Op deze pagina staan de vragen die het meest gesteld worden over de optimalisatie van het Wilhelminakanaal, met de bijbehorende antwoorden.
Het Wilhelminakanaal in Tilburg is niet geschikt voor grote binnenvaartschepen, waardoor bedrijven langs het water in haven Loven niet goed bereikbaar zijn. Met de ‘Optimalisatie Wilhelminakanaal’ wil de gemeente de haven Loven bereikbaar maken voor grotere en duurzamere schepen voor nu en in de toekomst.
De schepen die nu naar haven Loven kunnen varen, zijn niet toekomstbestendig. Ze worden niet meer verduurzaamd en zullen uiteindelijk uit de binnenvaart verdwijnen. Dit betekent dat alle goederen die nu via het water naar haven Loven gaan, straks per vrachtwagen vervoerd moeten worden. Dit verhoogt de druk op het wegennet en is niet duurzaam. De gemeente wil het Wilhelminakanaal optimaal blijven gebruiken voor duurzaam goederenvervoer over het water.
De Staat der Nederlanden, beheerder is Rijkswaterstaat Zuid-Nederland.
Kort samengevat:
Ja, er zijn op 2 plaatsen fysieke verbredingen van het kanaal.
Dit zijn twee wachtplaatsen voor beweegbare bruggen:
Er worden geen wijzigingen verwacht in het aantal recreatievaartuigen. Door ontwikkeling van de trimodale terminal op de Kop van Loven zouden er (theoretisch) maximaal 2.920 beroepsvaartpassages met CEMT klasse IV schepen per jaar bij kunnen komen. Daarnaast is er een grote mate van onzekerheid over de veranderingen van het huidige scheepvaartaanbod op het traject Kraaiven-Loven door de nu zittende bedrijven op Loven. Met de inzichten die hier op dit moment van zijn wordt er voor de zittende watergebonden bedrijven in totaliteit geen vergroting van het huidige scheepsaanbod (in aantallen) voorzien.
Grotere schepen zijn veelal nieuwer dan de klasse II schepen die er in huidige situatie kunnen varen. Daarnaast vervoeren de grotere schepen meer goederen per schip. De uitsloot per ton*km van grotere schepen is kleiner dan de uitstoot per ton*km van kleine schepen. De machinekamers van grotere schepen zijn beter geïsoleerd dan de machinekamers bij kleinere schepen, dus de geluidsuitstraling per schip zal gelijk zijn of mogelijk zelfs minder zijn dan de huidige situatie.
In de huidige situatie mag er met gevaarlijke stoffen (klasse I kegelvaart) worden gevaren. Dit verandert niet door de aanpassingen aan het kanaal.
Er zal dan een vergelijkbaar geluid te horen zijn zoals dat nu het geval is bij brugopeningen. Dus het geluid van wachtende auto's, scooters en pratende fietsers, het geluid van wachtende en langs varende schepen en ook een belsignaal als de slagbomen naar beneden gaan.
Ja, haven Loven wordt voor zover deze nog niet geschikt is voor de grotere klasse IV schepen hierop aangepast. De breedte van haven Loven is geschikt voor klasse IV schepen.
Het doel van het verbeteren van de watergebonden bereikbaarheid van haven Loven is dat haven Loven toekomstbestendig en duurzaam bereikbaar blijft via het water. Dat er grotere volumes van en naar haven Loven gaan via het water is daarom evident. Alle schepen zullen geladen en gelost moeten worden.
Of dat hiermee in totaliteit ook een grotere hoeveelheid overslagbewegingen plaatsvindt is nog niet precies te zeggen. Diverse bedrijven zullen een modal shift (verandering van vervoerwijze) maken, waarbij grondstoffen/goederen die eerst per vrachtwagen werden aangevoerd/afgevoerd nu per schip gaan. Daarmee verandert het aantal handelingen voor laden en lossen niet direct, maar wel in welk vervoersmiddel dit gebeurt (vrachtwagen/schip/trein).
Dat is afhankelijk van het aantal en type schip/schepen dat bij die passage door een brug vaart. Een aantal pleziervaartuigen dat achter elkaar door de brug vaart in één brugopening zal er waarschijnlijk langer over doen dan één vrachtschip.
In feite is er een vergelijkbare situatie als op dit moment wanneer de bruggen open gaan.
Op basis van openbare informatie van de website isdebrugopen.nl is alle informatie met betrekking tot brugopeningen van Dr. Deelenlaan in beeld. Deze brug is qua afmetingen vergelijkbaar met de bruggen die worden vervangen.
Deze brug is gemiddeld 5 minuten gestremd voor het wegverkeer wanneer er een schip door de brug vaart (gebaseerd op analyse van ca. 15.000 brugpassages)
In theorie zou dat kunnen, alhoewel de ervaring leert dat als er een 'groepje' schepen komt aanvaren deze aansluitend door een brug varen en dan dus ook aansluitend door de volgende brug varen. Daarbij speelt ook mee dat een aantal kleinere schepen die uit Sluis III komen daar in één keer uit komen en zo in een soort colonne zullen varen richting Piushaven of Eindhoven.
Daar moet rekening mee gehouden worden omdat de haven en het kanaal zijn 24 uur per dag bruikbaar voor scheepvaartverkeer. De bruggen en sluizen in het Wilhelminakanaal worden 24 uur per dag bediend.
Of er in de praktijk veel schepen in de nacht zullen gaan varen is niet bekend.
De afmeting en daarmee het laadvermogen.
Op dit moment mogen er in dit deel van het kanaal schepen varen met een maximale afmeting van 63 x 7,25 en een maximale diepgang van 2,10m. Deze schepen kunnen zo’n 550 ton per schip vervoeren
Na de Optimalisatie die we willen doorvoeren kunnen er schepen van 90 x 9,50 meter varen met een diepgang van 2,10m. De maximale hoogte wordt niet anders dan in huidige situatie, omdat er geen wijziging aan de vaste bruggen plaatsvindt. Met deze schepen en deze diepgang kan er zo’n 950 ton vervoerd worden.
Het afwisselend enkelstrooks vaarwegprofiel geldt voor alle schepen langer dan 20 meter. Dit betekent dat de scheepvaart afwisselend in één richting vaart, dus om de beurt. Dus alle schepen (inclusief pleziervaart) langer dan 20 meter krijgen hier mee te maken.
De planning moet nog verder worden uitgewerkt, maar op basis van de informatie die er nu is wordt dit rond 2030 verwacht.
Nee, dat gaat niet veranderen door de aanpassingen aan het kanaal.
Tijdens de werkzaamheden zal er overlast zijn. Dat zal in de vorm zijn van afsluiting van de 3 beweegbare bruggen die vervangen moeten worden. Daarnaast zal er overlast zijn van de bouwactiviteiten. Dit zullen heimachines, kranen, graafmachines en kleiner materieel zijn.
Fysiek zijn er wijzigingen, maar de oever van het kanaal gaat nauwelijks wijzigen. In de voormalige zwaaikom ten oosten van de Midden-Brabantweg zullen buispalen worden geplaatst in het water waar schepen aan kunnen gaan liggen wachten.
Op dit moment wordt de investeringsomvang inzichtelijk gemaakt en zal in overleg met ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en provincie Noord-Brabant bekeken worden hoe dat de kosten betaald kunnen worden. We verwachten dat het in 2016 beschikbaar gestemde budget niet toereikend zal zijn om het project te kunnen realiseren. Eind 2024 verwachten we dat beeld scherp te hebben en zullen we het college en de raad hierover informeren en aanvullend krediet voor dit project aanvragen.
Wanneer de fysieke werkzaamheden buiten gaan starten is nog niet helemaal duidelijk. Dit hangt mede af van de te doorlopen ruimtelijke procedure, besluitvorming over aanvullende middelen en de voorbereiding en aanbestedingsfase. Voorlopig verwachten we dat dit rond 2029 zal zijn.
De verwachting is dat dit ca. 1,5 jaar zal zijn. De werkzaamheden vinden verspreid over het traject plaats.
Het kanaal zal zoveel mogelijk beschikbaar worden gehouden voor de scheepvaart. Er zal hinder zijn voor de scheepvaart. Het is echter niet mogelijk om alle werkzaamheden uit te voeren zonder stremming(en) van het kanaal. De verwachting is dat er meerdere stremmingen zullen komen van wat kortere duur (bijvoorbeeld een week).
Tijdens de werkzaamheden zal er hinder zijn voor de scheepvaart. Dit kunnen we niet helemaal voorkomen, maar we zullen proberen de overlast zoveel mogelijk te beperken. Nadat dit deel van het kanaal klaar is voor grotere schepen, moeten alle schepen rekening houden met elkaar, net zoals dat nu al het geval is.
Na in gebruik name van dit deel van het kanaal voor grotere schepen zullen alle schepen rekening moeten houden met elkaar, zoals dat in huidige situatie ook het geval is.
Er komen voorzieningen die volgens de geldende richtlijnen worden voorgeschreven.
De nieuwe bruggen worden ontworpen volgens de huidige regelgeving en kunnen dus een hogere aslast aan dan de oudere bruggen die er nu liggen. Er komt geen aslastbeperking of beperking ten aanzien van maximaal gewicht over de bruggen, anders dan de wettelijke beperkingen die hierop van toepassing zijn voor wegverkeer.
Het planteam geeft de gemeente advies over ontwikkelingen in de stad; bijvoorbeeld over het effect op het woongenot, de inrichting van openbare plekken, schaduwwerking of verkeerssituatie. Het planteam geeft aan welke waarden zij belangrijk vindt en welke kansen zij ziet voor een plan.
Het planteam schrijft een formeel, schriftelijk advies aan de gemeente en heeft een gekwalificeerd adviesrecht. Dit houdt in dat het advies weliswaar niet bindend is, maar dat de gemeente alleen schriftelijk én met een duidelijke motivatie mag afwijken van (onderdelen van) het advies. Het advies van het planteam wordt bij de besluitvorming over het plan ook aan het college en de raad aangeboden.
Het planteam moet nog worden samengesteld. Idealiter bestaat het planteam uit ongeveer 10 deelnemers die een afspiegeling vormen van de bewoners en ondernemers uit de directe omgeving. Bij meer dan 10 aanmeldingen kan het zijn dat we een selectie maken op basis van een zo goed mogelijke afspiegeling van de doelgroep. Het planteam wordt begeleid door een onafhankelijk voorzitter.
Het planteam komt een aantal keer bijeen om te spreken over de plannen. De data hiervoor moeten nog worden bepaald, maar zullen met name in het eerste kwartaal van 2025 plaatsvinden.
Door tijdens de informatieavond op 11december 2024 een aanmeldformulier in te vullen of door een e-mail te sturen naar wilhelminakanaal@tilburg.nl . Zodra de deelnemers van het planteam definitief zijn maken we bekend wie zitting hebben in het planteam en ontvangen de deelnemers de uitnodiging voor de eerste bijeenkomst.
De plannen worden verder uitgewerkt en de investeringskosten hiervan worden bepaald. Ook wordt in beeld gebracht welke onderzoeken er nodig zijn voor de wijziging van het omgevingsplan.
Daarnaast wordt er door middel van de omgevingsdialoog met de omgeving afgestemd wat zij van de plannen vinden.
Pas wanneer de financiering helemaal rond is én de planologische procedure doorlopen is kan met zekerheid worden aangegeven of de plannen zeker zullen doorgaan. Dit zal op zijn vroegst pas eind 2025 duidelijk zijn.
Door deel te nemen aan het planteam (zie bij Planteam meer informatie hierover).
Wanneer u het niet eens bent met de plannen of suggesties heeft om onderdelen te verbeteren kunt u dit altijd melden bij de gemeente, via het mailadres wilhelminakanaal@tilburg.nl.
Daarnaast kunt u beroep instellen tegen de wijziging van het omgevingsplan. De omwonenden en bedrijven worden op het moment dat het ‘ontwerp omgevingsplan’ wordt gepubliceerd hiervan op de hoogte gesteld met een bewonersbrief.
De planning moet nog verder worden uitgewerkt, maar op basis van de informatie die er nu is wordt dit rond 2030 verwacht.
Op dit moment wordt de investeringsomvang inzichtelijk gemaakt en zal met ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en provincie Noord-Brabant de financiële verdeelsleutel worden bepaald voor dekken van deze kosten. We verwachten dat het in 2016 beschikbaar gestemde budget niet toereikend zal zijn om het project te kunnen realiseren.
Op 11 december 2024 organiseren gemeente Tilburg en BTT een inloopavond om de plannen voor het Wilhelminakanaal en Trimodale ontwikkeling van haven Loven toe te lichten. Daar kunt u vragen stellen.
Heeft u verdere vragen over het plan, dan kunt u mailen naar wilhelminakanaal@tilburg.nl of naar Jozèf Sebregts, jozef.sebregts@tilburg.nl (projectleider gemeente Tilburg).
Deze browser wordt niet meer ondersteund.
Een recente versie van Microsoft Edge, Chrome of Firefox.