U kunt uittreksels en akten online aanvragen. Om te betalen gebruikt u iDEAL of een creditcard.
Een uittreksel of akte
BESTEL ONLINEOok bedrijven op internet bieden tegen betaling aktes of uittreksels aan. Dit raden wij sterk af. Zij berekenen hogere kosten aan u door. Plus u moet uw persoonlijke gegevens afgeven. Zelf aanvragen via deze website is gemakkelijk, sneller, goedkoper én uw gegevens zijn veilig.
Een uittreksel uit de BRP dat u op werkdagen voor 13:00 uur online bestelt en betaalt, versturen wij dezelfde dag per post. Een uittreksel uit de burgerlijke stand (akte) versturen we binnen 3 werkdagen. Let op! Postbezorging duurt vaak langer dan 1 dag. Heeft u het vandaag of morgen al nodig? Bel dan 14 013.
Een uittreksel uit de BRP is een bewijs dat u bent ingeschreven bij de gemeente. Uw naam, adres en woonplaats staan er op. Moeten er ook andere gegevens op staan, zoals burgerlijke staat, datum van vestiging in de gemeente, verklaring van gezag over uw kind of uw adreshistorie, geef dit dan aan bij uw bestelling. Als vermelding van medebewoners of gezinssamenstelling nodig is, stuurt u een machtiging meerderjarige medebewoners mee plus een kopie van hun legitimatiebewijs.
Vraag een uittreksel aan bij de gemeente waar u staat ingeschreven. Speciale uittreksels zijn:
Als u een geboorte, overlijden, huwelijk, scheiding of partnerregistratie schriftelijk wilt bewijzen, heeft u een uittreksel nodig uit de burgerlijke stand. Dit vraagt u op bij de geboorte-, huwelijks- of overlijdensgemeente.
Is het nodig om de akte te legaliseren met apostille? U kunt dit regelen bij de rechtbank. Zij controleren de juistheid van de handtekening van de gemeenteambtenaar.
Product | Prijs |
---|---|
Akte burgerlijke stand | € 17,10 |
Uittreksel uit BRP | € 23,80 |
Voor het bewijs van in leven zijn (voor pensioen of levensverzekering) bestaan 2 modellen. Is het uittreksel nodig voor een pensioenfonds, dan is het gratis. U stuurt daarvoor online bewijs (bv. een brief) van het pensioenfonds mee, of toont dit bij de balie.
Vanuit het buitenland kunt u op 2 manieren aan een akte of uittreksel komen:
U kunt de gemeente vragen om uw geslacht (V/M) aan te passen op uw geboorteakte. Hier zijn geen kosten aan verbonden. Wel gelden de volgende voorwaarden:
Voor een persoonlijk advies stuurt u ons een e-mail met het telefoonnummer waarop wij u kunnen bereiken. Of bel 14 013.
Het wijzigen van het geslacht naar X gaat via de rechter. Op de website Gelijke rechten lhbti’s / Rijksoverheid.nl leest u hier meer over.
De overheid registreert gegevens over haar burgers in de BRP (Basisregistratie Personen), zoals geboorte, verhuizing, huwelijk, vertrek naar het buitenland en overlijden. Deze zijn nodig om bv. een paspoort, een identiteitskaart of een rijbewijs te kunnen maken, om te weten wie mag stemmen bij verkiezingen, om uitkeringen te verstrekken en om gemeentelijke belastingen te heffen. Ook organisaties zoals de Belastingdienst, uitkeringsinstanties en pensioenfondsen gebruiken uw persoonsgegevens om hun beslissingen goed af te stemmen op uw situatie. De gegevens in de BRP zijn niet openbaar toegankelijk.
U kunt uw eigen BRP-gegevens inzien door met DigiD in te loggen op de website MijnOverheid. Zit er een fout in uw gegevens in de BRP? Neem dan contact met ons op via inwoners@tilburg.nl. MijnOverheid is het portaal voor al uw zaken met de Nederlandse overheid, o.a. SVB, DUO, Belastingdienst en UWV.
Deze browser wordt niet meer ondersteund.
Een recente versie van Microsoft Edge, Chrome of Firefox.