Betalen gemeentelijke belastingen

Het bedrag dat u moet betalen aan gemeentelijke belastingen en heffingen, staat op de aanslag die u jaarlijks ontvangt. U kunt een incasso afgeven voor maandelijks betalen, of u boekt het bedrag zelf over in 1 of 2 termijnen.

Eind februari ontvangt u de aanslag digitaal in de Berichtenbox van MijnOverheid of per post. De aanslag is met DigiD ook online in te zien via Mijn gemeente.

Online starten, rekeningnummer wijzigen of stoppen
Incasso regelen

Automatische incasso

  • U kunt uw aanslag automatisch betalen in 12 maandelijkse termijnen.
  • Het bedrag wordt dan iedere maand rond de 28e van uw rekening afgeschreven.
  • De afschrijvingen starten in de maand na ontvangst van de aanslag.

Automatische incasso aanvragen kan online met DigiD. Of vraag per e-mail een machtigingsformulier op. De automatische incasso geldt dan voor alle aanslagen gemeentebelastingen die u ontvangt.

Stoppen of het rekeningnummer wijzigen kan op dezelfde manier. Stopt u de incasso, dan moet u binnen 4 maanden na de datum van de aanslag het hele bedrag betaald hebben.

Zelf overmaken

Maakt u het geld zelf over, betaal dan in één keer, of in 2 termijnen. Vermeld altijd het betalingskenmerk zoals vermeld op de aanslag. Rekening IBAN: NL90 ABNA 0615 1552 86. Als u de aanslag digitaal ontvangt via MijnOverheid, kunt u makkelijk betalen met iDEAL.

Video over gemeentelijke belastingen

Ieder jaar ontvangt elk huishouden in onze gemeente een aanslag voor alle gemeentelijke belastingen. Er zijn verschillende gemeentelijke belastingen. Welke u moet betalen hangt af van uw situatie. Heeft u bijvoorbeeld een hond, dan betaalt u daar hondenbelasting voor. U kunt betalen door middel van een automatische incasso. Dit regelt u via tilburg.nl Wij schrijven het geld dan automatisch in twaalf termijnen van uw rekening af. Kunt u de aanslag niet of met moeite betalen? Dan kunt u kwijtschelding aanvragen via de website van de gemeente. Als u het niet eens bent met de aanslag of als u onterecht een aanslag heeft ontvangen. Dan kunt u contact met ons opnemen. Wij helpen u graag.

Verhuizen & gemeentelijke belastingen

U bent al verhuisd, maar betaalt nog steeds belasting in Tilburg? Dan kunt u, als het goed is, zien dat uw maandbedrag herberekend en verlaagd is. De gemeente mag namelijk alleen afschrijven in 12 maandtermijnen. Meestal lopen die 12 termijnen van maart t/m februari. Trek uw machtiging niet in, want dan moet u het restbedrag alsnog zelf overboeken. Is uw maandbedrag niet verlaagd, stuur ons dan een e-mail.

Kwijtschelding

Kunt u de belasting niet betalen, dan kunt u kwijtschelding aanvragen.

Bezwaar

Bent u het niet eens met de aanslag, dan kunt u bezwaar indienen. Dit is kosteloos voor u. En heel gemakkelijk.

"WOZ-waarde te hoog? Wij maken gratis bezwaar voor u!" Diverse bureaus verlenen onder deze slogan 'gratis' rechtsbijstand. Het klinkt mooi, maar gratis is dit niet!

Het bureau dient namens u bij ons een standaard bezwaar in. Als vervolgens uw WOZ-waarde met €10.000,- wordt verlaagd, wordt uw maandbedrag nog geen euro lager. De gemeente moet het bedrijf vervolgens een flinke vergoeding betalen voor geleverde diensten, variërend van €250,- tot ruim €700,-. Dit heeft in 2019 de Nederlandse gemeenten ruim 12 miljoen euro gekost. Geld dat gemeenten anders hadden kunnen besteden aan belangrijke dingen voor u en voor de stad. Bijvoorbeeld lantaarnpalen in uw straat en verbetering van het wegdek.

Ook is afgelopen jaren gebleken, dat de bezwaren van deze bedrijven minder succesvol zijn dan wanneer u het zelf invult. U weet natuurlijk zelf ook het meeste van uw eigen huis.

Maak dus gewoon zelf bezwaar! Vul ons eenvoudige bezwaarformulier in, stuur ons een e-mail of bel ons. De gemeente wil, net als u, graag dat de WOZ-waarde klopt!

Betalingsregeling, aanmaning, dwangbevel

Kunt u op dit moment de belasting niet betalen? Maak dan een afspraak voor een betalingsregeling. Heeft u schulden of bent u bang dat u in de schulden raakt? Ga voor gratis hulp en advies naar Schuldhulpverlening.

Betaalt u niet, dan krijgt u ongeveer 5 maanden na de aanslag een aanmaning met extra aanmaningskosten. Geef alsnog een machtiging af voor betalen in maandtermijnen (automatische incasso) of maak het hele bedrag dan binnen 2 weken over. Doe dit direct, om een dwangbevel te voorkomen.

Reageert u niet op de aanmaning, dan wordt een dwangbevel tot betalen opgelegd. De extra kosten van het dwangbevel zijn voor u, en als u niet betaalt, dan kan er beslag worden gelegd op uw maandelijkse inkomsten, uw bankrekening en uw roerende zaken. Beslaglegging voorkomt u door direct het totale bedrag over te maken. Of bel het Gemeentelijk Incassobureau (013 542 9090) voor een afspraak om direct aan de balie van de Stadwinkel Centrum te betalen.

Openingstijden Gemeentelijk Incassobureau
DagTijden
Maandag08:30 - 13:00 uur
Dinsdag08:30 - 13:00 uur
Woensdag08:30 - 13:00 uur
Donderdag08:30 - 13:00 uur
Vrijdag08:30 - 13:00 uur

Executieverkopen

Als iemand de gemeentelijke belastingen niet betaalt, kan de gemeente beslag leggen op spullen, bv. auto’s. Executieverkopen kondigen we hier aan. De openbare verkoop loopt via BCA Autoveiling, volgens de regels van deze veilingsite. Ongeveer 2 dagen voordat de veiling start, staan de gegevens ook op www.bca.com. U kunt meebieden op autoblox.bca.com.

Als een openstaande rekening last minute wordt betaald, gaat de openbare verkoop niet door. Houd de site dus goed in de gaten.

Studentenhuizen

De aanslagen afvalstoffenheffing en rioolheffing gebruiker worden opgelegd aan de verhuurder. Deze regel geldt voor eigenaren van kamerverhuurpanden en commerciële verhuur. Zij kunnen het aanslagbedrag doorberekenen aan de huurders.