logo Gemeente Tilburg Gemeente Tilburg

Veiligheid en leefomgeving

De gemeente heeft buitengewoon opsporingsambtenaren (boa’s) in dienst voor toezicht en handhaving van de openbare orde, het onderwijs en het sociaal domein. De boa verwerkt persoons- en politiegegevens. Deze gegevens kunnen onder de AVG of de Wet politiegegevens (Wpg) vallen. Als een boa persoonsgegevens verwerkt bij het uitvoeren van zijn toezichthoudende taak is de AVG van toepassing. 

Politiegegevens

Als een boa gegevens verwerkt voor een politietaak - zoals het voorkomen, opsporen of vervolgen van strafbare feiten - dan vallen deze gegevens onder de Wpg, en zijn daarmee politiegegevens. De Wpg bevat richtlijnen en regels voor het verwerken van deze politiegegevens. De doeleinden waarvoor wij politiegegevens mogen verwerken staan beschreven in artikel 8, 9 en 13 van de Wpg. Dit betreft bijvoorbeeld de dagelijkse politietaak, waaronder het handhaven van wetten en regels, zoals het Wetboek van Strafvordering, de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) en de Leerplichtwet. Politiegegevens mogen ook worden verwerkt voor persoonsgerichte onderzoeken.
Enkele voorbeelden van verwerkingen van politiegegevens die onder de Wpg vallen zijn:

  • Het schrijven van een proces-verbaal als u een strafbaar feit hebt gepleegd, bijvoorbeeld in het kader van de Leerplichtwet (artikel 8 Wpg);
  • Het behandelen en afronden van betalingen die te maken hebben met een proces-verbaal, zoals het toekennen van bezwaren of het toepassen van de coulanceregeling (artikel 8 Wpg);
  • Onderzoek naar- en opsporen van daders van strafbare feiten (artikel 9 Wpg);
  • Opsporing van daders van incidenten om vervolging door het Openbaar Ministerie mogelijk te maken (artikel 9 Wpg).       

Verantwoordelijkheid

De verwerkingsverantwoordelijke voor de politiegegevens is de werkgever van de boa’s. In dit geval is dat de directie van de gemeente Tilburg. 

Uw rechten op grond van de Wpg

Op grond van de Wpg heeft u ten aanzien van politiegegevens daarentegen de volgende rechten:

  • Recht op inzage: of wij uw politiegegevens verwerken en zo ja, om deze gegevens in te zien en informatie daarover te verkrijgen. Wij verstrekken echter geen dossier(s).
  • Verbetering of aanvulling van onjuiste of onvolledige politiegegevens.
  • Vernietiging of afscherming van politiegegevens die in strijd met een wettelijk voorschrift zijn verwerkt of op grond van de wet moeten worden vernietigd. 

Uw verzoek dient u op dezelfde manier in als een verzoek op grond van de AVG, namelijk via dit webformulier. De gemeente behandelt uw verzoek binnen vier of zes weken, afhankelijk van de aard van uw verzoek.

Wij kunnen niet altijd voldoen aan uw verzoek. Op grond van de Wpg kunnen wij uw verzoek onder bepaalde voorwaarden (gedeeltelijk) afwijzen, bijvoorbeeld als de nationale veiligheid in gevaar komt, als de uitoefening van uw rechten nadelige gevolgen heeft voor een strafonderzoek, of als het leidt tot schending van de rechten van anderen. In dat geval informeren wij u over de redenen voor de afwijzing.

Delen van uw gegevens

In sommige gevallen verstrekken wij politiegegevens aan een andere organisatie. Hierbij kan het gaan om een verstrekking binnen of buiten het politiedomein. 

Zo geven wij uw gegevens door aan het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) voor het afhandelen van de betaling van een opgelegde boete, en verstrekken wij politiegegevens aan opsporingsinstanties zoals de politie voor het opsporen en voorkomen van strafbare feiten. 

Bewaartermijnen

De Wpg regelt de bewaartermijnen voor politiegegevens. Politiegegevens die onze boa’s verwerken in het kader van de dagelijkse politietaak - zoals het opsporen van strafbare feiten - worden tot maximaal 5 jaar na de datum van de eerste verwerking bewaard. Voor onderzoeken specifiek gericht op personen of concrete gebeurtenissen (de zogenaamde artikel 9-verwerkingen) geldt een bewaartermijn van 5 jaar na verjaring of een onherroepelijk vonnis.  

Omschrijving

Als sprake is van normoverschrijdend gedrag, agressie of geweld tegenover ambtenaren of bestuurders van de gemeente Tilburg, wordt dit door de coördinator Veilig Publieke Taak (VPT-coördinator) van de gemeente geregistreerd in het Gemeentelijk Incidenten Register (het GIR). Na de melding kunnen er vervolgstappen worden ondernomen en maatregelen worden getroffen. Dat is vastgelegd in ons agressieprotocol. 
Wij kunnen controleren of de betreffende persoon betrokken is bij één van de partners van het Zorg- en Veiligheidshuis Midden-Brabant (ZVHMB). Dat doen wij om te beoordelen of iemand een veiligheidsrisico kan vormen voor onze medewerkers. Of om te voorkomen dat een ordemaatregel een eventueel lopend zorgtraject doorkruist. 

Doel & persoonsgegevens

Bij een melding van normoverschrijdend gedrag, agressie of geweld in het GIR worden de volgende persoonsgegevens van de veroorzaker verwerkt: voor- en achternaam, geboortedatum, BSN en gegevens over het incident zelf. Ook wordt geregistreerd welk type interventie-/ordemaatregel is of wordt genomen. 

Als het opleggen van een ordemaatregel (bijvoorbeeld het afleggen van een huisbezoek of voeren van een ordegesprek) noodzakelijk is, en er een concreet signaal bestaat dat de veiligheid van onze VPT-coördinator of een lopend zorgtraject in het gedrang kan komen, vragen wij de relevante partners van het ZVHMB om te bevestigen of de veroorzaker bekend is binnen dit samenwerkingsverband. Daarvoor gebruiken wij de in het GIR geregistreerde gegevens. Deze uitvraag is afhankelijk van het type van de voorgenomen maatregel. Zo kunnen wij vragen of sprake is van justitiële (strafrechtelijke) gegevens, of van lopende zorgtrajecten. Uit deze bevraging blijkt alleen of en zo ja, bij welke partij de veroorzaker bekend is. De uiteindelijke (aanleiding van de) bevraging, afweging daarvoor en uitkomsten die relevant zijn voor de bevraging daarvan worden ook vastgelegd.

Het verwerken van deze gezondheidsgegevens en strafrechtelijke gegevens is noodzakelijk ter bescherming van de vitale belangen van onze medewerkers of de veroorzaker zelf. 

Verantwoordelijkheid

De verantwoordelijke voor de verwerking van deze persoonsgegevens is de gemeente Tilburg (als privaatrechtelijk rechtspersoon, namelijk als werkgever van de betrokken ambtenaren of bestuurders daarvan).  

Grondslag

Wij verwerken deze persoonsgegevens vanwege een gerechtvaardigd belang daartoe, namelijk om de veiligheid van onze werknemers te beschermen. Ambtenaren en bestuurders moeten namelijk veilig hun publieke taak kunnen uitvoeren, maar ook over een veilige werkplek kunnen beschikken. 

U mag bezwaar maken als u het niet eens bent met deze verwerking. Wij maken dan een nieuwe afweging. Via deze pagina vindt u meer informatie over uw rechten en kunt u een verzoek indienen om deze rechten uit te oefenen.

Geautomatiseerde besluitvorming

Wij nemen geen automatische besluiten op basis van deze gegevens en er is geen sprake van profilering. 

Delen van uw gegevens

Wij kunnen de in het GIR opgenomen gegevens in sommige gevallen verstrekken aan andere organisaties of personen. Wij verstrekken de in het GIR opgenomen gegevens aan de bij het ZVHMB betrokken partners om te controleren of de veroorzaker bekend is binnen het ZVHMB. Bij een melding, aangifte bij politie of een pandverbod verstrekken wij deze gegevens aan de politie. geval van een pandverbod verstrekken wij de gegevens ook aan het betreffende beveiligingsbedrijf. Voor het verhalen van schade kunnen wij gegevens verstrekken aan gerechtelijke instanties.

Bewaartermijnen 

De gegevens in het GIR worden bewaard voor een periode van twee jaar na de registratie van de melding. Daarna worden de persoonsgegevens van de veroorzaker enkel nog toegankelijk gemaakt voor de VPT-coördinatoren. Uiterlijk 60 maanden na de melding worden alle persoonsgegevens verwijderd en wordt de melding gearchiveerd. 

De via de bevraging ontvangen informatie wordt bewaard tot 10 jaar na de registratie van de melding. Daarna worden de gegevens verwijderd. 

Omschrijving

Het team Stadstoezicht maakt gebruik van bodycams. Dat zijn kleine draagbare camera’s op het uniform van de buitengewoon opsporingsambtenaren (boa’s). Boa’s kunnen tijdens hun werk namelijk geconfronteerd worden met agressie en geweld. De camera’s kunnen worden gebruikt op het moment dat de boa’s zich bedreigd voelen of als ze vinden dat de situatie waarin ze zich bevinden onveilig is. 

Doel & persoonsgegevens

Omdat boa’s regelmatig te maken krijgen met agressie en soms zelfs fysiek geweld, zetten wij bodycams in om de veiligheid en het welzijn van de boa’s te vergroten. Daarnaast is uit onderzoek gebleken dat het zichtbaar dragen van de bodycams het aantal en de ernst van incidenten beperkt en de-escalerend werkt.  

Met deze bodycams worden beeld- en geluidopnames gemaakt die tot individuen te herleiden zijn. Dit kan bewoners, ondernemers of bezoekers van de gemeente betreffen. Hoewel op dit beeldmateriaal in sommige gevallen ook gegevens over ras of etniciteit zijn af te leiden, zijn de beelden niet bedoeld voor het maken van onderscheid op deze grond, en worden deze beelden dus niet als een verwerking van bijzondere persoonsgegevens gezien.  

Tijdens de (actieve) dienst van de boa staat de bodycam altijd op stand-by en worden de opnames gebufferd in een tijdelijk geheugen op de bodycam zelf. Alle gebufferde opnames worden na 60 seconden automatisch en definitief verwijderd. Alleen als de boa de opnameknop indrukt, wordt een opname gestart en wordt de gebufferde 60 seconden vastgelegd. Daardoor is het mogelijk ook de aanloop naar een incident terug te kijken. Dat is enkel het geval in bedreigende en escalerende situaties, en in beginsel nadat de boa heeft gewaarschuwd dat de opname zal worden gestart als het ongewenste gedrag niet stopt. De opnames worden versleuteld opgeslagen op het interne geheugen van de bodycam. 

De gemeente kan de opnames gebruiken als bewijsmateriaal om eventuele schade op de veroorzaker te verhalen, als onderdeel van een stopgesprek met degene die zich onbehoorlijk heeft gedragen richting de boa, of om een eventuele aangifte te onderbouwen. Daarnaast kunnen de opnames (incidenteel) worden gebruikt voor trainingsdoeleinden. 

Verantwoordelijkheid

De verantwoordelijke voor de verwerking van deze persoonsgegevens is de gemeente Tilburg (als privaatrechtelijk rechtspersoon, namelijk als werkgever van de boa’s).   

Grondslag

Het vergroten van de veiligheid van onze medewerkers vormt een gerechtvaardigd belang van de gemeente als werkgever van de boa’s. 
Via deze pagina vindt u meer informatie over uw rechten en kunt u een verzoek indienen om deze rechten uit te oefenen.

Geautomatiseerde besluitvorming

Wij nemen geen automatische besluiten op basis van deze gegevens en er is geen sprake van profilering.  

Delen van uw gegevens

Indien naar aanleiding van een incident aangifte wordt gedaan, kunnen de opnames worden verstrekt aan de politie in het kader van de opsporing en vervolging van strafbare feiten. Daarmee valt de kopie van de opname onder de Wet politiegegevens (de Wpg). Meer informatie over de verwerking van politiegegevens vindt u in deze verklaring .

De persoonsgegevens worden enkel verwerkt binnen de Europese Economische Ruimte (de EER) en worden niet doorgegeven aan andere landen buiten de EER. 

Bewaartermijnen

De gemaakte opnames worden automatisch verwijderd en vernietigd na 28 dagen, tenzij de opnames in verband met de afhandeling van het incident langer bewaard moeten worden. De opnames worden vervolgens handmatig vernietigd zodra het incident is afgehandeld.