Uitkering aanvragen

Heeft u geen werk en te weinig geld om van te leven? Dan kunt u een (aanvullende) bijstandsuitkering aanvragen. Bij een uitkering horen rechten én plichten. U moet bijvoorbeeld op zoek naar werk zodat u zelf geld kan verdienen.

Bijstandsuitkering aanvragen

Bent u dak- of thuisloos? Ga zonder afspraak naar de balie van Werk & Inkomen (Burgemeester Brokxlaan 1680). Bent u ondernemer? Maak een afspraak met de afdeling Economie en Arbeidsmarkt. Heeft u de AOW-leeftijd?  Vraag de Aanvullende Inkomensvoorziening Ouderen aan. In alle andere gevallen regelt u een uitkering via www.werk.nl.

Meer over de voorwaarden bijstandsuitkering.

Bijstand aanvragen via werk.nl

  • Ga naar www.werk.nl, log in met uw DigiD en volg de instructies op de website.
  • Na het versturen van het formulier op werk.nl, maakt u via deze website  een afspraak voor het meldingsgesprek met Werk & Inkomen. Doet u dat niet binnen 2 werkdagen, dan moet u zich eerst opnieuw melden op www.werk.nl. Een meldingsgesprek is niet mogelijk als u nog geen bijstandsuitkering heeft aangevraagd.
  • Is er een storing op werk.nl of heeft u vragen over het invullen van het formulier? Neem dan contact op met het UWV.
  • Heeft u geen DigiD? Ga direct naar www.digid.nl voor het aanvragen van DigiD. Bel daarna 14 013 en geef door dat uw DigiD is aangevraagd, zodat een meldingsdatum voor uw uitkering wordt geregistreerd. Binnen 5 werkdagen ontvangt u uw DigiD.

Bent u 26 jaar of jonger?

Dan kunt u de online aanvraag niet meteen afronden. Het is wel belangrijk dat u zich eerst meldt op werk.nl en daar begint met het invullen van de naw-gegevens (naam, adres, woonplaats) van de aanvraag (E-wwb). Meldingsdatum is later ingangsdatum uitkering. Na het invullen van uw gegevens op werk.nl, maakt u direct via Tilburg.nl een afspraak voor het meldingsgesprek met Werk & Inkomen. Bij het meldingsgesprek krijgt u het aanvraagformulier voor de uitkering.

Het meldingsgesprek

Vanwege het coronavirus neemt een medewerker telefonisch contact met u op voor het meldingsgesprek. Let op! Onze medewerkers bellen altijd anoniem (dus zonder nummerweergave).

Tijdens het gesprek krijgt u uitleg over de afhandeling van uw aanvraag en opdrachten voor het vinden van werk. 

Het meldingsgesprek is een belangrijk onderdeel van uw aanvraag. De afspraak wijzigen mag alleen met een dringende reden en maximaal 1 keer. De afspraak afzeggen, vaker wijzigen of helemaal niet verschijnen kan gevolgen hebben voor uw aanvraag.

Afhandeling

Tijdens het meldingsgesprek informeren wij u over de verdere afhandeling van uw bijstandsaanvraag. De wettelijke afhandeltermijn is 8 weken. Soms wordt die termijn verlengd, bijvoorbeeld als meer onderzoek nodig is.