U bevindt zich op:Inwoners /Vergunningen / Vergunning tijdelijke verhuur

Vergunning tijdelijke verhuur

Tijdelijk verhuren van uw woning kan een uitkomst zijn als u zit met dubbele woonlasten. U heeft u een verhuurvergunning nodig van de gemeente (Leegstandwet) en toestemming van uw hypotheekverstrekker. Informeer ook bij uw belastingadviseur of de Belastingdienst naar de financiële gevolgen van tijdelijke verhuur.

De volgende woningen kunnen op grond van de Leegstandwet tijdelijk worden verhuurd:

  1. Een woning die te koop staat die:
    - nog nooit bewoond is geweest (nieuwbouwwoning), of
    - in de 12 maanden voor de woning leeg kwam staan, door de eigenaar bewoond werd (of zoveel korter als het huis nog geen jaar oud is), of
    - in de 10 jaar voor de woning leeg kwam te staan niet meer dan 3 jaar geheel of gedeeltelijk verhuurd werd.
  2. Een voor sloop of renovatie bestemde huurwoning.
  3. Een gebouw voor groepsgewijze huisvesting, verzorging of verpleging, logiesverschaffing, administratie en/of onderwijs dat in afwachting is van een andere bestemming.

De opzegtermijn voor de verhuurder is minimaal 3 maanden, de huurder kan per maand opzeggen. De vergunning wordt voor maximaal 5 jaar verleend. De kosten voor de vergunning zijn 51,70 euro.

Voorwaarden tijdelijke verhuur

  • De woonruimte waarvoor u de vergunning aanvraagt, staat leeg.
  • De woonruimte valt in één van bovengenoemde categorieën.
  • U kunt aantonen dat u eigenaar van de woning bent.
  • U kunt aantonen dat u het huis voor een marktconforme prijs in de verkoop heeft aangeboden.
  • Het pand mag niet worden gebruikt in strijd met het bestemmingsplan, voorschriften, verordeningen en andere gemeentelijke bepalingen.

Aanvragen verhuurvergunning

Print het aanvraagformulier (pdf,223KB) uit en stuur het ingescand of als leesbare foto naar  mailregistratie.wabo@tilburg.nl, of per post naar:

Gemeente Tilburg
Team Vergunningen
Postbus 90155
5000 LA TILBURG