Een identiteitskaart aanvragen kan alleen op afspraak. Het aanvragen en ophalen doet u zelf, bij de gemeente waar u staat ingeschreven. U betaalt de kosten bij de aanvraag.
Let op! Zonder de juiste papieren kunt u geen identiteitskaart aanvragen.
Extra bij kinderen onder de 12 jaar:
De nieuwe kaart ligt na 5 werkdagen maximaal 3 maanden voor u klaar (bij dezelfde stadwinkel).
Een (nieuwe) identiteitskaart aanvragen kan alleen op afspraak
AFSPRAAK MAKENProduct | Tarief | Geldigheid |
---|---|---|
Identiteitskaart vanaf 18 jaar | € 75,80 | 10 jaar |
Identiteitskaart t/m 17 jaar | € 40,90 | 5 jaar |
Extra kosten bij spoedaanvraag | € 57,05 | nvt |
Wij geven de voorkeur aan contactloos betalen of met pinpas.
In september wordt in Nederland een nieuw model paspoort en identiteitskaart ingevoerd. Het nieuwe model is beschikbaar voor aanvragen vanaf 25 september 2024.
Door de invoering zijn spoedaanvragen van 25/26/27 september pas klaar op dinsdag 1 oktober. Bij gewone aanvragen blijft de levertijd 1 werkweek.
Bij verlies of diefstal van uw Nederlandse identiteitskaart vult u met uw DigiD zo snel mogelijk een vermissingsverklaring online in. Dit kan ook op afspraak aan de balie bij de gemeente. Voor een identiteitskaart voor een kind kan het alleen online als het kind een eigen DigiD heeft. Let op: er is een ander formulier voor uw IND-pas of verblijfsdocument.
De normale levertijd van 5 werkdagen voor een nieuwe kaart kan niet gegarandeerd worden. Bij verlies of diefstal in Nederland is aangifte doen bij de politie niet nodig. Is uw document in het buitenland verdwenen, dan moet u voor uw reisverzekering bij de politie in het buitenland aangifte doen.
U kunt uw identiteitskaart helaas niet terugkrijgen als iemand het vindt en bij de gemeente of de politie afgeeft. Vanwege de veiligheid is het niet meer geldig.
Heeft u te maken met identiteitsfraude? Meld dit dan direct bij de gemeente. Bel 14 013 voor een afspraak bij een stadswinkel. Geef ook aan of u meteen een nieuw legitimatiebewijs aan moet vragen. Wij melden fraudezaken bij het Ministerie van Binnenlandse Zaken.
Bij een scheur of beschadiging kunnen de chip of andere echtheidskenmerken beschadigd zijn. Vraag bij twijfel een nieuw document aan. De kosten van een nieuwe kaart wegen niet op tegen de rompslomp als de douane de kaart niet accepteert.
Sommige landen buiten het Schengengebied eisen een bewijs dat de meereizende volwassene de ouder is of het gezag heeft. Voor een alleenreizende ouder kan dit problemen geven bij de douane. U kunt een toestemmingsformulier en een uittreksel met gezagsverklaring nodig hebben. Dit uittreksel is standaard internationaal.
Lees meer over grenscontrole bij verre reizen op de website van de Marechaussee. Of informeer bij de ambassade van het land dat u gaat bezoeken.
Vanaf 2021 heeft de identiteitskaart een speciale inlogfunctie voor DigiD. Lees verder op DigiD.nl.
Bent u lichamelijk niet in staat om naar de balie te komen? Dan kan een huisbezoek geregeld worden. Bel voor een afspraak altijd 14 013 en gebruik het machtigingsformulier
Op een ID-kaart staat het geslacht aangegeven dat op uw geboorteakte staat. Bent u non-binair en wilt u dit laten wijzigen? Dan kunt u een verzoek doen bij de rechtbank. U hebt een advocaat nodig bij deze procedure. Op de pagina Wijzigen geslachtsregistratie leest u hier meer over. Vanaf 2024 of 2025 staat het geslacht sowieso niet meer op een ID-kaart.
Voor een persoonlijk advies stuurt u ons een e-mail met het telefoonnummer waarop wij u kunnen bereiken. Of bel 14 013.
Deze browser wordt niet meer ondersteund.
Een recente versie van Microsoft Edge, Chrome of Firefox.