De gemeente Tilburg past de voorrangssituatie op 23 rotondes binnen de bebouwde kom aan. Fietsers en voetgangers krijgen hierbij voorrang op de meeste rotondes.
Op de meeste rotondes in Tilburg moeten fietsers en voetgangers voorrang geven aan het autoverkeer. Maar dat verandert. Sinds 2021 past de gemeente de voorrangssituatie aan op 23 rotondes binnen de bebouwde kom, zodat fietsers en voetgangers er voorrang krijgen. Dit is een grote klus, we kunnen niet alle rotondes op hetzelfde moment aanpassen. Dit duurt dus meerdere jaren. Rotondes op industrieterreinen, turborotondes en rotondes met stoplichten passen we niet aan: daar krijgen de fietsers en voetgangers géén voorrang vanwege de verkeersveiligheid.
Door de aanpassingen gelden gedurende meerdere jaren verschillende voorrangssituaties op deze 23 rotondes. Op de ene rotonde krijgt de fietser en de voetganger al wel voorrang, maar op de andere misschien nog niet. Dat is dus extra opletten bij rotondes en goed kijken naar de verkeersborden. Die geven de voorrangssituatie aan. Samen werken we zo aan een stad waar u goed en veilig kunt fietsen en lopen.
De rotonde aan de Tatraweg – Stappegoorweg is in juli 2024 aangepast en weer in gebruik genomen. Helaas moeten er herstelwerkzaamheden aan deze rotonde gedaan worden. Wanneer de planning hiervoor bekend is informeren wij de omwonenden per brief.
De rotondes Reeshofweg – Koolhovenlaan en Middeldijkdreef – Monsterstraat zijn in oktober 2024 aangepast en weer open voor het verkeer.
De uitvoering van de rotonde bij de Dalemdreef – Soerendonklaan staat gepland van 28 oktober t/m 21 november 2024.
De aanpassingen aan de rotonde Prof. Cobbenhagenlaan – Academielaan is gepland van maandag 28 oktober tot en met 21 november 2024.
In het onderstaand animatiefilmpje wordt uitgelegd waarom de rotondes worden aangepast en hoe de gemeente dat gaat doen.
De werkzaamheden aan de rotondes zorgen voor tijdelijke omleidingen. Die omleidingsroutes worden op de locaties aangegeven met borden. U kunt de omleidingsroutes bekijken via de pagina over wegwerkzaamheden. Vul bij de zoekfunctie de betreffende straat in.
De aanpassing van de rotondes komt mede tot stand door een subsidie van de provincie Noord-Brabant.
Hieronder vindt u een overzicht van veel gestelde vragen en de bijbehorende antwoorden over de wijzigende voorrangssituatie op rotondes.
Dit is de enige manier om de wijk bereikbaar te maken: er zijn geen andere opties voor in- en uitrijdend verkeer.
We verbreden het fietspad naar 5 meter: daarmee is er voldoende ruimte om het verkeer via deze route om te leiden.
De omleidingsroutes zijn in het vooroverleg met de hulp- en nooddiensten besproken: zij waren akkoord. De faseringen van de twee werkzaamheden (Bijsterveldenlaan en rotonde Middeldijkdreef) zijn op elkaar afgestemd. In uiterste nood mogen de hulp- en nooddiensten door het werkvak rijden.
De Meander is bereikbaar via de route Bijsterveldenlaan, Makkumplein, Melinckstraat, Meeresteinstraat.
Deze vraag krijgen we vanwege de directe aansluiting naar de Burgemeester Letschertweg. Maar dit fietspad wordt veel gebruikt door schoolgaande kinderen van de scholen Meander en Boemerang. Hierdoor houden fietsers een veilige oversteek.
Aan de west-, noord en oostkant van de Reeshof blijven via de omleidingsroutes genoeg toegangswegen bereikbaar.
Via de omleidingsroute blijft de Langendijk bereikbaar. Alleen op maandag 30 september in de ochtend én op de laatste dag van de werkzaamheden is de Langendijk niet bereikbaar vanuit Tilburg (Middeldijkdreef).
Gemeente Tilburg: het college van de gemeente Tilburg heeft in maart 2020 besloten om de fietser een betere plaats in het verkeerssysteem te geven en het comfort van de fietser en de voetganger te verbeteren, daarom is besloten om de fietsers op de rotondes voorrang te geven ten opzichte van het overige verkeer. Dit heeft zeker gevolgen voor de doorstroming van het autoverkeer maar het mobiliteitsplan geeft in principe prioriteit aan de langzame verkeersdeelnemer. Dat zijn de fietsers en voetgangers. Voor de fiets betekent dat dat we werken aan directe en comfortabele fietsroutes.
Landelijk: landelijke toonaangevende organisaties als het CROW, SWOV en de Fietsersbond doen aanbevelingen om fietsers op rotondes voorrang te geven. Momenteel hebben op ca. 70% van de rotondes in Nederland fietsers voorrang. Tilburg is een van de laatste gemeenten in Brabant waar dit nog niet zo is geregeld. In veel gemeenten is dit al jarenlang zo, dit leidt daar niet tot bijzondere verkeersveiligheidsproblemen op een relatief klein aantal locaties na.
Juridisch: het juridisch argument voor fietsers in de voorrang op rotondes is: rechtdoorgaand verkeer op dezelfde weg gaat voor. Een automobilist die een rotonde verlaat, moet een rechtdoorgaande fietser dus voor laten gaan als het fietspad onderdeel is van de rotonde.
Uniformiteit: op rotondes met fietsstrook of zonder fietsvoorzieningen hebben fietsers altijd voorrang omdat het niet anders kan. Ze delen dan de rijbaan met het autoverkeer. Uit oogpunt van uniformiteit is het dan logisch om fietsers ook op rotondes met een vrijliggend fietspad in de voorrang te hebben.
Op de rotondes aan de Campenhoefdreef zagen we nog te veel ongevallen en kregen we veel meldingen uit de wijk over de onveilige situatie. Dit zijn ook voor Tilburgse begrippen drukke rotondes met veel fietsers en auto’s. Op de overige rotondes die in Tilburg zijn aangepast komen vrijwel geen meldingen binnen over ongevallen of onveiligheid.
Een adviesbureau heeft een nieuw onderzoek uitgevoerd naar de 2 rotondes op de Campenhoefdreef in de Reeshof. De gemeente neemt bijna alle aanbevelingen van het advies over. Soms is een maatregel niet in te passen omdat we daar buiten geen ruimte voor hebben. De andere maatregelen passen we aan op straat en zo maken we de rotonde nog veiliger. Verder heeft het adviesbureau algemene maatregelen opgeschreven voor alle rotondes die worden omgebouwd. Ook daar gaan we mee verder. Dit betekent dat we nog meer inzetten om de inrichting van de rotonde verkeersveilig te maken. Zo brengen we op de rijbaan van de rotonde markering aan. Dat maakt de rijbaan smaller en verlaagt de snelheid van de auto’s.
Een eenduidige en herkenbare voorrangsregeling draagt bij aan de verkeersveiligheid. Wanneer op de ene rotonde de fietser voorrang krijgt, en op een andere rotonde niet moet de automobilist extra opletten en neemt de verkeersonveiligheid toe. Ook het wennen aan de wijziging van de voorrangsregeling wordt lastiger als die niet op alle rotondes dezelfde is.
Gezien bovenstaande antwoorden zijn er geen redenen om de uitvoering uit te stellen.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Matthijs Hidding van de gemeente Tilburg. Hij is tijdens werkdagen bereikbaar via het e-mailadres matthijs.hidding@tilburg.nl.
Deze browser wordt niet meer ondersteund.
Een recente versie van Microsoft Edge, Chrome of Firefox.