logo Gemeente Tilburg Gemeente Tilburg

Veelgestelde vragen Toekomstperspectief Hart van Stappegoor

Heeft u een vraag over de gebiedsontwikkeling Stappegoor? Kijk of u het antwoord vindt bij deze veelgestelde vragen. De vragen en antwoorden worden tijdens het project steeds aangevuld.

Hoeveel woningen worden er gebouwd?

In Stappegoor worden tot 2030 ongeveer 1.000 appartementen gebouwd.

Waarom worden er woningen gebouwd in Stappegoor?

In gemeente Tilburg worden tot 2040 ongeveer 30.000 woningen gebouwd. We hebben goed gekeken waar we deze woningen kunnen bouwen. In Stappegoor is ruimte en kunnen we een fijne leefomgeving creëren met een goede infrastructuur en voorzieningen. Andere locaties voor woningbouw in de gemeente Tilburg zijn o.a. Oostflank en het Kenniskwartier.

Voor wie zijn de woningen bedoeld? / Welke soort woningen komen er?

We werken aan een levendig stadsdeel met een hoge dichtheid; appartementen met aansluiting op (bestaande en nieuwe) voorzieningen voor mensen die juist zoeken naar een stedelijke, dynamische omgeving. Naar dit type woning is veel vraag onder starters en 50+ers.

Zijn de nieuwe woningen wel betaalbaar? 

De helft van alle woningen valt in de categorie ‘betaalbaar wonen’. Dit is sociale huur, middenhuur en betaalbare koop.

Hoe hoog wordt de bebouwing? 

De nieuwbouwhoogte varieert van stadswoningen met drie lagen tot wooncomplexen met winkels op de begane grond van zes lagen, tot hoogbouw van maximaal 70 meter. Voor alle hoogtes geldt dat deze worden afgestemd op de omgeving. Dit betekent dat het past bij de omgeving.

Wat wordt gedaan om groen in de wijk de houden/ krijgen?

Er komt meer groen op en rondom de binnenplaatsen van de gebouwen. Tussen het Willemskwartier en Willemsbuiten komt een Stadspark. Verder komt er ook meer groen op de daken. Dit vermindert hittestress.

Welke extra voorzieningen komen er in het gebied?

Er komen voorzieningen op de begane grond onder de wooncomplexen. Welke voorzieningen dit zijn is nog niet bekend. Hiervoor zijn ideeën verzameld tijdens participatiebijeenkomsten in 2024. Op dit moment doen we daar extra onderzoek naar.

Hoe wordt de openbare ruimte ingericht?

Dat is nog niet bekend. De daadwerkelijke inrichting geven we vorm samen met inwoners en ondernemers. Wel zijn er enkele belangrijke uitgangspunten waar de openbare ruimte aan moet voldoen. Zo moet Stappegoor een levendig gebied worden dat goed toegankelijk is. Fietsers en voetgangers moeten zich goed kunnen verplaatsen in het gebied. Hiervoor komen er oost-west verbindingen en noord-zuid verbindingen. Ook willen we dat er een prettig verblijfsklimaat is met voldoende groen.

Hoe wordt het parkeren in het Hart van Stappegoor opgelost?

In het Hart van Stappegoor komen de parkeerplaatsen in een ondergrondse parkeergarage. De huidige parkeergarages onder T-Kwadraat en Pathé worden gekoppeld met de nieuwe parkeerbak die onder Curlinghof komt. Voor deze koppeling wordt een ondergrondse rotonde gemaakt. Dit ontwerp wordt nog gemaakt.

Worden alle ondergrondse parkeergarages met elkaar verbonden?

Ja, de parkeergarages Pathé en T-Kwadraat zijn al verbonden, die van Curlinghof wordt hieraan verbonden.

Wat zijn de parkeernormen voor de nieuw te bouwen woningen?

De gemeente heeft in december 2023 nieuwe parkeernormen voor Tilburg vastgesteld. Nota Parkeernormen 2023 (tilburg.nl). Hierin is vastgelegd hoeveel parkeerplaatsen per woning en per functie noodzakelijk zijn. Voor Stappegoor geldt parkeernorm B.

Waarom is de parkeernorm anders dan in bijvoorbeeld De Reeshof?

We bouwen in Stappegoor voor andere doelgroepen met een lager autobezit. Ook zetten we in op dubbelgebruik: het efficiënter benutten van parkeerplaatsen door verschillende gebruikersgroepen of functies op verschillende tijdstippen dezelfde plekken te laten gebruiken.

Blijven er netto voldoende parkeerplaatsen over voor de winkels/ bedrijven op Stappegoor?

Ja, we verwachten dat er voldoende parkeerplaatsen zijn. We onderzoeken momenteel de huidige parkeerbezetting en bekijken de nieuwe behoefte die ontstaat door de nieuwbouw en de extra voorzieningen. Dat is geen simpele optelsom, omdat niet iedereen op hetzelfde moment een parkeerplaats nodig heeft.

Blijft parkeren voor minder validen mogelijk?

Ja. Om het Hart van Stappegoor voor iedereen toegankelijk te maken, wordt er rekening gehouden met elk type bezoeker. Daarom zijn er mindervaliden parkeerplaatsen en liften in de parkeergarages.

Motoren hebben geen toegang tot ondergrondse parkeergarages, hoe gaat dat straks?

We willen ondergronds parkeren voor motoren mogelijk maken in Stappegoor. Hoe dit precies geregeld wordt weten we op dit moment nog niet.

Is er straks plek in het gebied voor koeriersdiensten, kleinschalige bevoorrading en hoe wordt de Kiss&Ride opgelost?

Er komen aparte routes voor vrachtverkeer en er worden slimme oplossingen bedacht voor het halen en brengen van bezoekers (Kiss&Ride). Er wordt op het moment nagedacht voor een postpakket hub en voor een venstertijd van het laden en lossen bij bedrijven.

Waar moeten de ouders parkeren die kinderen ophalen van de sport BSO en kinderdagverblijf?

De BSO-taxibusjes blijven ongeveer dezelfde route rijden. We denken nu aan een speciale parkeerplek op het maaiveld zodat de chauffeurs de kinderen snel en veilig kunnen afzetten en ophalen. Voor het brengen en halen door ouders of verzorgers onderzoeken we de mogelijkheid om dit in de ondergrondse parkeergarage te doen.

Hoe wordt het parkeren geregeld tijdens grote evenementen zoals de wedstrijden van Tilburg Trappers en Willem II?

Hier is aan gedacht. Op extra drukke momenten, zoals wedstrijden van Willem II en de Tilburg Trappers, mag er worden geparkeerd op het terrein van de onderwijscampus. (Bij de nieuwe atletiekbaan als eerste extra parkeervoorziening.)

Hoe lopen de fietsroutes door het Hart van Stappegoor, en is dat wel veilig?

In Stappegoor wordt er alles aan gedaan om de verkeerssituatie zo veilig en toegankelijk mogelijk te maken. Er zijn verschillende fietsroutes; de snelfietsroute Tilburg – Goirle die in noord-zuidrichting dwars door Stappegoor gaat. Andere routes zijn de oost-westroutes door Willemskwartier, Willemsbuiten en Blaak die richting Groenewoud en ETZ lopen. Om deze fietsroutes veiliger te maken vinden nog nadere studies plaats.• Waar kan ik straks mijn fiets parkeren? In de toekomstige situatie van Stappegoor zal de gemiddelde loopafstand tussen de fietsparkeerplaatsen en voorzieningen 50 – 200 meter zijn. Onder het Olympiaplein komt een beheerde fietsenstalling.

Wat zijn de gevolgen op gebiedsniveau/ voor de wijken Zuiderpark en Willemsbuiten?

Bereikbaarheid

  • Per auto: Voor Willemsbuiten verandert er niets naar aanleiding van de nieuwe woningbouw. Bij Zuiderpark verandert de situatie wel. Hoe we de nieuwe verkeersstroom het best door de wijk loodsen, onderzoeken we nu. Als hierover meer bekend is delen we dat met de buurt.
  • Per fiets: de bereikbaarheid wordt beter voor beide gebieden. Dit komt door een nieuwe oost-west verbinding. Daarnaast houden we de noord-zuid verbinding en trekken we die door naar Goirle. Hoe we dat het best kunnen doen wordt nu onderzocht.
  • Per OV: De huidige grote bushalte in het hart van Stappegoor blijft. Bij Campus 013 komt een nieuwe bushalte. Daarnaast is het de bedoeling dat er vaker bussen rijden op deze route.

Routes door de wijk / doorgaand verkeer 

Het is de bedoeling dat er geen sluiproutes komen door de wijk. We blijven in overleg met (vertegenwoordigers van) de wijken Willemsbuiten en Zuiderpark om tot maatwerkoplossingen te komen

Parkeeroverlast/ vergunningensysteem niet alleen voor Zuiderpark maar ook voor Willemsbuiten?

  • In Zuiderpark is inmiddels betaald parkeren ingevoerd.
  • In Fase 5 en 6 van Willemsbuiten is gereguleerd parkeren voorzien, dit betekent dat er specifieke regels en voorwaarden gelden voor het parkeren van voertuigen. Dit doen we omdat hier anders te veel parkeerdruk vanuit het Hart van Stappegoor zou komen.
  • Voor de overige gebieden wordt later besloten of er een parkeerregeling komt. Dat zal altijd in overleg met de wijkbewoners zijn; uiteindelijk is het ook voor hen een afweging hoe veel overlast zij vanuit het Hart van Stappegoor ervaren.

Wordt er rekening gehouden met de vele studenten die met de auto komen?

Om het aantal studenten dat met de auto naar school komt te beperken is recent betaald parkeren ingevoerd in Zuiderpark. Studenten kunnen geen vergunning aanvragen en betalen het reguliere tarief. Daarnaast willen we dat er vaker bussen rijden naar Stappegoor, waardoor dat een aantrekkelijk alternatief wordt voor de auto.

Hoe wordt Ringbaan-Zuid aangepast om de gebiedsontwikkeling in Stappegoor mogelijk te maken?

Op Ringbaan-Zuid wordt de snelheid verlaagd van 70 km/u naar 50 km/u. Dit is nodig om Stappegoor beter in- en uit te rijden. Mogelijk zijn er nog andere aanpassingen aan het kruispunt op de Ringbaan-Zuid.

Het overgrote deel van de gebiedsontwikkeling Stappegoor zit in de zogenaamde ‘haalbaarheidsfase’. In deze fase doen we veel onderzoek naar hoe we de ambities voor Stappegoor om kunnen zetten in werkelijkheid. 

Dit is een complexe en lange fase. We stellen eisen vast en maken een ‘stedenbouwkundig kader’. Dit is een plan wat duidelijk maakt wat wel en wat niet kan op een plek. Het zorgt ervoor dat gebouwen, straten, groen en voorzieningen op een logische en aantrekkelijke manier samenkomen. 

Vanuit het stedenbouwkundig kader wordt een ontwerp gemaakt voor het gebied. 

Welke besluiten zijn al genomen? Wat ligt al vast? 

Er zijn al besluiten genomen over deelprojecten Willemskwartier, ’t Kompas op Zuid en de Poort van Stappegoor. Hier is de bouw al gestart. De raad en het college hebben besluiten genomen over onderstaande documenten:

Welke besluiten worden nog genomen, en wanneer?

Er zullen in de komende jaren op verschillende momenten besluiten worden genomen over het Curlinghof, Appenijnenhof, inrichting openbaar gebied, het Stappegoorpark en de Tillytowers.

Hoe kan ik meedenken over die plannen?

Meedenken over plannen kan wanneer er participatieavonden georganiseerd worden. Ook houden we geregeld een inloopspreekuur in T-Kwadraat. Data en tijden worden online en via de nieuwsbrief gecommuniceerd. Heeft u een dringende vraag of wilt u in gesprek? Dan kunt u contact opnemen met het projectteam via stappegoor@tilburg.nl.

Kan ik bezwaar maken tegen de plannen?

Nog niet. Zodra het definitieve ontwerp er is komt dit ter inzage te liggen. Hierop kan iedereen bezwaar maken.

Wanneer wordt er begonnen met de uitvoering?  

Bij het Willemskwartier en Poort van Stappegoor is de bouwfase al van start gegaan. De andere deelprojecten zitten nog in een te vroege fase om hiervoor een duidelijk beeld te schetsen.

Hoe blijven bedrijven bereikbaar tijdens de bouwwerkzaamheden?

De ontwikkelaar is verantwoordelijk voor de bereikbaarheid van alle bedrijven tijdens de bouwwerkzaamheden. Die maakt hiervoor een plan en overlegt met de ondernemers. De gemeente geeft randvoorwaarden mee en toetst het plan

Wat gaan omliggende wijken merken van de werkzaamheden?

Tijdens de bouw worden sommige wegen afgesloten of zijn straten minder goed bereikbaar. Daarnaast is er bouwverkeer.

Meer informatie

Staat uw vraag niet op deze pagina? Stel uw vraag via stappegoor@tilburg.nl.

Wilt u op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen? Schrijf u in voor de digitale nieuwsbrief. 

Aanmelden Stappegoor Nieuws