Identiteitskaart
Een identiteitskaart aanvragen kan alleen op afspraak. Het aanvragen en ophalen doet u zelf, bij de gemeente waar u staat ingeschreven. U betaalt de kosten bij de aanvraag.
Afspraak maken voor identiteitskaart
Een (nieuwe) identiteitskaart aanvragen kan alleen op afspraak
Meenemen
Let op! Zonder de juiste papieren kunt u geen identiteitskaart aanvragen:
- alle geldige of verlopen paspoorten en identiteitsbewijzen die u heeft
- 1 goed lijkende pasfoto in kleur van max. 6 maanden oud, die voldoet aan de pasfoto-eisen
- Bij kinderen onder de 12 jaar: een (kopie) van het legitimatiebewijs en de toestemming van allebei de ouders (of van degene die het gezag over het kind heeft). U kunt het toestemmingsformulier downloaden of aan de balie invullen. Kan of wil één van de ouders geen toestemming geven? U kunt vervangende toestemming vragen bij de rechtbank in Breda. Het kind zelf moet meekomen bij het aanvragen én ophalen.
De nieuwe kaart ligt na 5 werkdagen bij dezelfde stadwinkel maximaal 3 maanden voor u klaar.
Product | Tarief | Geldigheid |
---|---|---|
Identiteitskaart vanaf 18 jaar | € 70,35 | 10 jaar |
Identiteitskaart t/m 17 jaar | € 37,95 | 5 jaar |
Extra kosten bij spoedaanvraag | € 53,00 | nvt |
Wij geven de voorkeur aan betalen met pinpas in de stadswinkels.
Spoedaanvraag
- ID-kaart snel nodig? Maak dan direct een afspraak in stadswinkel Centrum, Noord of Reeshof. Let op! In Udenhout kunt u een spoedaanvraag niet de volgende dag ophalen.
- Als u de ID-kaart voor 15:00 uur aanvraagt, ligt het de volgende werkdag vanaf 1 uur na openingstijd voor u klaar.
- Voor een spoedaanvraag betaalt u meer dan voor een gewone aanvraag.
- Heeft u uw oude paspoort of identiteitskaart niet meer, dan is een spoedprocedure niet altijd mogelijk. Neem telefonisch contact op met de gemeente.
- Vertrekt u vandaag al? Ga dan naar de Marechaussee voor een nooddocument.
Identiteitskaart kwijt of gestolen
Bij verlies of diefstal van uw Nederlandse identiteitskaart vult u met uw DigiD zo snel mogelijk een vermissingsverklaring online in. Dit kan ook op afspraak aan de balie bij de gemeente. Voor een identiteitskaart voor een kind kan het alleen online als het kind een eigen DigiD heeft. Let op: er is een ander formulier voor uw IND-pas of verblijfsdocument.
De normale levertijd van 5 werkdagen voor een nieuwe kaart kan niet gegarandeerd worden. Bij verlies of diefstal in Nederland is aangifte doen bij de politie niet nodig. Is uw document in het buitenland verdwenen, dan moet u voor uw reisverzekering bij de politie in het buitenland aangifte doen.
U kunt uw identiteitskaart helaas niet terugkrijgen als iemand het vindt en bij de gemeente of de politie afgeeft. Vanwege de veiligheid is het niet meer geldig.
Identiteitsfraude
Heeft u te maken met identiteitsfraude? Meld dit dan direct bij de gemeente. Bel 14 013 voor een afspraak bij een stadswinkel. Geef ook aan of u meteen een nieuw legitimatiebewijs aan moet vragen. Wij melden fraudezaken bij het Ministerie van Binnenlandse Zaken.
Reizen met kinderen
Sommige landen buiten het Schengengebied eisen een bewijs dat de meereizende volwassene de ouder is of het gezag heeft. Voor een alleenreizende ouder kan dit problemen geven bij de douane. Vaak kan dan een uittreksel met gezagsverklaring uitkomst bieden. Lees meer over grenscontrole bij verre reizen op de website van de Marechaussee. Of informeer bij de ambassade van het land dat u gaat bezoeken.
Inlogfunctie DigiD
Vanaf 2021 heeft de identiteitskaart een speciale inlogfunctie voor DigiD. Lees verder op DigiD.nl.
Huisbezoek
Bent u lichamelijk niet in staat om naar de balie te komen? Dan kan een huisbezoek geregeld worden. Bel voor een afspraak altijd 14 013 en gebruik het machtigingsformulier