logo Gemeente Tilburg Gemeente Tilburg

Verkeersplan

In februari 2025 presenteerde de gemeente een concept raadsvoorstel om het autoverkeer beter over de stad te verdelen. Op 14 mei 2025 stuurde het college van burgemeester en wethouders het definitieve raadsvoorstel naar de gemeenteraad. Dit voorstel is aangepast ten opzichte van het concept. De aanpassingen komen voort uit de gesprekken die in de afgelopen maanden met de gemeenteraad en de stad zijn gevoerd.

Definitief raadsvoorstel

De grootste aanpassing is, dat het college voorstelt om nu nog geen besluit te nemen over de Ringbaan West, maar eerst ook een andere variant te onderzoeken. Het gaat om de volgende 2 varianten tussen de kruising met de Professor Cobbenhagenlaan en de Hasseltrotonde:

Het raadsvoorstel en de bijbehorende stukken vindt u op de site van de gemeenteraad: Raadsvoorstel actualisatie Netwerkanalyse 2040 en samenhangende mobiliteitsmaatregelen Gemeente Tilburg.

Tijdlijn

Hieronder staan de belangrijkste stappen en bijeenkomsten die vanaf mei 2025 zijn gepland om de plannen te bespreken en uit te voeren. Met dit participatieproces wil de gemeente inwoners en belanghebbenden betrekken bij de besluitvorming over en het uitvoeren van de plannen.

Najaar 2025

2026

Informatiebijeenkomsten verkeersplan

De livestream van de informatiebijeenkomst op 2 april is hieronder terug te kijken. 

Terugkoppeling bijeenkomsten

Op 14 en 15 mei 2025 organiseerde de gemeente wijkbijeenkomsten over het verkeersplan. Tijdens deze avonden lichtte de gemeente het plan toe en gingen we in gesprek met bewoners over de mogelijke effecten op bereikbaarheid, leefbaarheid en verkeersveiligheid in de wijken. Op 21 mei is tijdens de informatiemarkt over de binnenstad ook gesproken over het verkeersplan. Hier ging het gesprek vooral over zorgen en vragen rondom de toekomstige bereikbaarheid van bestemmingen in en vanuit de binnenstad.

De zorgen, vragen en ideeën die zijn gedeeld, geven waardevolle inzichten in wat er leeft in de stad. Deels waren ze bekend, soms nog niet. Deze inbreng wordt zorgvuldig meegenomen in de verdere uitwerking van het verkeersplan. Dat doen we op verschillende manieren:

Samen werken we aan een verkeersplan dat bijdraagt aan een bereikbare, veilige en leefbare stad voor iedereen.

Verslagen per bijeenkomst

Zorgen en vragen:

  • Verkeersdrukte en geluidsoverlast op Baroniebaan en Gilzerbaan.
  • Twijfels over bereikbaarheid vanuit De Reit.
  • Onzekerheid over verkeerscijfers en herkomst van 15.000 voertuigen.
  • Behoefte aan duidelijkheid over tijdlijn van maatregelen.
  • Vragen over effect op milieu door omrijdend verkeer.
  • Bezorgdheid over toegankelijkheid voor mindervaliden.
  • Onlogische afsluiting van Statenlaan.
  • Onzekerheid over visie op openbaar vervoer.

Ideeën en suggesties:

  • Verlagen snelheid van 70 naar 50 km/u op Baroniebaan.
  • Aanleg geluidswal aan zuidzijde Baroniebaan.
  • Onderzoek naar fietstunnel bij Vierwindenlaan/Strominglaan.
  • Verkenning van vrachtverkeerverbod op Ringbaan West.

Zorgen en vragen:

  • Geluidsoverlast en fijnstof op Baroniebaan en Blaakweg.
  • Onvrede over nadruk op busvervoer in wijk waar weinig gebruik van wordt gemaakt.
  • Verkeersdruk op Conservatoriumlaan en sluipverkeer via diverse routes.
  • Onvoldoende afstelling van stoplichten bij Dongepad/Gilzerbaan.
  • Onzekerheid over planning flankerende maatregelen.

Ideeën en suggesties:

  • Maximumsnelheid 50 km/u op Baroniebaan.
  • Geluidsschermen langs Baroniebaan en mogelijk Blaakweg.
  • Verkeers- en milieumetingen (geluid, fijnstof) voor minimaal 2 maanden.
  • Onderzoek naar omleiding zwaar verkeer via buitenring.
  • Herbevestiging van eerdere toezegging over fietstunnel Dongepad.

Zorgen en vragen:

  • Onveiligheid op rotondes in de Reeshof, met dagelijks ongevallen.
  • Onzekerheid over de periode van viaductvernieuwing.
  • Twijfels over betrouwbaarheid verkeersmodel en onduidelijke cijfers.
  • Gevoel dat Reeshof wordt vergeten in investeringen.
  • Verkeersdruk op Burgemeester Baron van Voorst tot Voorstweg, met risico’s voor bereikbaarheid en hulpdiensten.
  • Negatieve milieueffecten (luchtkwaliteit, geluid, fijnstof).
  • Vrachtverkeer op wegen die mogelijk alternatieven hebben.
  • Onveilige situatie voor wandelaars en fietsers langs drukke wegen.
  • Bezorgdheid over sluipverkeer en barrières door natuurgebied.
  • Vrachtverkeer door rood op meerdere wegen.
  • Vragen over milieu-effectrapportage.

Ideeën en suggesties:

  • Goedkoper en aantrekkelijker openbaar vervoer (zoals vroeger).
  • Rekening houden met ouderen en mensen die niet met OV/fiets kunnen.
  • Vrachtverbod op Burgemeester Baron van Voorst tot Voorstweg.
  • Navigatiesystemen beïnvloeden om verkeer te sturen.
  • Alternatieve routes benutten (zoals tangent).
  • Fietsers en voetgangers scheiden, fietsroutes verbreden.
  • Voetgangersbrug bij viaduct.
  • Transferia aan noord- en zuidkant van de stad.
  • Reeshofdijk doortrekken onder de Baron van Voorst tot Voorstweg.
  • Verbetering rotonde Witbrantlaan Oost en kruising Gilzerbaan/Baronieweg.
  • Weg smaller maken om verkeer richting buitenring te sturen.
  • Betrek Reeshof als volwaardige partner in planvorming.

Zorgen en vragen:

  • Onzekerheid over keuze tussen 2x1 en 2x2 variant.
  • Vrees dat 2x2 blijft door druk uit andere wijken.
  • Bezorgdheid over effectiviteit van flankerende maatregelen.
  • Milieu- en leefbaarheidsproblemen (lucht, geluid, stank).
  • Snelheidsovertredingen en roodlichtnegatie op Ringbaan-West.
  • Buitenring wordt als onaantrekkelijk alternatief gezien.
  • Knelpunten bij Hasseltrotonde.
  • Vragen over bereikbaarheid Waterhoefstraat bij afsluiting Gasthuisring.
  • OV wordt als geen realistisch alternatief ervaren.

Ideeën en suggesties:

  • Busbaan aan stadskant leggen.
  • Navigatiesystemen beïnvloeden.
  • Fietstunnels bij Langendijk en Reeshofdijk (en andere locaties).
  • Vergroening langs Ringbaan-West.
  • Vrachtverbod overwegen (bijv. max. 10 ton op viaduct).
  • Afsluiting viaduct als kans om gewenning te creëren.
  • Woningen bouwen voor mensen zonder auto.

Zorgen en vragen:

  • Onveilige kruispunten (St. Ceciliastraat met Hart van Brabantlaan en Brokxlaan).
  • Slechtere bereikbaarheid Theresia door knippen Gasthuisring.
  • Verkeersdruk op Lange Nieuwstraat, Veldhovenring, Kwaadeindstraat.
  • Zorgen over sluipverkeer en onrechtmatig gebruik Hasseltstraat.
  • Bezorgdheid over bereikbaarheid voor werkverkeer en evenementen.
  • Vrees voor omzetverlies bij ondernemers Gasthuisring.
  • Onzekerheid over plannen voor eenrichtingsverkeer Wilhelminapark.
  • OV wordt als onvoldoende en te duur ervaren.
  • Onvoldoende informatievoorziening via gemeentelijke website.
  • Vragen over uitvoering flankerende maatregelen en planning Ringbaan West.
  • Zorgen over bereikbaarheid tijdens spitsmomenten (bijv. moskee op zaterdag).

Ideeën en suggesties:

  • Meer fietsstraten.
  • Betaalbaar en beter openbaar vervoer.
  • Gasthuisring niet knippen.
  • Proefopstelling voor Gasthuisring.
  • Verbetering informatievoorziening via tilburg.nl.

Zorgen en vragen:

  • Onzekerheid over locatie en noodzaak van nieuwe woningbouw.
  • Onvrede over het openbaar vervoer: lege bussen, weinig aandacht in plannen.
  • Gevoel dat autoverkeer wordt ontmoedigd zonder goede alternatieven.
  • Huidige verkeersproblemen: sluipverkeer, hoge snelheden, onveilige oversteekplaatsen (o.a. Linten, Kwaadeindstraat).
  • Vrees voor toenemende drukte op Brokxlaan als vervanger van Spoorlaan.
  • Onvoldoende parkeergelegenheid voor nieuwe woningen in Spoorzone.
  • Hasseltstraat blijft mogelijk als enige 50 km/u-straat, wat extra verkeer aantrekt.
  • Onzekerheid over bereikbaarheid woningen en bedrijven door knip Gasthuisring.
  • Beperkte ontsluiting van Theresia, zorgen over extra drukte op Lange Nieuwstraat en Stedekestraat.
  • Agressief rijgedrag op Veldhovenring, genegeerde verkeerslichten, laden/lossen op fietspaden.
  • Verwachte toename sluipverkeer bij afsluiting/versmalling Ringbaan West (o.a. via Waterhoefstraat en Gasthuisring).
  • Twijfel of herinrichtingen daadwerkelijk gedragsverandering teweegbrengen.

Ideeën en suggesties:

  • Invoeren van eenrichtingsverkeer in lussen (bijv. Goirkestraat ↔ Hasseltstraat) voor betere verdeling verkeer en ruimte voor fietsers en voetgangers.
  • Transferia aan de rand van de stad om autoverkeer eerder op te vangen.
  • Samen met bewoners zoeken naar tijdelijke maatregelen bij herbouw viaduct Ringbaan West.