U bevindt zich op:Stad & Bestuur /Stad /Parkeren / Gehandicaptenkaart

Gehandicaptenparkeerkaart

Met een gehandicaptenparkeerkaart mag u parkeren op algemene gehandicaptenparkeerplaatsen. De kaart is maximaal 5 jaar geldig, persoonsgebonden en niet gekoppeld aan een kenteken. Voor de aanvraag is een medisch onderzoek verplicht. Tenzij uit eerder onderzoek blijkt dat u aan de voorwaarden voldoet. Team Wmo beoordeelt volgens de regeling gehandicaptenparkeerkaart of een medische keuring nodig is.

Voorwaarden gehandicaptenparkeerkaart

  • Bestuurder:
    • Door een aandoening of gebrek kunt u 6 maanden of langer, niet meer dan 100 meter zelfstandig aan een stuk lopen.
  • Passagier:
    • Door een aandoening of gebrek kunt u 6 maanden of langer, niet meer dan 100 meter zelfstandig aan een stuk lopen.
    • U bent voor vervoer van deur tot deur continu afhankelijk van de hulp van de bestuurder die u vervoert.

U vindt de volledige voorwaarden op overheid.nl.

Soorten kaarten

Er zijn drie soorten kaarten. Voor een bestuurderskaart moet u in het bezit zijn van een geldig rijbewijs.

  1. De bestuurderskaart: voor mensen die zelf autorijden
  2. De passagierskaart: voor mensen die met iemand meerijden
  3. Een combinatie van de bestuurders- en de passagierskaart

Kosten gehandicaptenparkeerkaart

  • Gehandicaptenparkeerkaart: 30,00 euro
  • Medische keuring door Argonaut: 105,00 euro

Wanneer is een medische keuring niet nodig

  • U heeft een blijvende indicatie voor een gehandicaptenparkeerkaart of
  • U bent volledig rolstoelgebonden of
  • U bent 70 jaar of ouder en al in het bezit van een gehandicaptenparkeerkaart voor 5 jaar

Aanvragen of verlengen gehandicaptenparkeerkaart

  • Bel 14 013 en vraag naar de gehandicaptenparkeerkaart
  • Een medewerker beoordeelt of een medische keuring nodig is
  • Als een keuring nodig is ontvangt u een brief met informatie over de werkwijze en de kosten
  • U betaalt vooraf de kosten voor de medische keuring aan Argonaut (binnen 2 weken)
  • Nadat Argonaut uw betaling heeft ontvangen, nodigen zij u uit voor een keuring

Heeft u recht op de kaart, dan krijgt u een een brief waarin staat wanneer u de kaart kunt ophalen op Stadskantoor 2 (Koningsplein 8, melden bij portier). U neemt mee:

  • een geldig legitimatiebewijs
  • 1 pasfoto
  • uw oude gehandicaptenparkeerkaart (als u die heeft)

Afhandeling gehandicaptenparkeerkaart

Zonder medische keuring: maximaal 14 dagen
Met medische keuring: maximaal 56 dagen

Gehandicaptenparkeerkaart kwijt of gestolen

U kunt de verklaring van verlies (pdf, 472,3 KB) downloaden, invullen en opsturen. Een medewerker neemt binnen 5 werkdagen contact met u op voor vervanging. U moet een nieuwe pasfoto inleveren en uw identiteitsbewijs laten zien. U betaalt 16,20 euro vervangingskosten.

Parkeren met een gehandicaptenparkeerkaart

U moet zich houden aan de regels die gelden waar u parkeert. In Tilburg kunt u parkeren:

  • op de algemene gehandicaptenparkeerplaatsen op straat (gratis)
  • op de algemene gehandicaptenparkeerplaatsen in een betaald parkeren zone (gratis)
  • op de algemene gehandicaptenparkeerplaatsen met een tijdslimiet (op straat of betaald parkeren zone), parkeerschijf verplicht
  • op een normaal vak voor betaald parkeren (u moet betalen)
  • in een gebied met een parkeerverbod waar u maximaal 3 uur mag staan (mits niet hinderlijk), parkeerschijf verplicht