U bevindt zich op:Inwoners /Verhuizen, (ver)bouwen / Bouwen en verbouwen

Bouwen en verbouwen

Archief bouwen en milieu & vergunningaanvragen

In het archief bouwen en milieu vindt u de verleende vergunningen vanaf 1906 tot en met 2011. 

Overzicht vergunningen & regelingen

Als u gaat bouwen of verbouwen kunnen deze vergunningen en regelingen van belang zijn:

Omgevingsvergunning

De vergunningen voor bouwen, slopen, monumenten, ruimte, natuur en milieu zijn samengevoegd in de omgevingsvergunning. U kunt lopende aanvragen omgevingsvergunning online inzien.

Asbest

Om asbest te verwijderen, maakt u een asbestmelding of een sloopmelding via het Omgevingsloket.

Bouwafval en slopen

Met sloopafval kunt u bij de Milieustraat terecht. 

Gebruik openbare ruimte

Wilt u iets plaatsen op openbare grond voor bouw- of sloopwerkzaamheden? Gebruik dan uiterlijk 4 weken van tevoren het formulier Melding gebruik openbare ruimte. Denk bijvoorbeeld aan een steiger of bouwcontainer. Het moet kleiner dan 15 m2 zijn en mag er niet langer dan 4 weken staan. De goedgekeurde melding moet op de werklocatie aanwezig zijn.

Melden bouw

(Ver)bouwt u met een vergunning? Met het formulier Melden bouw kunt u de gemeente melden dat de bouwwerkzaamheden starten of ten einde zijn. Een ambtenaar bouwtoezicht/handhaving komt de voorwaarden controleren die in de vergunning zijn vastgelegd.

Boom kappen

Bomen bepalen voor een groot gedeelte of het prettig wonen is in een wijk. Controleer dus altijd of u een boom wel mag kappen op de website Omgevingsloket (vergunningcheck) en op de lijst monumentale bomen. Illegaal kappen wordt beboet. 

Tijdelijke verhuur

Tijdelijk verhuren van uw woning kan een uitkomst zijn als u zit met dubbele woonlasten.

Kamerverhuur

Wilt u kamers verhuren? Een omzettingsvergunning is nodig als er aan 3 of meer personen kamers worden verhuurd.

Grond bij woning aankopen

Wilt u een groenstrook van de gemeente kopen, vraag dat dan aan via het formulier Aankoop grond bij woning (pdf,120KB). Stuur het formulier naar Gemeente Tilburg, Vastgoedbedrijf, Postbus 90155, 5000 LH Tilburg. Voor meer informatie kunt u bellen naar 14 013 en vragen naar de heer van Turnhout of de heer Hems van afdeling Vastgoedbedrijf.

Rioolaansluiting

De gemeente is verantwoordelijk voor het inzamelen en afvoeren van afval- en regenwater. Woningen en andere gebouwen hebben daarvoor een aansluiting op het gemeentelijk hoofdriool. De aansluiting wordt tot aan uw erfgrens door de gemeente aangelegd. U kunt een rioolaansluiting schriftelijk aanvragen met het formulier Rioolaansluitingen (pdf,190KB). Voor een prijsindicatie stuurt u een e-mail naar riolen@tilburg.nl.

Inrit

Een nieuwe inrit moet u melden met het formulier Inrit (pdf,230KB). De gemeente stuurt u een brief met een uitvoeringstekening en een lijst van aannemers waar u een offerte kunt opvragen. De betaling regelt u met de aannemer. Moet de gemeente voor de aanleg een lantarenpaal of boom weghalen, dan zijn de kosten hiervan ook voor u.

Parkeernormen

De gemeente stelt bij bouwprojecten eisen aan het aantal parkeerplaatsen voor fiets en auto. Voor nieuwbouwprojecten geldt de meest recente nota parkeernormen. Oudere bestemmingsplannen verwijzen naar de parkeernormen uit 2011. Uitgangspunt is dat het parkeren van fietsen en auto's op eigen terrein opgelost moet worden.

Splitsingsvergunning

Om een gebouw te splitsen in appartementen heeft u een splitsingsvergunning nodig. Deze is er om te voorkomen dat een woning afzonderlijk verkocht wordt, die ontstaan is door illegaal splitsen van een pand. De vergunning is niet nodig als voldaan wordt aan de nieuwbouweisen uit het Bouwbesluit en er een omgevingsvergunning verleend is. Vraag de vergunning aan met het formulier Splitsingsvergunning (pdf,158KB). Dit kost 142,65 euro. U kunt het met de bijlagen e-mailen naar mailregistratie.wabo@tilburg.nl. De gemeente neemt binnen 8 weken na ontvangst een besluit. Bij vragen neemt u contact op met team Vergunningen via vergunningen@tilburg.nl of 14 013.

Onttrekkingsvergunning

Wilt u woonruimte helemaal of voor een deel anders gaan gebruiken dan voor wonen, dan kan een vergunning nodig zijn. Dit voorkomt dat woningen worden gebruikt voor activiteiten die niet gewenst zijn in een woonomgeving. De vergunning is niet nodig: 

  • voor gebruik als kantoor of praktijkruimte aan huis, door de eigenaar van de woning zelf. Let op: een omgevingsvergunning kan wel nodig zijn.
  • wanneer de onttrekking nodig is voor een beroep of bedrijf dat is toegestaan volgens het geldende bestemmingsplan, anders dan kantoor of praktijkruimte aan huis,
  • als er al een sloopmelding is goedgekeurd.
  • als er al een omgevingsvergunning is verleend voor het geheel of gedeeltelijk onttrekken van de woonruimte.

Vraag de vergunning aan met het formulier Onttrekkingsvergunning (pdf,161KB). Dit kost 142,65 euro. U kunt het met de bijlagen e-mailen naar mailregistratie.wabo@tilburg.nl. De gemeente neemt binnen 8 weken na ontvangst een besluit. Bij vragen neemt u contact op met team Vergunningen via vergunningen@tilburg.nl of 14 013.

Woningvormingsvergunning

Wilt u woonruimte verbouwen tot 2 of meer zelfstandige woonruimten, dan is een woningvormingsvergunning nodig.