Interview met La Poubelle over impactgericht subsidiëren

Impactgericht subsidiëren. Wat betekent dat? Voor wie is het bedoeld? En vooral, wat levert het op? Els Kox is individueel begeleider bij kringloopbedrijf La Poubelle. Sinds 2018 doen zij mee aan de aanpak van de gemeente om op een nieuwe manier oplossingen te bedenken voor maatschappelijke problemen. In dit interview vertelt Els over de ervaringen van La Poubelle met impactgericht subsidiëren.

Iedereen moet mee kunnen doen

“En daar doen we het voor”, vertelt Els bevlogen. “Met deze subsidie kunnen wij veel kwetsbare inwoners helpen. Het is ongelofelijk mooi om te zien hoe de mensen hier groeien. Mensen die anders tussen wal en schip zouden belanden. Onze visie is, dat alle Tilburgers moeten kunnen meedoen. En ‘gewoon’ kunnen beschikken over de noodzakelijke basisspullen. Daarnaast vinden we het belangrijk om bij te dragen aan een beter milieu".

Persoonlijk

Els: “Tilburg wil een inclusieve gemeente zijn waarin iedereen kan meedoen. En waar het fijn en gezond leven is. Onze filosofie sluit daar goed op aan. Met het aanvragen van subsidie voor zowel begeleide werkgelegenheid, armoedebestrijding en milieuverbetering, kunnen wij hier op grotere schaal mee aan de slag. Zo hadden we vorig jaar bijvoorbeeld ruimte voor 131 zogenoemde groeiwerkplaatsen, waar mensen dankzij 1 op 1 begeleiding stappen konden zetten in persoonlijke ontwikkeling en op het gebied van werknemersvaardigheden”.

Hartverwarmend

“Het aanvragen van de subsidie en het werken volgens de nieuwe methodiek is niet eenvoudig en vraagt best wat tijd", vertelt Els. “Maar het levert op de langere termijn veel op. Dat je je ideeën moet verantwoorden, vind ik logisch. Het is tenslotte gemeenschapsgeld. De methodiek van impactgericht werken geeft je middelen om je scherp te houden. Het dwingt je ook om continu na te blijven denken over waarin jij uniek bent. Waarin maak jij het verschil en hoe meet je dat? Wat gaat daarin goed en wat kan nog beter? Ik merk dat deze manier van werken ons als team extra motiveert. Elke kleine stap vooruit maakt een wereld van verschil. En als je ervaart wat dat oplevert, dan maakt het ons nog trotser op wat we doen”. De uitspraken van medewerkers spreken boekdelen. “Ik vind het zo fijn dat ze bij La Poubelle niet meteen over mij oordelen. Ze geven mij een kans om te laten zien wie ik nu ben en dat kom ik niet vaak tegen. Hier is iedereen gelijk en word je niet aangekeken op je beperking. Ze kijken naar wat je wel kunt". Uitspraken van andere deelnemers: ik kom weer mijn bed uit, mijn redding, ik hoor er weer bij, als ik bij La Poubelle binnenkom, voelt het voor mij alsof ik thuiskom, mijn collega's voelen als familie voor mij.

Menselijke maat

“Hier krijgen de vaak kwetsbare mensen een passende, veilige werkplek en leren ze collega's kennen. Ze krijgen structuur in hun dag en leren dat werken niet vrijblijvend is. Bellen bij ziekte bijvoorbeeld, op tijd komen en juist leren omgaan met je leidinggevende en je collega's. Een werkbegeleider helpt hen daarbij op de werkvloer. Als individueel begeleider doe ik de intake, en zorg ik ervoor dat er een completer plaatje ontstaat over hun situatie en waar ondersteuning nodig is. Hun mate van zelfredzaamheid bijvoorbeeld, maar ook verslaving, persoonlijke verzorging, psychische gezondheid, huisvesting, lichamelijke gezondheid, justitie en hun sociaal netwerk. Dat is belangrijk, omdat het veel inzicht geeft in wat iemand nodig heeft om verder te kunnen. Soms verwijzen we door naar andere hulpinstanties. Ze kunnen op ons rekenen door in een veilige omgeving hun werknemersvaardigheden te ontwikkelen. En door stappen te zetten die nodig zijn om (weer) mee te kunnen doen in de maatschappij”.

Beter leven

“Op langere termijn leren wat iets oplevert. Dat geldt niet alleen voor onze medewerkers. Ook wijzelf ervaren wat we uiteindelijk bereiken met het aanvragen van de subsidie", vertelt Els. “We kunnen tot nu toe alle mensen die bij ons aankloppen écht verder helpen. Als jij iets wil betekenen voor een bepaalde doelgroep in de maatschappij vraag dan de subsidie aan. De gemeente organiseert trainingen om ons te helpen met nadenken over hoe we meer impact kunnen maken en je kunt erover in gesprek met een accountmanager. Ze denken graag met je mee. Als je deze kans niet pakt, onthoud je jouw doelgroep de hulp die ze nodig hebben, wat mij betreft. Iets kunnen betekenen in de maatschappij zorgt voor een beter leven”.

Inspireren met ervaringen

La Poubelle vindt het belangrijk dat andere organisaties kunnen leren van hun ervaringen. Daarom deelden Els en haar collega’s hun ervaringen tijdens de kick-off sessie op 15 mei voor de cyclus impactgericht subsidiëren 2024. Meer dan 70 partners luisterden in Cinecitta naar hun ervaringen en lessen over impactgericht subsidiëren. Wat het oplevert en waar uitdagingen liggen. De aanwezigen waren enthousiast over de manier waarop La Poubelle impact meten gebruikt om de ontwikkeling van hun werknemers te volgen en zo ook het teamgevoel te versterken. De bijeenkomst was onderdeel van een van de informatiesessies die de gemeente in mei organiseerde om partners te ondersteunen bij impactgericht subsidiëren.

Subsidie aanvragen

Maakt jouw maatschappelijke organisatie ook impact? Dragen jullie je steentje bij in een van de volgende opgaven: sociaal en veerkrachtig, passende ondersteuning of crisis en onveiligheid? Dan is het mogelijk om subsidie te krijgen. Dit geldt voor bestaande subsidiepartners, maar ook voor organisaties die tot nu toe geen gemeentesubsidie krijgen. Het gaat om subsidies vanaf 2024. Je kunt een aanvraag indienen tot 4 september 2023 om 15:00 uur. Kijk voor meer informatie over het aanvragen van de pagina over impactgericht subsidiëren. Bezoek de pagina subsidies met impact >