logo Gemeente Tilburg Gemeente Tilburg

Hulp bij geldzorgen en schulden

Maakt u zich zorgen over geld? Of kunt u de rekeningen niet meer betalen? We helpen u graag. Samen zoeken we naar een oplossing. Onze hulp is gratis en vertrouwelijk. We luisteren zonder oordeel. Langskomen verplicht u tot niets.

Zo komt u met ons in contact

Soms nemen wij contact met u op

Wij nemen contact met u op als u bepaalde rekeningen niet op tijd betaalt. Denk bijvoorbeeld aan uw huur, energie, water of zorgverzekering. Bij betalingsachterstand leest u meer over onze aanpak.

Schuldhulpverlening is gesloten op

Het eerste gesprek: u vertelt, wij luisteren

We bespreken uw vraag en kijken wat u nodig heeft. Soms is informatie of advies voldoende. Dan blijft het bij één gesprek. Hebt u meer hulp nodig? Dan zoeken we samen naar een oplossing. Meer informatie leest u bij ik heb meer hulp nodig.

Wilt u graag overzicht in uw geldzaken en minder zorgen over de administratie? Volg dan onze budgetcursus. In vier lessen ontvangt u alle handige informatie waar u direct iets mee kunt. De cursus is gratis. Ga voor meer informatie en aanmelden naar www.tilburg.nl/budgetcursus.

U krijgt na het eerste gesprek een vaste contactpersoon die u regelmatig ziet. In een uitgebreid kennismakingsgesprek bespreken we alles wat invloed heeft op uw geldzaken. Denk aan hoe u woont, uw werk, gezondheid of zorgen in het gezin. Zo krijgen we een goed beeld van uw situatie. Daarna maken we samen een plan van aanpak.

Plan van aanpak

In het plan van aanpak staat welke hulp u nodig heeft. We maken afspraken over wat wij doen en wat u doet. We gaan bijvoorbeeld aan de slag met: 

  • Uw administratie op orde brengen.
  • Het maken van een overzicht van uw inkomsten en uitgaven.
  • Het maken van een overzicht van uw schulden.
  • Kijken of u recht hebt op toeslagen, regelingen of (meer) kunt werken.
  • Kijken of u kunt besparen op dingen, zodat u geld overhoudt. 

Ook belangrijk: we denken met u mee, maar nemen het niet van u over. We vinden het belangrijk dat u zelf de regie houdt, zodat u er iets van leert. Lukt dit niet? Dan kijken we samen wat u nodig heeft en welke hulp daarbij past.

We helpen u naar een situatie waarin u geen nieuwe schulden maakt. Uw rekeningen op tijd betaalt en grip krijgt op uw geldzaken. Samen bouwen we aan financiële rust. Hoe we dit doen, leest u bij ik heb meer hulp nodig.

Uw schulden aanpakken

Lukt het om geen nieuwe schulden meer te maken? Betaalt u uw rekeningen op tijd én houdt u grip op uw geldzaken? Dan kijken we hoe we uw schulden het beste kunnen aanpakken. Dit kan via:

  • Een betalingsregeling
  • Een minnelijke schuldregeling
  • Wettelijke schuldsanering (Wsnp)

Bekijk het filmpje over de schuldenoplossing die bij jou past

Betalingsregeling

We maken afspraken met uw schuldeisers over het terugbetalen van uw schuld. U betaalt zelf elke maand het afgesproken bedrag aan uw schuldeisers.

Minnelijke schuldregeling

Kunt u uw schulden niet terugbetalen via een betalingsregeling? Dan proberen we uw schulden op te lossen met een minnelijke schuldregeling. Dit kan op twee manieren. Welke manier het beste bij u past, hangt af van uw persoonlijke situatie.

1. Een saneringskrediet bij een vast inkomen 

We berekenen hoeveel u per maand kunt terugbetalen. Uw schuldeisers krijgen een voorstel. Daarin staat dat zij een deel van hun geld terugkrijgen. En we vragen aan hen om de rest van de schuld kwijt te schelden. Gaan zij akkoord met ons voorstel? Dan lost u alleen dat deel van uw schulden af, dat wij met schuldeisers hebben afgesproken. Dit bedrag leent u bij de Kredietbank. U betaalt het geleende bedrag in 18 maanden terug aan de Kredietbank. 

2. Een schuldbemiddeling wanneer uw inkomen wisselt 

Wij beheren tijdelijk uw inkomen. Elke maand berekenen we hoeveel u kunt terugbetalen. Wij sparen dat bedrag voor uw schuldeisers. Het bedrag dat overblijft, maken we over naar uw eigen rekening. Hiervan betaalt u de vaste lasten zoals de huur en boodschappen.
Uw schuldeisers krijgen een voorstel. Daarin staat dat zij een deel van hun geld terugkrijgen. En we vragen aan hen om de rest van de schuld kwijt te schelden. Als zij akkoord gaan, spaart u 18 maanden. Daarna betalen wij het gespaarde bedrag aan de schuldeisers en bent u schuldenvrij.

Gaan niet alle schuldeisers akkoord met een minnelijke schuldregeling?

Dan zijn er nog twee mogelijkheden:

  1. We vragen de rechter om schuldeisers te dwingen mee te werken.
  2. We vragen een wettelijke regeling aan via de rechtbank.

We bespreken met u wat het beste voor u is.

Bekijk het filmpje over niet alle schuldeisers akkoord

De wettelijke schuldsanering

Soms lukt het niet om uw schulden op te lossen met een betalingsregeling of minnelijke schuldregeling. Dan kan de Wet schuldsanering natuurlijk personen (Wsnp) een volgende stap zijn. Dit is een wettelijke regeling via de rechtbank. Kijk voor meer informatie op www.rechtspraak.nl

Hoe werkt het?

Besluit u hulp te vragen aan de rechter? Dan helpen wij u met de aanvraag. De rechter stelt u vragen en bepaalt of u wordt toegelaten. Als u wordt toegelaten, start het wettelijk schuldsaneringstraject. U betaalt dan zoveel mogelijk uw schulden af in 18 maanden. U krijgt een Wsnp-bewindvoerder die controleert of u zich aan de regels houdt. Als u dit goed doet, heeft u na 18 maanden geen schulden meer. Hebt u behoefte aan begeleiding? Wij kijken samen met u mee wat u nodig heeft. 

Kom langs voor een gesprek. We werken samen met Ondernemersadvies. Zo zorgen we dat u snel en passend kunnen helpen. Ga voor meer informatie naar de pagina Ondernemersadvies.

ZZP-Workshop

Wilt u meer grip op uw geldzaken als (startende) ondernemer? Kom naar de workshop. Ga voor meer informatie en aanmelden naar de pagina ZZP-Workshop.

Praten over geld is niet altijd makkelijk. Heb je zorgen over je geld? Moeite met betalen, schulden of gewoon een vraag? Kom met ons praten, we helpen je graag.  We luisteren, zonder oordeel op een plek waar jij je prettig voelt. Onze hulp is gratis. Stuur een appje of bel ons op: 06 -29 22 42 26.

Wij nemen contact met u op als u uw huur, energie, water, licht of zorgverzekering niet op tijd betaald hebt. Wij bellen u om te vragen of u hulp nodig heeft bij geldzaken. Die hulp is gratis. U kiest zelf of u onze hulp wilt.

Bekijk het filmpje over vroeg hulp bij een achterstand

Waarom krijgen wij een bericht bij een betalingsachterstand?

We zijn er om inwoners te helpen met financiële zorgen. Daarom krijgen wij een bericht als u een rekening niet op tijd heeft betaald. Dat is wettelijk geregeld. Het gaat om rekeningen voor huur, zorg, energie en water. Daarnaast doen wij mee met een aantal landelijke proeven. Wij krijgen tijdelijk ook berichten van het CAK, de Belastingdienst en Dienst Toeslagen en hypotheekverstrekkers zoals ASR, Rabobankgroep, Achmea en Obvion.

Wilt u niet dat wij berichten krijgen over betalingsachterstanden?

We hebben goede afspraken over het uitwisselen van informatie. Wilt u niet dat wij informatie over u ontvangen? Dan kunt u bezwaar maken bij de organisatie die het bericht aan ons doorgaf.

Privacy

Wilt u meer weten over de privacy? Ga naar tilburg.nl/privacystatement of stuur een mail naar de Functionaris gegevensbescherming: fg@tilburg.nl.

U bent verplicht om betaalachterstanden te melden. Om dit op een zorgvuldige manier te doen is er een Landelijk Convenant Vroegsignalering afgesloten tussen de NVVK, VNG en koepels van vaste lasten partners. Meer informatie over dit convenant vindt u op www.nvvk.nl.

Hebt u een vraag? Neem dan contact met ons op.

Ik zoek een bewindvoerder 

Lukt het niet om uw geldzaken zelf te regelen? Dan kan een bewindvoerder u helpen. Die neemt uw geldzaken (tijdelijk) over. Dat geeft rust en overzicht. Neem contact met ons op. Samen kijken we of dit de beste oplossing is. Soms is er andere hulp mogelijk, die minder ingrijpend is. 

Bekijk het filmpje over een bewindvoerder inschakelen

Ik ben bewindvoerder

Samen met u en de rechtbank Zeeland-West-Brabant willen we inwoners met financiële zorgen zo goed mogelijk helpen. We kijken eerst of een lichtere vorm van hulp mogelijk is, voordat we schuldenbewind aanvragen. Dit zijn de stappen als een inwoner uit Tilburg zich met schulden bij u meldt: 

Stap 1: kennismakingsgesprek

U heeft een eerste gesprek met de inwoner. In dit gesprek bespreekt u de situatie en kijkt u of bewind passend en nodig is.

Stap 2: Adviesgesprek aanvragen

Is bewind passend en nodig? Stuur dan een e-mail naar schuldhulpverlening@tilburg.nl.
Wij nemen dan contact met u op om een afspraak te maken.

Stap 3: Het adviesgesprek

We hebben samen met de inwoner een gesprek. We bespreken de situatie en waarom bewind nodig is. Tijdens het gesprek vertellen we wat ons advies is. Binnen vijf werkdagen ontvangt de inwoner het advies per brief. U ontvangt een kopie per e-mail.

Stap 4: Verzoekschrift indienen bij de rechtbank

Is ons advies om onderbewindstelling aan te vragen? Dan stuurt u het verzoekschrift naar de rechtbank. Voeg ons advies altijd toe. De rechter neemt dit advies mee in de beoordeling.

Stap 5: Schuldregeling opstarten (na uitspraak).

Als de rechter besluit dat de inwoner onder bewind wordt gesteld, regelt u de geldzaken voor de inwoner. Is de financiële situatie stabiel en heeft de inwoner problematische schulden? Dan kunt u een aanvraag doen voor een minnelijke schuldregeling.

Links