Evenementen moeten goed verlopen, voor iedereen. Daarom moet iedereen rekening met elkaar houden, de regels naleven en afspraken nakomen. Medewerkers van Toezicht en Handhaving zorgen daarvoor.
Bij de meest risicovolle evenementen wordt tijdens een opleveringscontrole samen met de organisator gecontroleerd of alles volgens de vergunning is geregeld. Als het nodig is haakt ook de brandweer, politie, een bouwkundig adviseur en/of een ecoloog aan. Bij gewone B- en C-evenementen wordt tijdens het evenement gecontroleerd of aan alle vergunningsvoorwaarden is voldaan. A-evenementen worden steekproefsgewijs bezocht door Toezicht en Handhaving.
Soms is een voorschouw nodig. Dan wordt vooraf de locatie bekeken en besproken hoe de organisator de locatie weer oplevert. Herstel van eventuele schade achteraf is voor rekening van de organisator.
Opbouw en afbouw van het evenement is tussen 07:00 uur en 22:00 uur en op zondag tussen 13:00 uur en 22:00 uur (Zondagswet). Om geluidsoverlast te beperken.
Het terrein wordt opgeleverd als de gemeente en initiatiefnemer akkoord zijn en het terrein is ingedeeld zoals op de tekening van de vergunning.
De organisator is verantwoordelijk voor de veiligheid en een goed verloop van het evenement. Dit geldt voor bezoekers op en direct rond het evenemententerrein. Daarbuiten is de gemeente samen met de hulpdiensten verantwoordelijk voor veiligheid en openbare orde.
Bij alle C-evenementen zetten we een v-team (veiligheidsteam) in. Zij houden de situatie op en rond het terrein in de gaten en reageren op (acute) veiligheidszaken. De vergunninghouder sluit aan bij overleg van het v-team, eventueel samen met het hoofd van de beveiligingsorganisatie. Een v-team bestaat uit medewerkers van: politie, gemeente Tilburg, beveiliging en als het nodig is de brandweer en GHOR. Bij evenementen zonder v-team wordt bij calamiteiten 112 gebeld.
De vergunninghouder is verantwoordelijk voor een goede en passende EHBO ondersteuning:
Bij een groot evenement zet de politie mensen in rond het evenemententerrein. Niet op het terrein zelf, want daar is het eventueel ingehuurd beveiligingsbedrijf verantwoordelijkheid voor. Bij escalaties op het terrein zelf treedt het beveiligingsbedrijf op. Alleen in uiterste gevallen biedt de politie ondersteuning. Het eventueel overdragen van verdachten gebeurt aan de rand van het evenemententerrein.
Soms moet een organisator extra ambulance-inzet of extra brandweer-capaciteit voor op het terrein inhuren. Dat hangt af van de aard en de omvang van het evenement. Alles wat rond het terrein plaatsvindt, is de verantwoordelijkheid van de reguliere hulpdiensten.
De richtlijn is dat per 250 bezoekers 1 gecertificeerde beveiliger wordt ingezet. Als er aanleiding toe is wordt dit aantal opgehoogd. Ook moet het aantal beveiligers zijn afgestemd op de gemaakte veiligheidsscenario’s. Beveiligers moeten hun beveiligingstaak op het evenemententerrein kunnen uitvoeren, maar ze zijn ook verantwoordelijk voor een goede in- en uitstroom van bezoekers (inclusief het parkeerbeleid). De organisator is eindverantwoordelijk voor de beveiliging.
Het aantal bedrijfshulpverleners (bhv'ers) wordt afgestemd op de aard, omvang en inrichting van het evenement en de locatie. Bhv'ers verrichten geen beveiligingstaken. Wel moeten er voldoende bhv'ers aanwezig zijn met de juiste opleiding. Het aantal is afgestemd op de gemaakte veiligheidsscenario’s. Zij moeten zich volledig kunnen richten op hun bhv-taak zoals beschreven in de evenementenvergunning.
Bij evenementen op het water worden er vaak duikers ingezet. Bij evenementen met open vuur is de inzet van brandwachten vaak verplicht. Dit is altijd een kwestie van maatwerk en wordt per evenement bepaald.
Tilburg kent een mooi en gevarieerd evenementenaanbod. Voor een goed georganiseerd en veilig verloop heeft de gemeente regels opgesteld. Zo wordt alles ‘Prettig Geregeld’! Lees meer over het organiseren van een evenement of het evenementenbeleid 2023-2026.
Deze browser wordt niet meer ondersteund.
Een recente versie van Microsoft Edge, Chrome of Firefox.