U bevindt zich op:Inwoners /Paspoort, rijbewijs, uittreksels / Uittreksel of akte aanvragen

Uittreksel of akte aanvragen

U kunt uittreksels online aanvragen. Om te betalen gebruikt u iDEAL of een creditcard.

Een uittreksel of akte voor u of uw minderjarig kind.
Bestel online

Online aanvragen

Een uittreksel BRP dat u op werkdagen voor 14:00 uur bestelt en betaalt, wordt dezelfde dag nog per post verstuurd. Een uittreksel uit de burgerlijke stand (akte) wordt binnen 3 werkdagen verstuurd.

Heeft u het vandaag nog nodig? Bel dan 14 013.

Soorten akten en uittreksels

Uittreksel BRP

Een uittreksel BRP (voorheen: GBA) is een bewijs dat u bent ingeschreven bij de gemeente. Op het uittreksel staan uw naam, adres en woonplaats. Als het nodig is, kunnen er ook andere gegevens op zoals burgerlijke staat, datum van vestiging in de gemeente of uw adreshistorie. Vraag het uittreksel aan bij de gemeente waar u staat ingeschreven. Speciale uittreksels zijn:

  • bewijs van in leven zijn / attestatie de vita
  • bewijs van uitschrijving (na emigratie vraagt u dit op bij een RNI-gemeente)
  • bewijs van ongehuwdheid
  • bewijs van Nederlanderschap

Voor een uittreksel met vermelding van medebewoners of gezinssamenstelling stuurt u een machtiging meerderjarige medebewoners (pdf,55KB) mee en een kopie van hun legitimatiebewijs.

Uittreksel burgerlijke stand (akte)

Een uittreksel burgerlijke stand bevat gegevens over een:

  • geboorte
  • huwelijk/partnerschap
  • echtscheiding
  • overlijden

Dit uittreksel kunt u aanvragen bij de gemeente waar de gebeurtenis plaatsvond.

Kosten uittreksel of akte

Overzicht kosten uittreksel of akte 2017
ProductPrijs
Akte€ 12,90
Uittreksel€ 18,40
Content is verborgen

Bewijs van in leven zijn

Voor het bewijs van in leven zijn (voor pensioen of levensverzekering) bestaan 2 modellen. Is het uittreksel nodig voor een pensioenfonds en u kunt dit aantonen, dan is het gratis.

  1. Voor gebruik binnen Nederland. Dit kost € 18,40 en kunt u met DigiD eenvoudig online aanvragen. U kunt het ook op afspraak aan de balie aanvragen, of iemand in uw plaats sturen met een machtiging, uw (kopie) legitimatiebewijs en het eigen legitimatiebewijs.
  2. De 'attestatie de vita' wordt ondertekend door een ambtenaar van de burgerlijke stand, en kunt u in alle gevallen gebruiken. Het kost € 12,90 en u moet het altijd persoonlijk aan de balie aanvragen. Maak een afspraak. In bijzondere gevallen, bijvoorbeeld bij ziekte, kunt u iemand machtigen om de aanvraag te doen. Er komt dan een ambtenaar op huisbezoek.
Content is verborgen

Bestellen vanuit het buitenland

Vanuit het buitenland kunt u op 2 manieren aan een akte of uittreksel komen:

  • Online bestellen. Inloggen met DigiD is niet verplicht. U betaalt met uw creditcard.
  • Met hulp van familie of vrienden in Nederland. U kunt iemand machtigen die het aan de balie voor u haalt. Voor een akte van uw eigen kind of ouder is geen machtiging nodig.
Content is verborgen

Geen uittreksel nodig voor scholen

Scholen vragen soms bij inschrijving om een uittreksel. Dit is niet meer nodig. De benodigde gegevens staan bv. ook op de identiteitskaart of in het paspoort van het kind. Dit is een landelijke maatregel en alle scholen hebben hier bericht over gekregen.

Content is verborgen

BRP

De overheid registreert gegevens over haar burgers in de BRP (Basisregistratie Personen), zoals geboorte, verhuizing, huwelijk, vertrek naar het buitenland en overlijden. Deze zijn nodig om bv. een paspoort, een identiteitskaart of een rijbewijs te kunnen maken, om te weten wie mag stemmen bij verkiezingen, om uitkeringen te verstrekken en om gemeentelijke belastingen te heffen. Ook organisaties zoals de Belastingdienst, uitkeringsinstanties en pensioenfondsen gebruiken uw persoonsgegevens om hun beslissingen goed af te stemmen op uw situatie. De gegevens in de BRP zijn niet openbaar toegankelijk.

U kunt uw eigen BRP-gegevens inzien door met DigiD in te loggen op de website MijnOverheid. Zit er een fout in uw gegevens in de BRP? Neem dan contact met ons op via inwoners@tilburg.nl. MijnOverheid is het portaal voor al uw zaken met de Nederlandse overheid, o.a. SVB, DUO, Belastingdienst en UWV.