Vanaf 1 juli 2025 gaat de nieuwe leegstandverordening in, met als doel langdurige leegstand en verwaarlozing van panden te voorkomen. De regels gelden voor alle typen woningen, inclusief woningen binnen een Vereniging van Eigenaren en voor leegstaande (bedrijfs)panden.
Leegstand pand?
Melding makenBent u eigenaar van een woning of gebouw waar niemand staat ingeschreven of dat niet wordt gebruikt? Dan bent u vanaf 1 juli 2025 verplicht dit te melden bij de gemeente volgens de leegstandsverordening. Er is een grote vraag naar woonruimte in Tilburg. Daarom wil de gemeente voorkomen dat bruikbare panden onnodig leeg staan.
Wilt u als inwoner een leegstaande woning melden? Deze moet langer dan 6 maanden leeg staan. Meld dit dan via Fixi. De gemeente neemt dan contact op met de eigenaar.
Als u geen melding doet, kan de gemeente:
Na uw melding neemt de gemeente contact op met u voor een leegstandsoverleg. Tijdens dit gesprek bespreken we het huidige gebruik van het pand en de mogelijkheden om het pand zo snel mogelijk weer in gebruik te nemen.
Hebt u vragen over de leegstand van uw eigen woning? Stuur dan een e-mail naar handhaving@tilburg.nl.
Om leegstaande panden in winkelgebieden sneller in te vullen, verstrekt gemeente Tilburg subsidie. De belangrijkste punten uit de regeling zijn:
Meer over deze regeling vindt u bij de besluiten van het college.
De subsidie kunt u aanvragen door een e-mail te sturen naar subsidies@tilburg.nl.
Deze browser wordt niet meer ondersteund.
Een recente versie van Microsoft Edge, Chrome of Firefox.