Op deze pagina per thema de antwoorden op mogelijke vragen over de sloop van de residentie aan de Hopliedenkade.
Eigenaar Woonzorg Nederland en gemeente Tilburg hebben een gezamenlijke intentie uitgesproken om het gebouw Residentie Piushaven en het gebied rond het gebouw de komende jaren opnieuw te ontwikkelen. In dat geval gaat het hele gebouw verdwijnen en maakt het plaats voor nieuwbouw. Dat gebeurt in twee fases.
Fase 1 bestaat uit de sloop van 24 appartementen aan de kant van restaurant RAK. Hier komt een nieuw gebouw met ongeveer 75 huurappartementen. In het gebouw komen publieksfuncties, waaronder een sanitair blok voor de passanten van de haven. De sloop gebeurt op zijn vroegst in de eerste helft van 2026. De bewoners van de 24 appartementen kunnen verhuizen naar het deel van het gebouw dat de komende jaren nog blijft staan.
Fase 2 gaat uit van de sloop van het resterende gebouw om plaats te maken voor diverse gebouwen met onderin publieksfuncties, meer groen en een ondergrondse parkeergarage (voor de bewoners en bezoekers van de nieuwe appartementen).
Het gebouw heeft niet meer de gewenste uitstraling. Ook staat de gemeente voor de uitdaging om samen met corporaties meer woningen te bouwen voor de groeiende bevolking. Gemeente Tilburg en Woonzorg Nederland hebben dan ook de ambitie om deze plek te verbeteren en aan te sluiten bij de ontwikkeling van de Piushaven. Dit willen we doen door de openbare ruimte te verbeteren, te vergroenen en beter te verbinden met de Piushaven en omliggende wijken. Daarbij horen ook publieksfuncties en een parkeergarage.
Vanaf januari 2024 heeft een ontwerpteam gewerkt aan het opstellen van een regiedocument voor het totale gebied (fase 1 en 2). Hierin staan uitgangspunten over de plaats van de nieuwe gebouwen, de grootte en de hoogte en welke sfeer ze uitstralen. In dit document is ook het gekwalificeerd advies van het planteam opgenomen. Het planteam bestaat uit bewoners, omwonenden en ondernemers uit de omgeving. Het college van burgemeester en wethouders heeft op 8 oktober het regiedocument vastgesteld.
De gemeente stelt een Omgevingsplan (voorheen bestemmingsplan) op. In dit plan komen o.a. de bouwregels over de hoogte. Dit plan ligt eind 2025 ter inzage. Daar kunnen inwoners op reageren. De gemeenteraad neemt daarna een definitief besluit over het Omgevingsplan. Als de gemeenteraad instemt met het Omgevingsplan wordt ook de omgevingsvergunning voor bouwen fase 1 verleend. Daar kunnen inwoners nog op reageren. De verwachting is dat de eerste 24 appartementen op zijn vroegst in de eerste helft van 2026 worden gesloopt. De rest van het gebouw blijft de komende jaren nog staan.
De gemeente staat voor de uitdaging om samen met corporaties en ontwikkelaars een groot aantal betaalbare en duurzame woningen te bouwen voor de groeiende bevolking. Ook de Piushaven is volop in ontwikkeling, op diverse plekken wordt gebouwd of zijn er bouwplannen. De ruimte om nieuwe woningen toe te voegen (oftewel te verdichten) is beperkt. Daarom is het nodig om de hoogte in te gaan. In 2021 heeft de gemeente hiervoor beleid gemaakt: de "Update Stedelijke ontwikkelingsstrategie Wonen 2021”. Daarin is vastgelegd dat we zoeken naar plekken waar we kunnen verdichten in het ‘dynamisch binnenstedelijk gebied’ van de Piushaven tot en met het Kenniskwartier.
Gemeente Tilburg, Woonzorg Nederland en enkele ontwerpers hebben samen gekeken naar hoe de nieuwbouw en verdichting het beste past bij de omgeving. Ook vanwege het financieel haalbaar maken van de plannen moeten er meer appartementen teruggebouwd worden. Dat is ook de wens van de gemeente, omdat er extra woningen nodig zijn voor de groeiende bevolking. Het kwaliteitsteam Piushaven geeft aan dat vijf bouwblokken in verschillende hoogtes beter aansluiten op de omgeving dan bijvoorbeeld 2 hele hoge woontorens. Het middelste bouwblok wordt het hoogste. Dit gebouw wordt even hoog als het hoogste appartementengebouw bij d’n Ophef (ongeveer 50 meter).
Er komen vijf aparte woonblokken. Dit biedt kansen om groen tussen de gebouwen toe te voegen waardoor de openbare ruimte beter aansluit op de omgeving. En door de hoogte in te gaan ontstaat er plek voor meer woningen. Het hoogste woonblok in het midden van het perceel wordt waarschijnlijk ongeveer even hoog als het hoogste appartementengebouw bij d’n Ophef; ongeveer 50 meter hoog, dat zijn 17 verdiepingen. De overige bouwblokken worden minimaal 19,5 meter hoog. Ze verschillen in hoogte zodat er een gevarieerd beeld ontstaat.
De hele ontwikkeling gebeurt in twee fases. De sloop van de 24 appartementen voor de 1e fase gebeurt op zijn vroegst in het voorjaar 2026. De bewoners van de 24 appartementen verhuizen uiteraard voor die tijd. De huurders van Woonzorg Nederland zijn geïnformeerd over deze plannen. Voor hen wordt via onder andere een sociaal plan een passende regeling getroffen.
Er worden extra bergingen in fase 2 gemaakt. De plattegronden zijn in oktober 2025 beschikbaar.
Voor de huidige bewoners wordt door Woonzorg Nederland een Sociaal Plan opgesteld. Daarin worden rechten en plichten opgenomen waaronder een verhuiskostenvergoeding. Voor de bewoners van Fase 1 is het Sociaal Plan al vastgesteld. Het opstellen van het Sociaal Plan voor Fase 2 start na de zomer 2025 en wordt naar verwachting medio 2026 vastgesteld.
Woonzorg Nederland heeft de huurders geïnformeerd over de plannen. Zij gaan met de huurders tijdig in overleg over een passende oplossing voor iedereen.
Er is een wettelijk vastgelegde verhuiskostenvergoeding. Woonzorg keert deze verhuiskostenvergoeding uit.
Dat is op dit moment nog niet bekend.
In de ontwikkeling (fase 1 en fase 2) komen 272 appartementen in verschillende prijscategorieën. In de eerste fase komen 76 appartementen in de middeldure huur. In fase 2 komen 125 sociale huurwoningen en 71 koopwoningen
Half 2025 is er via de website van Woonzorg Nederland meer informatie te vinden over de woningen. De woningen van Woonzorg Nederland worden daarnaast via het lokale woonruimteverdeelsysteem (Woning in Zicht) aangeboden aan potentiële huurders. Informatie over de koopwoningen volgt op een later moment.
Ja, er komen 71 koopappartementen in het middelste gebouw.
Ja. In fase 1 (gebouw 1) komt het kantoor van de havenmeester, een sanitaire voorzieningen voor de passanten van de haven en een ontmoetingsruimte voor de huurders. Ook in fase 2 komen maatschappelijke en commerciële publieksfuncties op de begane grond. Hiervoor wordt nog een vastgoedstrategie opgesteld.
Ja. De ontwikkeling staat los van de inrichting van de haven.
Ja, op de pagina Residentie staan plaatjes van de plannen. Daar kunt u een indruk krijgen van hoe de gebiedsontwikkeling eruit komt te zien. Elk gebouw moet nog verder uitgewerkt worden qua kleur en materiaal.
Momenteel wordt gewerkt aan het Omgevingsplan (voorheen bestemmingsplan). Ook wordt de omgevingsvergunning voor fase 1 voorbereidt.
Half 2025 ligt het Omgevingsplan ter inzage en kunnen inwoners reageren (een zienswijze indienen). De gemeenteraad neemt daarna een definitief besluit over het Omgevingsplan. Als de gemeenteraad instemt met de plannen, kan ook de vergunning voor fase 1 verleend worden. Ook daar kunnen inwoners nog op reageren.
Eind 2025 ligt het Omgevingsplan (voorheen bestemmingsplan) naar verwachting formeel ter inzage. Dan kunt u ook formeel zienswijzen indienen. De gemeenteraad moet het Omgevingsplan vaststellen. Dan is het ook mogelijk om de raad toe te spreken. Op www.overheid.nl kunt u aangeven of u op de hoogte wilt worden gehouden als er een bouwplan in uw buurt ter inzage ligt.
Waar de balkons precies komen moet nog verder worden uitgewerkt.
Er is onderzoek gedaan naar hoe de schaduw valt. Daarbij is gekeken hoe de zonlichtinval en schaduwvorming op een locatie of gebouw gedurende verschillende tijden van de dag en seizoenen valt. De situatie bij de Hopliedenkade verbetert aanzienlijk, zonder een extreme toename van schaduw voor de rest van de omgeving.
Er is onderzoek gedaan naar wind. De gebouwen zijn zo gepositioneerd dat er over het algemeen geen hinderlijke situaties rondom de gebouwen en in de openbare ruimte ontstaan.
Er komt een ondergrondse parkeergarage (auto’s en fietsen) voor de hele gebiedsontwikkeling. Er komen ook deelauto’s. De nieuwe bewoners van fase 1 kunnen parkeren in de bestaande parkeergarage onder fase 2. Als fase 2 gesloopt wordt zal er een tijdelijk parkeerterrein worden aangelegd.
Er komen in de openbare ruimte genoeg plekken waar bezoekers van de gebouwen hun fiets kunnen stallen.
Dat moet nog worden uitgewerkt. Waarschijnlijk is het niet noodzakelijk om de straten aan te passen. De hoeveelheid extra verkeer vanwege de nieuwe bewoners past goed op de straten die er nu liggen.
Aan de zuidkant van het gebied (de gedempte havenarm) komen vaste planten, siergrassen en bomen. De vaste planten (planten die lang meegaan en meerdere keren bloeien) en siergrassen zorgen voor een zogenaamde biodiverse onderlaag. Dit zijn veel verschillende soorten groen die aantrekkelijk zijn voor insecten en andere kleine diertjes. Een biodiverse ondergrond zorgt voor een gezonde leefomgeving voor mens en dier.
Aan de Tamboerskade komen hagen en bomen. De ruimtes tussen de gebouwen op de Hopliedenkade worden pleintjes. De gemeente maakt verhoogde plantvakken, met zitjes en planten die het hele jaar mooi zijn. Ook komen er een paar bomen. Daar waar mogelijk groeit het groen tegen de gevels van de woongebouwen omhoog. Zo is er meer verbinding tussen de gebouwen en het groen.
Ja, er staan enkele bomen op het perceel met weinig groeiruimte. Bomen die gekapt worden, moeten gecompenseerd worden met nieuwe bomen. In het nieuwe plan is ruimte voor nieuwe bomen. Dit zullen verschillende groottes en soorten zijn. Bij de keuze voor de bomen wordt er ook rekening gehouden met hun bijdrage aan de biodiversiteit. De boomkeuze zal bestaan uit dracht- en waardplanten voor wilde bijen en vlinders. Dracht- en waardplanten zijn voor hen alles in één: voedsel, schuilplek en kraamkamer. Daarnaast moeten de bomen voedsel en nestgelegenheid bieden voor vogels.
Natuurinclusief bouwen speelt een grote rol bij dit project. De woongebouwen vormen een wisselwerking met de vergroende buitenruimte. Daarnaast wordt er maximaal ingezet op gevelvergroening.
Er wordt rekening gehouden met veiligheid. De paden die door de vergroende ruimtes lopen zullen toegankelijk zijn voor alle doelgroepen. Dus ook voor mensen met fysieke beperking. Door de materiaalkeuze af te stemmen op toegankelijkheid, de paden voldoende breed te maken en valbeveiliging toe te voegen is de veiligheid gewaarborgd.
Op z’n vroegst in 2026. Het hangt onder meer af van de nog te volgen procedures.
De bouw van de 76 appartementen (fase 1) duurt ongeveer twee jaar.
De werklieden hebben werkdagen van 07.00 – 17.00 uur. Incidenteel wordt er op zaterdag gewerkt.
Dit wordt nog nader uitwerkt door Woonzorg Nederland en afgestemd met gemeente en omwonenden. Uitgangspunt is dat de bouwplaats zo compact mogelijk en binnen de huidige locatie Residentie wordt ingericht. Echter, er is mogelijk aanvullend terrein voor keten en opslag nodig.
Er worden bouwhekken rondom de bouwplaats geplaatst. Op verschillende plaatsen zullen hier ook bouwdoeken aangebracht worden. E.e.a. moet nog nader uitgewerkt worden.
Woningen blijven altijd via de stoep bereikbaar, mogelijk dat er wel tijdelijk 1 richtingsverkeer in de straat wordt ingevoerd. Alleen de parkeerplaatsen aan de zijde van de Residentie komen tijdelijk te vervallen.
De verwachting is dat de eerste 24 appartementen op zijn vroegst in het voorjaar van 2026 gesloopt kunnen worden. Zodra er meer bekend is over de planning van de werkzaamheden in de eerste fase, worden betrokkenen uitgenodigd voor een toelichting tijdens een bewonersavond.
Op z’n vroegst in 2028, direct na de oplevering van Fase 1.
De bouw duurt ongeveer 3,5 jaar.
Dat is op dit moment nog niet bekend.
Dit wordt nog nader uitwerkt door Woonzorg Nederland en afgestemd met gemeente en belanghebbenden. Uitgangspunt is dat de bouwplaats zo compact mogelijk is en binnen de huidige locatie Residentie wordt ingericht. Echter, er is aanvullend terrein voor keten en opslag nodig.
De woningen blijven bereikbaar. Alleen de parkeerplaatsen aan de zijde van de Residentie komen tijdelijk te vervallen.
Zodra er meer informatie bekend is over de sloop en bouw van fase 2, zal dat op deze website beschikbaar komen.
Daar wordt op dit moment onderzoek naar gedaan.
De bouwrouting wordt op dit moment nog onderzocht.
Er wordt een bodemonderzoek uitgevoerd om duidelijk te krijgen hoe we met de ondergrond moeten omgaan.
Voor de start van de werkzaamheden zullen op diverse plekken nul-metingen worden uitgevoerd.
Na de zomer 2025 start Woonzorg Nederland met het opstellen van een Sociaal Plan voor Fase 2.
U kunt contact opnemen met Woonzorg Nederland. Zij kunnen alle opties met u bespreken.
Het samenvoegen van de 2 fasen kan niet. De gemeente is en blijft in gesprek met Woonzorg over hoe de bouwtijd zo kort mogelijk kan blijven.
Tijdens de bouw is het niet te vermijden dat u bouwgeluiden zult horen of dat er bouwverkeer langs komt. Uiteraard doen zowel de gemeente als Woonzorg Nederland er alles aan om de overlast te beperken. Voor fase 2 is het plan om de woongebouwen zo snel mogelijk achter elkaar al dan niet gelijktijdig te bouwen.
Deze browser wordt niet meer ondersteund.
Een recente versie van Microsoft Edge, Chrome of Firefox.