Eén advies heeft de gemeenteraad niet overgenomen, namelijk het advies om het elektriciteitsnet door de gemeente te laten beheren. Dat kán de gemeente niet doen, want dat is een wettelijke taak voor de netbeheerders. In de gemeente Tilburg is dat Enexis.
Adviezen Tilburgerberaad overgenomen
25 juni 2026Maandag 8 juni heeft de gemeenteraad een besluit genomen over de adviezen die uit het Tilburgerberaad zijn gekomen. Het onderwerp was een eerlijke energietransitie. Vrijwel alle adviezen zijn overgenomen door de raad.
Wat nu?
Nu de gemeenteraad positief heeft besloten, gaan we verder aan de slag met het uitwerken én uitvoeren van de overgenomen adviezen, zodat de adviezen ook tot zichtbare resultaten leiden. Dat doen we samen met de monitoringsgroep uit het Tilburgerberaad.
Eerste burgerberaad
Het Tilburgerberaad over een eerlijke energietransitie was het eerste burgerberaad in onze gemeente. De deelnemers gingen tijdens 5 bijeenkomsten met elkaar in gesprek en wisselden ervaringen en meningen uit. De adviezen van het Tilburgerberaad staan in een eindverslag. De adviezen gaan onder andere over:
- Betrouwbare en begrijpelijke informatie over de energietransitie.
- Het goed betrekken van inwoners bij plannen voor isolatie en verduurzaming.
- De rol van het bedrijfsleven en van de overheid in de energietransitie.
- En het ervoor zorgen dat iedereen kan meedoen aan de energietransitie, met speciale aandacht voor jongeren en mensen met financiële en/of psychische klachten.
In het eindverslag is ook de werkwijze en de (deelnemers)evaluatie van het Tilburgerberaad terug te lezen. Het eindverslag staat ook op denkmee.tilburg.nl.