U bevindt zich op:Stad & Bestuur /Stad /Parkeren / Gehandicaptenkaart

Gehandicaptenparkeerkaart

Met een gehandicaptenparkeerkaart mag u parkeren op algemene gehandicaptenparkeerplaatsen. De kaart is maximaal 5 jaar geldig, persoonsgebonden en niet gekoppeld aan een kenteken. Voor de aanvraag is een medisch onderzoek verplicht, tenzij uit eerder onderzoek blijkt dat u aan de voorwaarden voldoet. Team Wmo beoordeelt of een medische keuring noodzakelijk is.

Voorwaarden gehandicaptenparkeerkaart

U bent valide of minder valide en kunt 6 maanden of langer, niet meer dan 100 meter zelfstandig aan een stuk lopen. U vindt de volledige voorwaarden op overheid.nl.

Kosten gehandicaptenparkeerkaart

Als een medische keuring nodig is, betaalt u naast de aanschaf van de kaart ook keuringskosten. Terugbetaling van keuringskosten is niet mogelijk. Ook niet als de gemeente uw aanvraag afwijst. Een medische keuring is niet nodig als u een blijvende indicatie heeft voor een gehandicaptenparkeerkaart of volledig rolstoelgebonden bent. Ook niet als u 70 jaar of ouder bent en al een gehandicaptenparkeerkaart voor 5 jaar bezit.

  • gehandicaptenparkeerkaart: 28,25 euro
  • Keuringskosten Argonaut
    medische keuring standaard: 79 euro
    medische keuring hardheidsclausule: 158 euro (als u geen loopbeperking heeft)

Aanvragen of verlengen gehandicaptenparkeerkaart

Vraag de kaart op tijd aan, want als u parkeert met een ongeldige kaart, riskeert u een parkeerboete. Als u medisch gekeurd moet worden, maakt u zelf een afspraak met Argonaut. Doe dat binnen 4 weken na aanmelding bij team Wmo. Argonaut stuurt het keuringsrapport binnen 2 dagen naar de gemeente, waarna team Wmo een afspraak met u maakt voor het afhalen van de kaart. Er zijn twee soorten kaarten. Een bestuurderskaart voor als u zelf een auto bestuurt en een passagierskaart voor als u voor vervoer van deur tot deur, altijd afhankelijk bent van de hulp van de bestuurder.

  • Bel 14 013 en vraag naar team Wmo.
  • Een medewerker beoordeelt of een medische keuring nodig is. Als een keuring nodig is:
    - dan sturen wij u een brief met informatie over de procedure en de te betalen keuringskosten 
    - u betaalt vooraf de keuringskosten binnen 4 weken aan Argonaut
    - na ontvangst van uw betaling neemt Argonaut contact met u op voor een afspraak
  • Bij een positief besluit kunt u de kaart ophalen op Stadskantoor 2 (Koningsplein 8, melden bij portier). U neemt mee:
    - geldig legitimatiebewijs
    - 1 pasfoto
    - uw oude gehandicaptenparkeerkaart (als u die heeft)
    - de medische keuring van Argonaut (of dat nodig is, staat in de brief)

Uw kaart verlengen gaat op dezelfde manier. 

Afhandeling gehandicaptenparkeerkaart

Een aanvraag zonder medische keuring duurt maximaal 14 dagen.
Een aanvraag met medische keuring kan 56 dagen duren.

Gehandicaptenparkeerkaart kwijt of gestolen

U kunt de verklaring van verlies (pdf,114KB) downloaden, invullen en opsturen. Een medewerker neemt binnen 5 werkdagen contact met u op voor vervanging. U moet een nieuwe pasfoto inleveren en uw identiteitsbewijs laten zien. Als uw oorspronkelijke kaart niet in Tilburg is afgegeven, betaalt u 17,80 euro vervangingskosten.

Content is verborgen

Parkeren met een gehandicaptenparkeerkaart

U moet zich houden aan de regels die gelden waar u parkeert. In Tilburg kunt u parkeren:

  • op de algemene gehandicaptenparkeerplaatsen op straat (gratis)
  • op de algemene gehandicaptenparkeerplaatsen in een betaald parkeren zone (gratis)
  • op de algemene gehandicaptenparkeerplaatsen met een tijdslimiet (op straat of betaald parkeren zone), parkeerschijf verplicht
  • op een normaal vak voor betaald parkeren (u moet betalen)
  • in een gebied met een parkeerverbod waar u maximaal 3 uur mag staan (mits niet hinderlijk), parkeerschijf verplicht