De Gershwinstraat 16 is aangewezen als een kansrijke locatie voor de tijdelijke opvang voor ongeveer 175 asielzoekers en mogelijk 50 flexplekken voor gemengde huisvesting.
Op deze pagina meer informatie over deze locatie. Ook geven we antwoord op vragen. Heeft u een vraag die niet op deze pagina beantwoord wordt? Stuur dan een e-mail met uw vraag aan welkomintilburg@tilburg.nl o.v.v. Gershwinstraat 16.
Er is in heel Nederland een groot tekort aan opvangplekken voor vluchtelingen. De gemeente vindt het belangrijk om te helpen bij goede opvang voor mensen die bescherming zoeken. Daarnaast geven wij uitvoering aan de Spreidingswet, waarmee wij een wettelijke taak krijgen in het regelen van opvang voor asielzoekers. In de regio Hart van Brabant slaan we al geruime tijd de handen ineen om aan de opvangopgave samen invulling te geven, als waren we één gemeente. Hiermee zijn afspraken gemaakt over de verdeling van de opvangopgaven over de regio en hoe de gemeente Tilburg daarin bijdraagt. Deze afspraken zijn vertaald naar een concrete verdeling van opvangplekken. Samengevat heeft gemeente Tilburg op dit moment de opgave om in totaal 872 nieuwe en vervangende opvangplekken te realiseren. Daarvoor zoeken we meerdere geschikte locaties verspreid over de stad en dorpen. Omdat de nood op dit moment erg hoog is, kiest de gemeente ook voor tijdelijke opvanglocaties voor de maximale duur van vijf jaar.
De locatie is in eigendom van de gemeente. Het is een grasveld in Quirijnstok dat nu wordt gebruikt voor het ROC Sportonderwijs. Voor deze leerlingen is een alternatief grasveld in de buurt gevonden. Bij de beoordeling op kansrijkheid is de locatie onder andere beoordeeld op de volgende criteria: de opvangcapaciteit, het eigendom en beschikbaarheid van de locatie, het huidig en toekomstig gebruik, de sociaalmaatschappelijke impact en de ruimtelijke aspecten als ecologie, natuur, milieu, bereikbaarheid en ook de nabijheid voorzieningen zoals winkels en openbaar vervoer.
De gemeente Tilburg draagt bij aan de huisvesting voor diverse doelgroepen en kiest voor deze locatie in te zetten voor de gemengde huisvestingsopgave, waarbij we de opvang van 175 vluchtelingen willen combineren met huisvesting reguliere woningzoekenden uit de directe omgeving, waaronder studenten en inwoners met een urgente woonvraag, zonder zorgvraag.
Het college heeft de locatie aan de Gershwinstraat 16 nu aangewezen als kansrijke locatie. Er is nog geen definitief besluit genomen of de locatie ook zal worden gebruikt. Op dit moment onderzoeken het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA), die de opvang van de asielzoekers organiseert, en de gemeente Tilburg of de realisatie van de opvangplekken en tijdelijke woningen ruimtelijk en financieel haalbaar is. Pas als daar duidelijkheid over is, wordt een vergunningsprocedure opgestart. Als onderdeel van die vergunningprocedure is het belangrijk dat samen met omwonenden een omgevingsdialoog wordt gevoerd.
Het kan zijn dat er een bouwplan wordt ontwikkeld dat niet zonder meer past in het omgevingsplan. De gemeente kan in dat geval niet direct een omgevingsvergunning afgeven. Als de gemeente toch aan het bouwplan mee wil werken, kan dit door een omgevingsvergunning voor een buitenplanse omgevingsplanactiviteit (BOPA) te verlenen. In sommige gevallen kan dit alleen als de gemeenteraad een positief advies over de omgevingsvergunning heeft afgegeven, bijvoorbeeld bij maatschappelijke activiteiten, voor zover sprake is van een maatschappelijk gevoelig initiatief.
Na vergunningverlening starten de werkzaamheden en volgt een planning. De verwachte ingebruikname van de opvanglocatie aan de Gershwinstraat 16 is medio 2025.
Nee, het zal altijd een tijdelijke locatie zijn voor maximaal 5 jaar.
De opvanglocatie biedt ruimte voor naar verwachting 175 asielzoekers en mogelijk 50 woningen voor de gemengde huisvestingsopgave. Deze woningen zijn kleine, flexibele woningen die bedoeld zijn voor studenten, bij voorkeur uit de buurt die snel huisvesting nodig hebben.
De tijdelijke bewoners zijn een afspiegeling van de mensen die in Ter Apel worden opgevangen.
De tijdelijke woningen zijn bedoeld voor mensen die snel huisvesting nodig hebben. Denk aan studenten en inwoners met een urgente woonvraag, zonder zorgvraag of zorgbehoefte.
De asielprocedure voor mensen uit veilige landen wordt met voorrang behandeld en is korter dan die voor asielzoekers uit onveilige landen. In deze korte procedure volgt meestal binnen enkele weken een afwijzing. Gemiddeld wordt volgens het COA circa 3% van de opvangplekken in onze locaties bezet door asielzoekers uit veilige landen die in afwachting zijn van hun proces. Van de groep asielzoekers uit veilige landen zijn er overigens mensen die wel asiel krijgen vanwege politiek activisme, kritische journalistieke werkzaamheden of omdat ze bij de lhbtiq+- gemeenschap horen. Deze mensen worden wel opgevangen op onze locaties.
Het COA probeert mensen die een vergunning krijgen zoveel mogelijk in de regio te huisvesten waar ze zijn opvangen. Dat draagt bij aan een goede inburgering van nieuwkomers in de regio. De mensen die geen vergunning krijgen, moeten Nederland verlaten.
Het COA heeft de locatie beoordeeld en gaat nu aan de slag met businesscase voor deze locatie. Zij is integraal verantwoordelijk voor de realisatie en oplevering van de opvangplekken van de locatie. Er is nog een keuzemogelijkheid ten aanzien van de vraag bij wie de uiteindelijke verantwoordelijkheid voor de exploitatie en het beheer van deze locatie wordt belegd, bij het COA dan wel bij de gemeente. Hierover maken we afspraken met het COA.
Asielzoekers hebben toegang tot noodzakelijke medische zorg, zoals huisartsenzorg, verloskundige zorg en ziekenhuiszorg. Dit wordt georganiseerd en gefinancierd door het COA.
Gezondheidszorg Asielzoekers (GZA) verzorgt in opdracht van het COA huisartsenzorg op de opvanglocatie. Deze organisatie zorgt ervoor dat er bijvoorbeeld meerdere keren per week een huisarts aanwezig is op de locatie.
Daarnaast is de GGD verantwoordelijk voor de publieke gezondheidszorg. Voor asielzoekers richt deze zorg zich op het voorkomen van ziekten, voorlichting en controles. Zo zorgt de GGD voor vaccinaties bij kinderen van asielzoekers en controleert ze de hygiëne in de opvangcentra.
Een asielzoeker mag in Nederland werken. De asielaanvraag moet dan wel minstens 6 maanden in behandeling zijn. Heeft een asielzoeker werk en inkomen? Dan betaalt die persoon een eigen bijdrage aan het COA. Onder meer voor de kosten van de opvang.
Asielzoekerskinderen zijn net als Nederlandse kinderen leerplichtig en gaan dus naar school. In de eerste 2 jaar kunnen alle nieuwkomers leerlingen van 5 tot 18 nieuwkomersonderwijs volgen. Hier wordt er naast de normale vakken in het onderwijs een groot deel besteed aan Nederlands als tweede taal. Hiermee worden ze optimaal voorbereid op het doorstromen naar regulier onderwijs.
Kinderen in de leeftijd van 5 tot 12 gaan naar een taalschool in de Tilburgse wijk/buurt waar zij worden opgevangen. Jongeren vanaf 12 tot 18 jaar gaan naar de Internationale Schakelklas.
Voor contact met de gemeente mailt u naar welkomintilburg@tilburg.nl.
Samen met onze partners voeren wij als gemeente de komende tijd gesprekken met de buurt over leefbaarheid, beheer en veiligheid. Dat doen we in de vorm van een omwonendenoverleg. Wilt u zich hiervoor aanmelden? Stuur dan een e-mail aan welkomintilburg@tilburg.nl onder vermelding de opvanglocatie.
Als de locatie open is, kun u zichzelf aanmelden als vrijwilliger. Tegen die tijd geven we daar meer informatie over.
Deze browser wordt niet meer ondersteund.
Een recente versie van Microsoft Edge, Chrome of Firefox.