Identiteitskaart

Een identiteitskaart aanvragen kan alleen op afspraak. Het aanvragen en ophalen doet u zelf, bij de gemeente waar u staat ingeschreven. U betaalt de kosten bij de aanvraag.
Vraag op tijd aan: Door drukte duurt het een paar weken voor u een identiteitskaart kunt aanvragen. 

Meenemen naar uw afspraak:

Let op! Zonder de juiste papieren kunt u geen identiteitskaart aanvragen.

Extra bij kinderen onder de 12 jaar:

De nieuwe kaart ligt na 5 werkdagen maximaal 3 maanden voor u klaar (bij dezelfde stadwinkel). 

Afspraak maken voor identiteitskaart

Een (nieuwe) identiteitskaart aanvragen kan alleen op afspraak

AFSPRAAK MAKEN

Kosten identiteitskaart

Overzicht kosten identiteitskaart 2024
Product Tarief  Geldigheid
Identiteitskaart vanaf 18 jaar € 75,80 10 jaar
Identiteitskaart t/m 17 jaar € 40,90 5 jaar
Extra kosten bij spoedaanvraag € 57,05 nvt

Wij geven de voorkeur aan betalen met pinpas in de stadswinkels.

2024: Piekdrukte voor paspoorten en ID-kaarten

Let op: In 2024 hebben veel meer mensen dan normaal een nieuw identiteitsdocument nodig. Wachttijden kunnen daardoor oplopen, zeker in de periode vóór de zomervakantie. Maak dus ruim op tijd een afspraak!

Paspoorten en identiteitskaarten zijn sinds 2014 10 jaar geldig in plaats van 5 jaar. Veel mensen hebben toen hun verlenging doorgeschoven naar 2014, zodat hun nieuwe document langer geldig zou zijn. Bovendien hoefde men vanaf dat moment pas na 10 jaar terug te komen voor een nieuw document, in plaats van na 5 jaar. Hierdoor was de vraag naar nieuwe paspoorten en identiteitskaarten de afgelopen vijf jaar erg laag.

De gemeente speelt in op de drukte door extra medewerkers in te werken en door de openingstijden vanaf maart te verruimen. Zelf kunt u de drukte omzeilen door zeker een maand voor de verloopdatum van uw document al een afspraak te maken. Zeker als u het nodig heeft voor bijvoorbeeld een vakantie.

  • ID-kaart snel nodig? U kunt voor een spoedafspraak terecht bij stadswinkel Centrum, Noord of Reeshof. 
  • Als u de ID-kaart voor 15:00 uur aanvraagt, ligt het de volgende werkdag vanaf 1 uur na openingstijd voor u klaar.
  • Voor een spoedaanvraag betaalt u meer dan voor een gewone aanvraag.
  • Heeft u uw oude paspoort of identiteitskaart niet meer, dan is een spoedprocedure niet altijd mogelijk. Neem telefonisch contact op met de gemeente.
  • Vertrekt u vandaag al? Ga dan naar de Marechaussee voor een nooddocument.

Bij verlies of diefstal van uw Nederlandse identiteitskaart vult u met uw DigiD zo snel mogelijk een vermissingsverklaring online in. Dit kan ook op afspraak aan de balie bij de gemeente. Voor een identiteitskaart voor een kind kan het alleen online als het kind een eigen DigiD heeft. Let op: er is een ander formulier voor uw IND-pas of verblijfsdocument.

De normale levertijd van 5 werkdagen voor een nieuwe kaart kan niet gegarandeerd worden. Bij verlies of diefstal in Nederland is aangifte doen bij de politie niet nodig. Is uw document in het buitenland verdwenen, dan moet u voor uw reisverzekering bij de politie in het buitenland aangifte doen.

U kunt uw identiteitskaart helaas niet terugkrijgen als iemand het vindt en bij de gemeente of de politie afgeeft. Vanwege de veiligheid is het niet meer geldig.

Identiteitsfraude

Heeft u te maken met identiteitsfraude? Meld dit dan direct bij de gemeente. Bel 14 013 voor een afspraak bij een stadswinkel. Geef ook aan of u meteen een nieuw legitimatiebewijs aan moet vragen. Wij melden fraudezaken bij het Ministerie van Binnenlandse Zaken.

Kaart kapot of beschadigd

Bij een scheur of beschadiging kunnen de chip of andere echtheidskenmerken beschadigd zijn. Vraag bij twijfel een nieuw document aan. De kosten van een nieuwe kaart wegen niet op tegen de rompslomp als de douane de kaart niet accepteert.

Sommige landen buiten het Schengengebied eisen een bewijs dat de meereizende volwassene de ouder is of het gezag heeft. Voor een alleenreizende ouder kan dit problemen geven bij de douane. U kunt een uittreksel met gezagsverklaring en een toestemmingsformulier nodig hebben. Lees meer over grenscontrole bij verre reizen op de website van de Marechaussee. Of informeer bij de ambassade van het land dat u gaat bezoeken.

Vanaf 2021 heeft de identiteitskaart een speciale inlogfunctie voor DigiD. Lees verder op DigiD.nl.

Bent u lichamelijk niet in staat om naar de balie te komen? Dan kan een huisbezoek geregeld worden. Bel voor een afspraak altijd 14 013 en gebruik het machtigingsformulier

Op een ID-kaart staat het geslacht aangegeven dat op uw geboorteakte staat. Bent u non-binair en wilt u dit laten wijzigen? Dan kunt u een verzoek doen bij de rechtbank. U hebt een advocaat nodig bij deze procedure. Op de website Gelijke rechten lhbti’s / Rijksoverheid.nl leest u hier meer over. Vanaf 2024 of 2025 staat het geslacht sowieso niet meer op een ID-kaart.

Voor een persoonlijk advies stuurt u ons een e-mail met het telefoonnummer waarop wij u kunnen bereiken. Of bel 14 013.

Websites

Downloads