Inwonersenquête
Iedere twee jaar organiseert de gemeente Tilburg een inwonersenquête.
Enquête 2024
Van 12 oktober tot 25 november konden 10.000 willekeurig geselecteerde inwoners uit Tilburg, Udenhout, Berkel-Enschot en Biezenmortel de online vragenlijst invullen. Ruim 1.800 inwoners deden dit.
Enkele resultaten op thema:
Over stad en dorpen
- Binnenstad
93,1% vindt de binnenstad goed bereikbaar per fiets, 86,1% te voet, 66,5% met de bus en 34,5% met de auto. 98,6% komt wel eens in de binnenstad van Tilburg. Van de 13 rapportcijfers die zijn gevraagd is het hoogste cijfer voor de horeca met een 7,4, gevolgd door culturele voorzieningen en aanbod festivals en evenementen (7,2). Meer dan 40% vindt veiligheid, gezelligheid, bereikbaarheid en groen belangrijk. - Het Dwaalgebied, de Spoorzone en de Piushaven
Tussen de 80% en 85% van de inwoners bezoeken het Dwaalgebied, de Spoorzone en de Piushaven wel eens. De belangrijkste reden voor een bezoek aan de Piushaven is horeca (66,4%). - Buitenreclame
14,2% vindt de buitenreclame in Tilburg storend, 23,9% vindt het een noodzakelijk kwaad. 45,0% vindt buitenreclame niet storend. Bijna de helft (48,6%) vindt het niet goed dat er ook buitenreclame wordt gemaakt voor producten of activiteiten die ongezond zijn of niet goed voor het milieu. - Ruimtelijk Erfgoed
Het ruimtelijk erfgoed van de gemeente Tilburg wordt gewaardeerd met een 6,6. 89,7% vindt ruimtelijke erfgoed en monumenten (heel) belangrijk voor de sfeer van de stad en de dorpen. Meer dan 80% vindt het (heel) belangrijk voor het eigene van de stad en de dorpen (87,6%), voor de zichtbaarheid van het karakter van het gebied (82,8%) en de mate waarin men zichzelf thuis voelt (80,3%). - Cultuur
52,4% heeft een theatervoorstelling bezocht en 51,4% een optreden van popmuziek. 67,8% heeft een bezoek gebracht aan een bioscoop of filmhuis. 55,6% heeft een museum bezocht en 50,8% een bibliotheek. 19,5% is naar De Pont geweest, 17,1% naar het TextielMuseum, 16,1% naar Natuurmuseum Brabant. 39,8% heeft de Schouwburg bezocht en 36,8% heeft 013 bezocht. 24,4% is bij Cinecitta geweest en 21,2% heeft de Concertzaal bezocht. Als hobby wordt ‘games spelen’ het meest gedaan (34,6%). 25,6% heeft als hobby tekenen, schilderen of grafisch werk zonder computer. Het totale cultuuraanbod in de gemeente Tilburg krijgt een 7,6. De bereikbaarheid een 7,5. de kwaliteit scoort een 7,4, diversiteit een 7,1 en zichtbaarheid een 6,9. Het laagste cijfer is voor de prijs, een 6,1. - Werkgemeente
Van de respondenten werkt 26,5% met een fulltime vast dienstverband, 20,4% werkt met een parttime vast dienstverband, 19,0% is gepensioneerd en 10,1% is zelfstandige. 21,0% werkt in de Gezondheids- en welzijnszorg, 13,0% in Onderwijs en 9,8% in Industrie. Zij zijn samen goed voor 43,8%. 75,8% dat er voldoende carrièremogelijkheden voor hen zijn in de gemeente Tilburg - Mobiliteit
Het meest gebruikte vervoermiddel bij dagelijkse boodschappen is te voet (36,8%), gevolgd door de fiets (25,8%). Voor de vrijetijdsbesteding is de fiets het meest gebruikte vervoersmiddel (34,3%). Voor de wekelijkse boodschappen en voor bezoek familie/vrienden/kennissen is het de eigen auto (resp. 52,3% en 48,4%). Naar werk (of school) gaat 37,5% met de auto en 18,6% met de fiets..
Meer dan 80% vindt dat in het centrum de openingstijden van de bewaakte fietsstallingen ruim voldoende zijn, dat er voldoende bewaakte fietsstallingen zijn en dat ze goed toegankelijk zijn. 63,3% vindt de bewegwijzering ernaartoe goed en 24,1% vindt het aantal fietsbeugels op straat voldoende.
77,0% vindt dat er voldoende fietspaden zijn in de gemeente Tilburg. 71,1% vindt ze goed verlicht en 67,3% vindt de fietspaden comfortabel.
Over duurzaamheid
- Duurzaamheid
75,2% noemt vergroening van de stad belangrijk, gevolgd door hergebruik materialen (47,5%) en energie besparen (40,0%). - Circulaire economie
84,5% vindt het (heel) belangrijk om langer met spullen te doen en/of geen overbodige producten in huis te halen. Meer dan 90% vindt het (heel) belangrijk dat eten gezond is en niet weggegooid wordt. Als reden om kleding, meubels, huishoudelijke apparaten en materiaal om te klussen tweedehands te kopen, te lenen of te (laten) repareren wordt vaak genoemd ’het is goedkoper/financiële reden’ en ‘het is beter voor het milieu’, al zit er per product wel verschil in het percentage dat het noemt. - Groen en water
Van het speel- en spetterwater in de gemeente Tilburg wordt de uitstraling met een 7,0 het hoogst gewaardeerd. De variatie en verkoeling krijgen een 6,5 en de hoeveelheid een 6,4. 49,5% wil zelf geen groen onderhouden in de openbare ruimten in de buurt. 50,4% vindt het goed dat grasbermen en meer openbaar groen maar 1 of 2x per jaar worden gemaaid. - Groen in en om Tilburg
Van de inwoners is 66,6% bekend met de naam Stadsbos013. De meest bezochte buitengebieden in 2024 zijn de Loonse en Drunense Duinen (60,4%), de Oude Warande (55,8%), Oisterwijkse Vennen (45,7%), Omgeving Trappistenklooster (42,0%) en Moerenburg (40,9%). - Hitte en Water
Rond de 20% heeft vaak of regelmatig hinder ervaren van stijgende temperaturen in de afgelopen 12 maanden in huis overdag (20,8%), ‘s nachts (20,3%) of tijdens het werk (20,1%). 77,2% heeft in de afgelopen 12 maanden geen hinder ondervonden van water in de woning en/of de tuin. - Huishoudelijk afval
Voor het huishoudelijk afval gebruikt 82,4% duo containers, 11,5% verzamelcontainers in het woongebouw en 7,5% ondergrondse containers in de buurt. Het inzamelen van afval via de duo containers en de verzamelcontainers in het woongebouw wordt gewaardeerd met een 7,5. De ondergrondse containers krijgen een 7.0. - Maatregelen in verband met klimaatverandering
37,3% geeft aan dat dakisolatie al aanwezig is/toegepast is en 35,5% heeft gevelisolatie. 39,0% heeft al (extra) planten en bomen in de tuin en 24,0% heeft betrating weggehaald uit de tuin. - Geluidshinder
Op de schaal van 0 t/m 10 scoort brommers/scooters qua hinder het hoogst met een gemiddelde van 5,1. Verkeer op overige wegen scoort een 4,3. Het laagst scoort bedrijven/industrie en horeca met 1,8.
Over inclusiviteit
- Sport
92,4% is (heel) tevreden over het aanbod van sport- en beweegactiviteiten in de gemeente Tilburg. - Wijkcentrum/buurtontmoetingslocaties
28,7% heeft in de afgelopen 12 maanden een wijkcentrum/buurtontmoetingslocatie bezocht. - Persoonlijke ontwikkeling
36,3% volgt een opleiding, training of cursus van meer dan 2 dagen of heeft dat de afgelopen 2 jaar gedaan. - Discriminatie
14,5% zegt wel eens gediscrimineerd te zijn en 6,6% geeft aan ‘ik twijfel’. Het gaat met name om discriminatie ‘vanwege mijn etnische achtergrond’ (`23,0%) en ‘vanwege mijn huidskleur’ (20,8%). - Mondiale Bewustwording
57,1% vindt het belangrijk dat de gemeente Tilburg het behalen van de Global Goals ondersteunt. - Welkom in Tilburg
De gemiddelde score qua houding tegenover het opvangen van vluchtelingen in Tilburg is 3,4 (1 negatief – 5 positief). Iets meer dan de helft kiest voor opvang in meerdere kleinschalige opvanglocaties. En 43,2% geeft voor de locatie zowel in als buiten woonwijken aan. - Ondersteuning
Bij het zoeken naar hulp bij opvoeding van kinderen, bij lichamelijke beperkingen/fysieke problemen, bij het vinden van werk, schulden en andere maatschappelijke problemen, scoren 'internet' en familie/vrienden/kennissen' hoog. - Meldroutes zorg en veiligheid
Ruim 90% geeft aan bij vermoedens van criminaliteit, bij overlast van anderen of bij zorgen over een naaste dat men dit zou melden. Tissen de 50%-70% weet waar men dit kan melden.
Over Samen en Dichtbij
- Dienstverlening
De grootste groep (65,8%) regelt de zaken met de gemeente het liefst via internet. 15,3% regelt zaken het liefst bij de balie van de stadswinkel en 10,8% via de telefoon. - Stadswinkels
In totaal bezoekt 82,7% maximaal 1 keer per jaar de stadswinkel. 65,8% vindt het (heel) belangrijk dat er meerdere stadswinkels zijn. - Samen en Dichtbij
40,3% vindt dat de gemeente inwoners voldoende betrekt bij haar plannen e.d.. 22,4% vindt dat de gemeente uitlegt wat ze doet met de mening van inwoners. 20,9% vindt dat de gemeente doet wat ze zegt, 19,4%% vindt dat ze voldoende luistert naar de mening van haar inwoners, 19,2% vindt dat de gemeente voldoende toezicht houdt op het naleven van regels en 15,9% vindt dat de gemeente zich flexibel opstelt als het nodig is.
55,8% zegt gemakkelijk aan de benodigde gemeentelijke informatie te komen, 51,7% vindt dat de gemeente heldere taal gebruikt en 43,2% vindt dat de gemeente taal gebruikt waarin ze zichzelf herkennen. 26,6% vindt dat de gemeente foto’s en beelden gebruikt waarin ze zichzelf herkennen en 24,2% vindt dat inwoners en organisaties voldoende ruimte krijgen om ideeën en initiatieven te realiseren. - Communicatie
De communicatie en voorlichting vanuit de gemeente wordt gewaardeerd met een 6,5. Men ontvangt het liefst informatie van de gemeente via een bewonersbrief (64,9%), gevolgd door websites (50,3%), Stadsnieuws (37,8%), wijkkrant (31,7%), de dienst Berichten over uw Buurt 25,3% en sociale media (24,7%). De meest genoemde redenen om mee te denken met de gemeente zijn ‘als het over een onderwerp gaat dat mijn directe omgeving verandert (78,1%) en ‘als het over een onderwerp gaat dat mijn leven verandert (61,6%). 59,7% wil het liefst meedenken op een digitale manier. Op de tweede plaats staat het bijwonen van een fysieke informatiebijeenkomst met 26,6%.
Samenvatting inwonersenquête 2024