logo Gemeente Tilburg Gemeente Tilburg

Verhuizing doorgeven

Geef uw nieuwe adres binnen 5 dagen na uw verhuisdatum door, of maximaal 4 weken er voor. Dit hoeft alleen bij de gemeente waar u gaat wonen.

Geef uw adreswijziging online door

VERHUIZEN

Online doorgeven

Komt u vanuit een andere gemeente? Uw oude gemeente krijgt automatisch uw nieuwe adres door. U hoeft zich dus niet uit te schrijven. De gemeente geeft uw verhuizing ook automatisch door aan overheidsinstanties zoals de Belastingdienst, DUO, de Sociale Verzekeringsbank en pensioenfondsen.

Verhuist u naar Tilburg vanuit het buitenland, lees dan de informatie bij verhuizen vanuit het buitenland

  • u zelf, als u 16 jaar of ouder bent
  • echtgenoten, als zij samen naar hetzelfde adres verhuizen
  • een gemachtigde
  • een ouder of voogd, voor een inwonend kind. Voor een kind onder de 16 dat zonder ouders verhuist, maakt u een afspraak via 14 013.
  • een hoofd van een instelling voor gezondheidszorg, als de patiënt zelf niet in staat is om de verhuizing door te geven.

U kunt het ook schriftelijk of aan de balie doorgeven. Bel 14 013 voor een afspraak. U stuurt op of neemt mee: 

  1. kopie geldig legitimatiebewijs
  2. kopie van uw huurcontract of koopcontract
  3. bij inwonen of samenwonen: kopie van het legitimatiebewijs van de eigenaar/hoofdbewoner
  4. bij inwonen of samenwonen: schriftelijke instemming van de eigenaar/hoofdbewoner (zelf schrijven of print formulier Toestemming inschrijving hoofdbewoner)

De gemeente controleert de nieuwe gegevens zorgvuldig om fouten en adresfraude te voorkomen. Wilt u zien op welk adres u geregistreerd staat? Dat kan op Mijn gemeente. Om te controleren hoeveel mensen op uw adres staan ingeschreven, kijkt u op MijnOverheid (Identiteit / Adresgegevens).

Wilt u een adreswijziging doorgeven van iemand die onterecht op uw adres staat ingeschreven? Laat dan de gemeente een adresonderzoek opstarten.

Er zijn verschillende situaties waarin u een briefadres nodig kunt hebben. Bijvoorbeeld:

  • u bent dakloos of thuisloos
  • u verblijft in een zorginstelling (verpleeg- of verzorgingshuis) of een blijf-van-mijn-lijfhuis
  • u zit in een gevangenis
  • u bent tijdelijk in het buitenland (max. 8 maanden)

Een briefadres is bijvoorbeeld het adres van een familielid of vriend. De hoofdbewoner van het adres moet toestemming geven en is verplicht om uw post aan u door te geven. 

Vul het formulier Briefadres verzoek in om te informeren of u in aanmerking komt voor een briefadres. De gemeente beoordeelt uw situatie en neemt contact met u op over het mogelijke vervolg. Een aanvraag wordt binnen 4 weken verwerkt. Zodra het briefadres niet meer nodig is, stopt u dit door uw verhuizing door te geven.

U kunt de gemeente vragen om uw persoonsgegevens geheim te houden. Dit kan bijvoorbeeld nodig zijn als u tijdelijk in een blijf-van-mijn-lijfhuis woont.

  1. Uw gegevens worden dan niet meer gedeeld met organisaties en niet-overheidsinstellingen zoals maatschappelijk werk, onderwijs en kerken. Deurwaarders, en overheidsinstellingen zoals de Belastingdienst blijven wel toegang houden tot uw adres- en persoonsgegevens. Uw adres wordt zonder uw toestemming sowieso niet aan particulieren of commerciële instellingen doorgegeven.
  2. Ook voor u zelf betekent het dat we geen gegevens verstrekken via telefoon of website. U moet dan zelf met uw legitimatie naar de balie komen om bv. uw verhuizing door te geven.

U kunt geheimhouding online aanvragen. Het is dan binnen 5 werkdagen actief. Intrekken doet u met het PDF-formulier geheimhouding intrekken. Stuur dit naar Gemeente Tilburg, afd. Dienstverlening, Team KCC/SK6, Postbus 90118, 5000 LA Tilburg. 

U kunt volgens de Algemene verordening gegevensbescherming bij de gemeente online opvragen welke gegevens wij van u verwerken. Binnen vier weken krijgt u een overzicht thuisgestuurd.

U bent verplicht om uw juiste adres op tijd aan de gemeente door te geven. Dat is belangrijk, want bijvoorbeeld uw studiefinanciering, toeslagen of pensioen zijn hier van afhankelijk. De gemeente Tilburg kan een bestuurlijke boete opleggen als u bewust bijdraagt aan onjuiste informatie in de Basisregistratie Personen. Deze boete is een prikkel om ervoor te zorgen dat iedereen zich correct inschrijft en op tijd de juiste informatie doorgeeft. 

Om een woning of kamer te gaan huren in sommige delen van Groenewoud is een huisvestingsvergunning nodig. Als u een woning gaat huren via de woningbouwcorporatie, dan vraagt de corporatie de vergunning namens u aan.

Websites

Heeft u ook gedacht aan