U bevindt zich op:Inwoners /Verhuizen, (ver)bouwen / Verhuizen vanuit het buitenland

Verhuizen vanuit het buitenland

Verhuist u vanuit het buitenland naar Tilburg (immigratie), of bent u het komende half jaar minimaal 4 maanden in Nederland? Dan moet u zich binnen 5 dagen na aankomst persoonlijk laten inschrijven bij de gemeente. Heeft u een partner en/of kinderen die ook ingeschreven moeten worden, dan moeten zij met u meekomen.

Maak een afspraak voor hervestiging.
Afspraak maken

Hervestiging of eerste vestiging?

  • Woonde u al eerder in Nederland? Maak dan zelf online een afspraak voor hervestiging.
  • Komt u voor het eerst naar Nederland (of woonde u voor 1994 voor het laatst in Nederland)? Bel dan 14 013 voor een afspraak bij het Nieuwkomersloket. Uw inschrijving is definitief zodra de gemeente een melding van de IND krijgt dat u rechtmatig in Nederland verblijft. 

Meenemen

  • Geldig identiteitsbewijs van iedere persoon die ingeschreven wordt.
  • Reisdocument of ander document waaruit uw nationaliteit blijkt.
  • Bewijs van uitschrijving als u komt van Aruba, Curaçao, Sint Maarten, Bonaire, Saba, Sint Eustatius.
  • Huur- of koopcontract van uw woning of toestemming van de hoofdbewoner (pdf,156KB) bij wie u gaat inwonen.
  • Originele documenten uit het buitenland van uzelf en van uw kinderen, bv. geboorteakte, huwelijksakte, echtscheidingsakte. Alleen Engelse, Duitse en Franse akten worden zonder vertaling door beëdigd vertaler geaccepteerd. De documenten moeten (afhankelijk van het land van afgifte) voldoen aan de legalisatievoorschriften. Zie hiervoor de website van de Rijksoverheid.

Niet-EU burgers

Bent u geen EU-burger? Dan moet u zich eerst melden bij de IND voor een verblijfsvergunning. Meer informatie over een verblijfsvergunning, vindt u op de website van de IND.

Nederlandse nationaliteit

Als u de Nederlandse nationaliteit wilt aanvragen, kunt u een verzoek indienen bij de gemeente. Vraag eerst het informatiepakket aan. U kunt dan zelf vaststellen of u aan de voorwaarden voldoet. Daarna kunt u het toegestuurde kennisgevingsformulier met bewijsstukken naar de gemeente sturen. U moet een geldige verblijfsvergunning hebben. Voor de uitgebreide voorwaarden kijkt u op de website van de IND, of vraag de folder aan via: 088 0430 430.

Inburgering

Als u na 1 januari 2013 een verblijfsvergunning heeft gekregen, dan verloopt uw inburgering niet via de gemeente maar via Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO). U moet uw inburgering zelf regelen en zelf betalen. Neem contact op met DUO via 050 599 96 00 of kijk op www.inburgeren.nl.

Study in Tilburg

Foreign students who have been accepted into a study program in Tilburg are eligible for Dutch residency for the duration of their course. You will need to register with the municipality (gemeente) if you will stay at least 4 months in the Netherlands. Call 14 013 to make an appointment with the Newcomers' Desk. This Newcomers' Desk is to be found in the Stadswinkel.

At the end of your course you'll have to deregister before leaving the Netherlands. Make an appointmentfor emigration, or use the form 'Notification of move abroad' (pdf,178KB). Send this to Gemeente Tilburg, Afdeling Dienstverlening, SK1/kamer 10, Antwoordnummer 300, 5000 WB Tilburg.

Visit I*ESN for more information on your stay in Tilburg.