logo Gemeente Tilburg Gemeente Tilburg

Terug in de tijd met verhalenroute Groenewoud

Verhalen uit het verleden zijn altijd boeiend om te horen. Zeker als jouw buurman of buurvrouw ze vertellen en als ze gaan over de buurt waar jij woont. Half april 2023 was de lancering van de Verhalenroute in Groenewoud. 10 korte verhalen voor en door bewoners uit die wijk. Te beluisteren, door een QR-code te scannen die op zuiltjes door de wijk staan.

Omgevingsmanager Irene Dijkstra en Stedenbouwkundige Bram van Duuren zijn vanuit de gemeente bij deze route betrokken. Ze vinden alle verhalen bijzonder, maar sommigen maken extra indruk. Die over de voormalige Pius X kerk bijvoorbeeld. Irene: "Mooi om te horen hoe de rol van de kerk vroeger was. Niet het geloof was het belangrijkste, maar het feit dat je in de kerk samen kwam. Lief en leed met elkaar kon delen. Als je hoort hoe groot de impact van een verkeersongeluk met dodelijke slachtoffers uit de buurt was, dan maakt dat indruk." Een verhaal dat Bram raakte, is het verhaal over Villa Broekhoven, of zoals het nu heet Villa Berglandweg. “Een huis voor jongeren met een verstandelijke of lichamelijke beperking. Het verhaal dat inwoners nu kunnen beluisteren, maakt de bewoners zichtbaarder. Buurtbewoners wisten vaak niet wat daar gebeurt, nu wel.”

Leuke manier om in gesprek te gaan

Het zichtbaar maken van verschillende delen van Groenewoud was een van doelen van de Verhalenroute. Maar Irene benadrukt dat dit niet de enige reden is. "Groenewoud is een wijk waar veel verandert de komende jaren. Daar betrekken we inwoners graag bij. Dat kan met een bewonersavond waar je de plannen toelicht. Maar vaak weet je al wie daarop afkomen en wat die mensen gaan zeggen. Zo'n verhalenroute is een leuke, andere manier om met bewoners in gesprek te gaan." Bram vult aan: “Met deze verhalen komen we dichter bij de leefwereld van inwoners. De aandacht ligt bij hen en wij luisteren naar ze. Niet alleen maar zenden. Dat doet het goed.”

Verhalen over bijzonder plekken

Het idee voor een verhalenroute komt van de inwoners zelf. Geholpen en geïnspireerd door Pien van Rosmalen. Irene: “Pien is iemand die al lang bij de wijk betrokken is. Ze spreekt veel mensen in de wijk en heeft ook de contacten met andere instanties. Uit die gesprekken bleek dat bewoners het leuk vonden om een wandelroute in de wijk te hebben. Die kwam er in coronatijd. In die tijd konden buurtbewoners met een flyer in de hand op zoek naar letters die achter het raam van een aantal woningen stonden. Die letters vormden een woord. Hadden ze dat woord, dan konden ze er een prijs mee winnen. Dat werkte. In die tijd overlegden wij met de corporaties hoe we bewoners bij de toekomstplannen konden betrekken. Met in het achterhoofd: verleden, heden, toekomst. Toen ontstond het idee van de wandelroute. Verhalen uit het verleden, verteld door de bewoners. Daarmee krijgen partners in de wijk een kapstok om met bewoners in gesprek te gaan. Pien heeft alles verzameld en bewerkt. Het resultaat: 10 prachtige, korte verhalen over de bijzondere plekken in Groenewoud.”

Aanwezig in de wijk

Dat wil overigens niet zeggen dat de gemeente niet op andere momenten de wensen en ideeën van de inwoners ophaalt. Irene: “We hebben ook zo'n 40 interviews in de wijk gedaan. Op plekken gaan staan waar veel mensen komen en vragen naar hun wensen. Soms moet je dan een vervolgafspraak maken omdat er meer tijd nodig is. Maar dat is niet erg. Je krijgt er wel de info door die je wilt. En elke dinsdag is er een wijkregisseur of omgevingsmanager aanwezig in de wijk. Samen met andere wijkpartners, o.a. de politie, maatschappelijk werk en de corporaties. Vooral om ook in de wijk zelf met inwoners in gesprek te gaan.”

Bram vond het bijzonder om te zien hoe trots buurtbewoners zijn als ze bij 'hun' zuiltje in de wijk stonden. “Je zag ze lachen: dit is mijn verhaal. En het mooie is dat je dan ook meteen daar met ze in gesprek kan. Of daar een nieuw speeltuintje kan komen bijvoorbeeld of dat het niet eens tijd wordt voor een nieuw wandelpad. Dat maakt de ideeën voor de toekomst dan heel tastbaar.”

Wandelen in de wijk

De verhaaltjes zijn nog niet heel vaak beluisterd, maar ze staan dan ook pas een paar maanden online. "Het varieert van 50 tot 90 luisterbeurten", vertelt Irene. "Maar we hebben ook nog niet veel reclame gemaakt. Dat gaan we nu meer doen. En vanuit het Sportbedrijf wordt deze route ook opgenomen in de app Wandelen in de wijk. Wij vinden het een succes. Wij vinden het een succesvolle manier om in contact te komen met buurtbewoners."