De gemeente is bij het inkopen van levering, diensten en werk gebonden aan (Europese) aanbestedingsregels. Opdrachten met een geschatte waarde boven de Europese aanbestedingsdrempels besteedt de gemeente (volgens de regels) Europees aan. Voor opdrachten met een waarde onder de Europese drempels hanteert de gemeente eigen aanbestedingsregels.
Zowel Europese als nationale aanbestedingen publiceert de gemeente Tilburg op TenderNed. In de bijlagen onderaan deze pagina vindt u de voorwaarden en beleidsregels over aanbesteden.
Door de drempelwaarden wordt bepaald welke aanbestedingsvorm is voorgeschreven. De Europese drempelwaarden worden iedere twee jaar bij verordening vastgesteld door de Europese Commissie. Bij opdrachten lager dan de Europese drempelwaarden zijn aanbestedingsvormen van toepassing op basis van het gemeentelijk aanbestedingsbeleid.
Drempelbedrag, exclusief BTW | Te hanteren aanbestedingsvorm |
---|---|
Tot € 70.000,- | Enkelvoudig onderhands, indien groter dan € 30.000 met motivatie |
Van € 70.000,- tot € 190.000,- | Meervoudig onderhands, indien groter dan € 125.000,- met motivatie |
Van € 190.000,- tot de Europese drempel | Nationaal openbaar |
Vanaf € 221.000,- | Europees. Het genoemde Europese drempelbedrag geldt van 1-1-2024 tot en met 31-12-2025. |
Drempelbedrag, exclusief BTW | Te hanteren aanbestedingsvorm |
---|---|
Tot € 150.000,- | Enkelvoudig onderhands, indien groter dan € 75.000,- met motivatie |
Van € 150.000,- tot € 3.000.000,- | Meervoudig onderhands, indien groter dan € 1.500.000,- met motivatie |
Tussen € 3.000.000 tot de Europese drempel | Nationaal openbaar |
Vanaf € 5.538.000,- | Europees. Het genoemde Europese drempelbedrag geldt van 1-1-2024 tot en met 31-12-2025. |
Om enkelvoudige en meervoudige onderhandse aanbestedingen zo transparant en objectief mogelijk te laten verlopen, gebruikt de gemeente sinds augustus 2022 groslijsten. Wij werken hierin samen met de ondersteunende organisatie Qfact. Een groslijst is een lijst met per werkveld geïnteresseerde en geschikte bedrijven die voldoen aan vooraf opgestelde geschiktheidseisen, waaruit de gemeente kan selecteren. De bedrijven op de groslijsten hebben niet de zekerheid dat ze bij elke aanbesteding uitgenodigd worden.
Om een efficiënt en evenwichtig selectiesysteem te waarborgen, is het van belang dat het aantal uitvragen in verhouding staat tot het aantal inschrijvers per groslijst. Helaas is dat op dit moment niet het geval.
Om deze reden heeft de gemeente Tilburg besloten om de groslijsten voorlopig te sluiten. Dit betekent dat inschrijven op de groslijsten op dit moment niet mogelijk is.
Zodra er weer ruimte is voor nieuwe inschrijvingen, zullen wij hierover communiceren via deze website.
Voor vragen kunt u contact opnemen met Jolanda van Gils, operationeel inkoop adviseur, te bereiken op nr. 06 - 15 67 86 83.
Deze browser wordt niet meer ondersteund.
Een recente versie van Microsoft Edge, Chrome of Firefox.