Een dak boven je hoofd, toegang tot goede en betaalbare zorg en onderwijs, genoeg middelen om rond te komen en werk of een andere dagbesteding die structuur en zin aan de dag geeft. Deze zekerheden zou iedere Tilburgse inwoner moeten hebben. Ze vormen de basis van iemands bestaan. We willen een gemeente zijn waar iedereen mee kan doen. Het is voor de gemeente Tilburg en haar partners een uitdaging om binnen de (wettelijke) mogelijkheden het maximale te doen om bestaanszekerheid te kunnen bieden voor haar inwoners. Daarom willen we organisaties en initiatieven ondersteunen die bijdragen aan het bestrijden en voorkomen van armoede van Tilburgers. Hier leest u waaraan een subsidieaanvraag voor de Subsidieregeling Bestaanszekerheid 2025-2026 moet voldoen. Een subsidieaanvraag bedraagt minimaal €9.000,- per jaar. U kunt de subsidie niet meer aanvragen. De aanvraagtermijn is verstreken. In de lente van 2025 kunt de subsidie weer aanvragen.
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt voor activiteiten die:
Activiteiten waarvoor subsidie wordt aangevraagd moeten bijdragen aan één of meerdere van deze drie lijnen:
Kosten die niet voor subsidie in aanmerking komen:
Wilt u de subsidie aanvragen? Dan moet u gebruik maken van het digitale aanvraagformulier Impactgerichte subsidie. Het digitale aanvraagformulier vindt onder de roze knop bovenaan deze pagina. Let op: Bestaanszekerheid valt onder de Maatschappelijke Opgave Sociaal en veerkrachtig. Kies dus voor deze optie bij de vraag over de maatschappelijke opgave.
Als u een aanvraag indient, moet u verschillende bijlagen toevoegen. Het bedrag dat u aanvraagt bepaalt welke en hoeveel bijlagen u moet toevoegen. Voor bijlagen moet u gebruik maken van de formats die horen bij Impactgericht subsidiëren. Deze vindt u onderaan de pagina van de Impactgericht subsidiëren. Bezoek de pagina Impactgericht subsidiëren > . Hier vindt u ook de handleiding van het aanvraagformulier.
Dit zijn de regels:
Aan de aanvraag moet u ook een begroting toevoegen. Bij de begroting geeft u onder andere aan waarom uw organisatie financieel gezond is. Voor het opstellen van de begroting maakt u ook gebruik van de formats voor Impactgericht subsidiëren. Bezoek de pagina Impactgericht subsidiëren >
De subsidie die u aanvraagt is voor twee jaar. Voert u in beide jaren dezelfde diensten of activiteiten uit? Dan is een begroting voor 2025 voldoende. Het subsidiebedrag wordt dan voor 2026 geïndexeerd. Verwacht u dat u in het tweede jaar minder diensten of activiteiten gaat uitvoeren? Dan moet u ook een begroting indienen voor het tweede jaar. Voor de begroting voor het tweede jaar kunnen de tarieven voor 2025 gebruikt worden. Deze worden dan (bij verlening van de subsidie voor 2 jaar) voor 2026 geïndexeerd.
Vraagt u voor de eerste keer een subsidie aan bij de gemeente Tilburg? Voeg dan van de organisatie die u vertegenwoordigt bij de bijlagen ook de statuten toe, de oprichtingsakte, een overzicht van de bestuurssamenstelling, het jaarverslag, de jaarrekening en de balans van het voorgaande jaar.
De subsidieaanvragen worden beoordeeld aan de hand van de volgende vijf criteria (zie 03 B2 beoordelingskader Subsidieregeling Bestaanszekerheid 2025-2026):
Het subsidieplafond bedraagt jaarlijks € 4.012.281 (prijspeil 2024) onder voorbehoud van vaststelling van de programmabegroting. Het plafond wordt jaarlijks geïndexeerd.
Wet- en regelgeving die betrekking heeft op deze subsidie:
Overige relevante documenten:
Voor vragen of opmerkingen kunt u een e-mail sturen naar subsidies@tilburg.nl.
Deze browser wordt niet meer ondersteund.
Een recente versie van Microsoft Edge, Chrome of Firefox.