logo Gemeente Tilburg Gemeente Tilburg

Subsidies met impact

De gemeente Tilburg wil dat subsidies 'impact' hebben in de stad. We willen dat gesubsidieerde partners een zo groot mogelijk verschil maken voor onze inwoners. Daarom hebben we de methode ‘impactgericht subsidiëren’ ontwikkeld. In deze subsidiemethode staan de maatschappelijke opgaven van onze stad centraal. Op deze pagina leest u hoe u impactgerichte subsidie kunt aanvragen.

Impactgerichte subsidie

Subsidie 2026 aanvragen

Subsidie voor 2026 aanvragen

Subsidie voor 2026 aanvragen kan van 3 juli tot en met 1 september 2025, 12:00 uur. Klik op de roze knop om het formulier te openen. Let op: het formulier is uitgebreid. Lees eerst goed de uitleg op deze pagina. Dan weet u beter wat u moet invullen.

Wat is impactgericht subsidiëren?

Bij impactgericht subsidiëren staan onze maatschappelijke opgaven in de stad centraal. In een maatschappelijke opgave beschrijven we:

Wilt u vanuit de kennis en ervaring binnen uw organisatie bijdragen aan een maatschappelijke opgave? In een aanvraag voor een impactgerichte subsidie kunt laten zien welke oplossingen u heeft voor de betreffende maatschappelijke opgave en welke impact de oplossingen kunnen hebben voor onze inwoners.

Maatschappelijke opgaven en subsidieregelingen

In totaal zijn er in het sociaal domein 6 maatschappelijke opgaven. 

Maatschappelijke opgaven

  1. Maatschappelijke opgave: Crisis en onveiligheid en Beoordelingskader Crisis en onveiligheid
  2. Maatschappelijke opgave: Passende ondersteuning en Beoordelingskader Passende ondersteuning
  3. Maatschappelijke opgave: Sociaal en veerkrachtig en Beoordelingskader Sociaal en veerkrachtig
  4. Maatschappelijke opgave: Mondiale Bewustwording en Beoordelingskader Mondiale Bewustwording
  5. Maatschappelijke opgave: LEA 2023-2026
  6. Maatschappelijke opgave: Voortijdig schoolverlaten (VSV)

Subsidieregelingen

Voor 2026 bestaan de volgende impactgerichte subsidieregelingen

Deze regelingen kunt u aanvragen van 3 juli 2025 tot en met 1 september 2025 om 12:00 uur Zowel bestaande als nieuwe organisaties kunnen een aanvraag indienen. 

Subsidie aanvragen

Wat vult u in bij de aanvraag

In uw aanvraag beantwoordt u onder andere de volgende vragen:

De gemeente beoordeelt uw plan van aanpak en besluit of u de subsidie krijgt. Download de handleiding Impactgericht subsidiëren voor een volledige toelichting op de aanvraagprocedure.

Hoe vraagt u subsidie aan

Inloggen met eHerkenning 2+

  • Log in met eHerkenning 2+ om het formulier veilig in te vullen.
  • Uw gegevens worden dan tussentijds opgeslagen. 

Inloggen zonder eHerkenning

  • U kunt het formulier ook invullen zonder eHerkenning. Houd dan rekening met het volgende:
    • U kunt het formulier niet tussentijds opslaan.
    • Zet uw antwoorden eerst in een Word-document, bijvoorbeeld in het ‘Voorbeeld aanvraagformulier’ (hierboven te downloaden onder ‘Hoe vraagt u subsidie aan’).
    • Kopieer daarna uw antwoorden naar het digitale formulier.
    • Let op! Na 15 minuten inactiviteit wordt uw sessie automatisch beëindigd en gaan de gegevens verloren.

Mee te sturen bijlagen

Voeg deze bijlagen toe aan uw aanvraag:

Voor alle aanvragen

  • Activiteitenplan
  • Begroting

Aanvullend bij aanvragen vanaf € 30.000

  • Verandertheorie
  • Onderzoeksplan 

Onderaan deze pagina vindt u formats voor deze bijlagen. U mag ook een ander format gebruiken, zolang alle gevraagde onderdelen aanwezig zijn.

Toelichting bij de begroting

We ontvangen graag een begroting waarin de kosten en opbrengsten helder en duidelijk zijn onderbouwd voor elke activiteit. Bij de begroting geeft u ook aan dat uw organisatie financieel gezond is en levert u daar bewijs voor aan. Daarnaast laat u zien dat uw organisatie geen eigen vermogen of liquide middelen heeft, die gebruikt kunnen worden voor de activiteit die u met de subsidie wilt uitvoeren. Verder heeft de begroting een goede prijs/kwaliteitsverhouding en is het aangevraagde subsidiebedrag per activiteit (product of dienst) realistisch in relatie tot het bereik van de doelgroep. Als u nog niet eerder een subsidie bij de gemeente hebt aangevraagd, stuur dan ook een uittreksel van uw KvK-inschrijving op en een bankafschrift. Zo kunnen wij het banknummer controleren. Daarbij hebben we de tenaamstelling en het bankrekeningnummer nodig. Alle andere informatie mag u weglaten.

Subsidie voor meerdere jaren

Voor sommige maatschappelijke opgaven en subsidieregelingen is een meerjarige subsidie mogelijk. Vraagt u voor meerdere jaren subsidie aan? Dan is één begroting voor 2025 voldoende. Het subsidiebedrag wordt dan voor de volgende jaren berekend. Verwacht u andere kosten tijdens de volgende jaren? Geef dat dan nu al aan in de begroting. Het is niet mogelijk om het subsidiebedrag tijdens de looptijd nog te verhogen.

Handige hulpmiddelen

Trainings- en kennissessies 2025

In mei hebben er trainings- en kennissessies plaats gevonden voor de subsidieaanvraag 2025. Dit zijn de bijbehorende stukken:

Met de introductie van het impactgericht subsidiëren is ook een video gemaakt over deze nieuwe manier van werken. Bekijk het filmpje op YouTube >

Impactgericht subsidiëren in de praktijk

Benieuwd naar wat impactgericht subsidiëren in de praktijk betekent voor de partners en onze stad? Lees dan het interview met La Poubelle over hoe zij de impact voor hun doelgroep zo groot maken. Bezoek de pagina met het interview met La Poubelle >

Vragen?

Heeft u een vraag over het aanvragen van een impactgerichte subsidie of over impactgericht denken en werken? Stuur dan een mail naar impsub@tilburg.nl, dan proberen we uw vraag zo goed mogelijk te beantwoorden.