De gemeente wil de hoeveelheid doorgaand verkeer door het centrum verminderen, zodat de binnenstad goed bereikbaar blijft voor verkeer dat er echt moet zijn. Hiervoor wordt de zogenaamde Cityring de komende jaren aangepast en omgebouwd naar de Parkring. De straten waar het om gaat zijn: de Heuvel-, Paleis-, Schouwburg- en Noordhoekring.
We werken hard aan een aantrekkelijke en bereikbare binnenstad van Tilburg. Een binnenstad waar je prettig woont en winkelt, met meer ruimte voor groen, fietsers en voetgangers. De evolutie van de Cityring naar de Parkring draagt hieraan bij. Door deze verandering stimuleren we het doorgaand autoverkeer om gebruik te maken van de ringbanen.
De Parkring is opgedeeld in 2 delen: de Heuvel- en Paleisring en de Schouwburg- en Noordhoekring. Het ontwerp is de afgelopen jaren in samenwerking met planteams, bewoners, ondernemers, partners en verschillende belangengroeperingen uitgewerkt.
In het voorlopige ontwerp wilden we maximaal vergroenen, hiervoor moesten we bomen verwijderen. Daarop hebben we veel protest gekregen en daarom hebben we samen naar de plannen gekeken en is het ontwerp aangepast. In het nieuwe ontwerp gaan we uit van optimaal vergroenen, met meer behoud van bomen.
De 3 ontwerpen zijn hieronder te bekijken of te downloaden.
In het ontwerp versmallen we de twee rijbanen van asfalt naar één rijbaan met klinkers. Hiermee richten we de rijbaan in als een 30 km-zone. Dit zorgt voor een rustiger verkeersbeeld, meer veiligheid voor alle weggebruikers en een mooie uitstraling van de straat. Ook maken we van twee dubbelzijdige fietspaden één dubbelzijdig fietspad van minimaal 4,5 meter breed, zodat fietsers comfortabel en veilig kunnen rijden.
Daarnaast maken we extra ruimte voor groen en meer biodiversiteit. We planten nieuwe bomen en leggen een groene middenberm aan. Dit zorgt voor een aantrekkelijk straatbeeld en helpt bij een betere afvoer van regenwater. In het ontwerp is ook rekening gehouden met laden en lossen, zodat ondernemers en bewoners hun goederen goed kunnen blijven ontvangen. Voor de horeca zijn terrassen ingepast in het ontwerp, zodat er ruimte blijft voor ontmoeting en ontspanning.
We plaatsen ondergrondse afvalcontainers om de straat netjes te houden. Tot slot reserveren we ruimte voor deelvervoer, zoals deelscooters en deelfietsen, om duurzaam reizen te stimuleren.
Het klinkt tegenstrijdig: eerst bomen verwijderen en daarna dubbel zoveel groen en bomen terugplaatsen. We verwijderen liever geen bomen maar het is nodig om van de Cityring een groene Parkring te maken. De weg krijgt een nieuwe inrichting waardoor fietsers en auto’s elkaar minder kruisen. Dat is veiliger en geeft meer ruimte voor groen: meer groene perkjes en een verdubbeling van het huidige aantal bomen. We proberen zoveel mogelijk bomen te behouden. Daarnaast doen we het verwijderen zo slim mogelijk, voor het beste eindresultaat:
Door deze herinrichting kunnen we tegelijkertijd zorgen voor betere wateropvang en infiltratie, veilige fietspaden, minder autoverkeer én een verdubbeling van het aantal groen en bomen. Zo maken we van de Cityring een groene Parkring die veilig, groen en klimaatbestendig is.
We werken samen met adviesbureau Vinding B.V. dit ontwerp verder uit tot uitvoeringsontwerpen. Voor de uitvoering van de werkzaamheden is een bouwteamsamenwerking gestart met twee aannemers. Voor de Heuvel- en Paleisring is Broeren B.V. geselecteerd en voor de Schouwburg- en Noordhoekring is Dura Vermeer B.V. geselecteerd. Daarnaast bespreken we de planning met partijen als Brabant Water, Enexis en verschillende telecombedrijven om hun werkzaamheden daarop af te stemmen. De start van de werkzaamheden en het verwijderen van de eerste bomen aan de Parkring staan gepland in begin 2026. Naar verwachting zijn de meeste delen van de Parkring in 2027 klaar.
Heeft u vragen over de werkzaamheden aan de Parkring? Kijk dan of ze op de pagina 'Veelgestelde vragen Parkring' staan. Staat u vraag er niet tussen, mail dan naar: parkring@tilburg.nl.
Deze browser wordt niet meer ondersteund.
Een recente versie van Microsoft Edge, Chrome of Firefox.