U bevindt zich op:Inwoners /Paspoort, rijbewijs, uittreksels / Identiteitskaart

Identiteitskaart

Een identiteitskaart aanvragen kan alleen op afspraak. Het aanvragen en ophalen doet u zelf, bij de gemeente waar u staat ingeschreven. U betaalt de kosten bij de aanvraag. De identiteitskaart ligt na 5 werkdagen voor u klaar.

Een (nieuwe) identiteitskaart aanvragen kan alleen op afspraak
Afspraak maken

Meenemen

Neem het volgende mee als u een identiteitskaart komt aanvragen:

  • al uw oude reisdocument(en): paspoort en/of identiteitskaart, geldig of niet geldig
  • 1 recente pasfoto in kleur, die voldoet aan de pasfoto-eisen

Voor kinderen onder de 12 jaar: een (kopie) van het legitimatiebewijs en de toestemming van allebei de ouders (of van degene die het gezag over het kind heeft). Dit kan schriftelijk of ter plekke. Voor schriftelijke toestemming kunt u het toestemmingsformulier (pdf,141KB) downloaden en invullen. Kan of wil één van de ouders geen toestemming geven? U kunt vervangende toestemming vragen bij de rechtbank in Breda. Het kind zelf moet meekomen bij het aanvragen én ophalen.

Kosten identiteitskaart

Overzicht prijzen identiteitskaart 2017
ProductTariefGeldigheid
Identiteitskaart vanaf 18 jaar€ 50,6510 jaar
Identiteitskaart t/m 17 jaar€ 28,605 jaar
Extra kosten bij spoedaanvraag€ 47,55-
Overzicht prijzen identiteitskaart 2018
ProductTariefGeldigheid
Identiteitskaart vanaf 18 jaar€ 51,0510 jaar
Identiteitskaart t/m 17 jaar€ 29,055 jaar
Extra kosten bij spoedaanvraag€ 47,55-

Let op: U kunt alleen met pinpas betalen in de stadswinkels.

Spoedaanvraag

Identiteitskaart snel nodig? Doe dan een spoedaanvraag. Als u de kaart voor 15:00 uur aanvraagt, ligt deze de volgende werkdag vanaf 1 uur na openingstijd voor u klaar. Voor een spoedaanvraag betaalt u meer dan voor een gewone aanvraag. Heeft u uw oude paspoort of identiteitskaart niet meer, dan is een spoedprocedure niet altijd mogelijk. Neem telefonisch contact op met de gemeente. Vertrekt u vandaag al? Ga dan naar de Marechaussee voor een nooddocument.

Identiteitskaart kwijt of gestolen

Bij verlies of diefstal van uw identiteitskaart ondertekent u zo snel mogelijk een vermissingsverklaring online of aan de balie bij de gemeente. De normale levertijd voor een nieuwe kaart van 5 werkdagen kan niet gegarandeerd worden. Bij verlies of diefstal in Nederland is aangifte doen bij de politie niet nodig. Is uw document in het buitenland verdwenen, dan moet u voor uw reisverzekering bij de politie in het buitenland aangifte doen.

Reizen met kinderen

Sommige landen buiten het Schengengebied eisen een bewijs dat de meereizende volwassene de ouder is of het gezag heeft. Voor een alleenreizende ouder met een andere achternaam dan het kind, kan dit problemen geven bij de douane. Lees meer over grenscontrole bij verre reizen op de website van de Marechaussee. Of informeer bij de ambassade van het land dat u gaat bezoeken.

Huisbezoek

Bent u lichamelijk niet in staat om naar de balie te komen? Dan kan een huisbezoek geregeld worden. Bel voor een afspraak altijd 14 013 en gebruik het machtigingsformulier (pdf,114KB)