U bevindt zich op:Inwoners /Belastingen / Betalen gemeentelijke belastingen

Betalen gemeentelijke belastingen

Het bedrag dat u moet betalen aan gemeentelijke belastingen en heffingen, staat op de aanslag die u jaarlijks ontvangt. U kunt een incasso afgeven voor maandelijks betalen, of u boekt het bedrag zelf over in 1 of 2 termijnen.

Eind februari ontvangt u de aanslag digitaal in de Berichtenbox van MijnOverheid of per post. De aanslag is met DigiD ook online in te zien via Mijn gemeente.

Online starten, rekeningnummer wijzigen of stoppen
Incasso regelen

Automatische incasso

U kunt uw aanslag automatisch betalen in 12 maandelijkse termijnen. Het bedrag wordt dan iedere maand rond de 28e van uw rekening afgeschreven. De afschrijvingen starten in de maand na ontvangst van de aanslag.

Automatische incasso aanvragen kan online (met DigiD). Of vraag per e-mail een machtigingsformulier op. Stoppen of het rekeningnummer wijzigen doet u op dezelfde manier. Stopt u de incasso, dan moet u binnen 4 maanden na de datum van de aanslag het hele bedrag betaald hebben.

Zelf overmaken

Maakt u het geld zelf over, betaal dan in één keer, of in 2 termijnen. Vermeld altijd het betalingskenmerk zoals vermeld op de aanslag. Rekening IBAN: NL90 ABNA 0615 1552 86. Als u de aanslag digitaal ontvangt via MijnOverheid, kunt u makkelijk betalen met iDEAL.

Verhuizen & gemeentelijke belastingen

U bent al verhuisd, maar betaalt nog steeds belasting in Tilburg? Dan kunt u, als het goed is, zien dat uw maandbedrag herberekend en verlaagd is. De gemeente mag namelijk alleen afschrijven in 12 maandtermijnen. Meestal lopen die 12 termijnen van maart t/m februari. Trek uw machtiging niet in, want dan moet u het restbedrag alsnog zelf overboeken. Is uw maandbedrag niet verlaagd, stuur ons dan een e-mail.

Betalingsregeling, aanmaning, dwangbevel

Kunt u op dit moment de belasting niet betalen? Maak dan een afspraak voor een betalingsregeling.

Betaalt u niet, dan krijgt u ongeveer 5 maanden na de aanslag een aanmaning met extra aanmaningskosten. Maak het hele bedrag dan binnen 2 weken over, of geef alsnog een machtiging af voor betalen in maandtermijnen (automatische incasso). Doe dit direct, om een dwangbevel te voorkomen.

Reageert u niet op de aanmaning, dan wordt een dwangbevel tot betalen opgelegd. De extra kosten van het dwangbevel zijn voor u, en als u niet betaalt, dan kan er beslag worden gelegd op uw maandelijkse inkomsten, uw bankrekening en uw roerende zaken. Beslaglegging voorkomt u door direct het totale bedrag over te maken. Of ga naar de balie van het Gemeentelijk Incassobureau, Koningsplein 8, open ma/vr 08:30 - 17:00 uur.

Kwijtschelding

Kunt u de belasting niet betalen, dan kunt u kwijtschelding aanvragen.

Bezwaar maken

Bent u het niet eens met de aanslag, dan kunt u bezwaar indienen.

"WOZ-waarde te hoog? Wij maken gratis bezwaar voor u!" Diverse bureaus beloven voor u gratis bezwaar te maken. Dat klinkt mooi, maar gratis is het niet! Wanneer zij door het versturen van 1 e-mail uw WOZ-waarde bv. €10.000 euro lager krijgen, levert dit u €10,- op. En de gemeente moet het bureau een vastgestelde kostenvergoeding betalen, variërend van €250,-  tot ruim €700,-. Geld dat een gemeente beter kan besteden aan bijvoorbeeld lantarenpalen in uw straat en verbetering van het wegdek. Het bureau verdient zo geld over de rug van de belastingbetaler.

Maak dus makkelijk en goedkoper zelf bezwaar. Vul ons eenvoudige bezwaarformulier in, stuur ons een e-mail of bel ons. De gemeente wil net als u graag dat de WOZ-waarde klopt!

Lokale Lastenmeter

Wilt u weten hoeveel u moet betalen aan gemeentelijke belastingen en heffingen in Tilburg? Bereken het via de Lokale Lastenmeter. Ook kunt u zo simpel de bedragen vergelijken met andere gemeenten. Of zien wat de gevolgen zijn van een verhuizing. In dit filmpje krijgt u meer uitleg.

Studentenhuizen

De aanslagen afvalstoffenheffing en rioolheffing gebruiker worden opgelegd aan de verhuurder. Deze regel geldt voor eigenaren van kamerverhuurpanden en commerciële verhuur. Zij kunnen het aanslagbedrag doorberekenen aan de huurders.