Evenementen tijdens corona

Sinds 1 juli zijn evenementen gelukkig weer mogelijk. Wel moet iedereen zich houden aan de regels en richtlijnen. Lees hier hoe we tot 1 oktober 2020 in Tilburg evenementen organiseren.

De regels en richtlijnen

De belangrijkste regel voor evenementen en bijeenkomsten is dat iedereen van 18 jaar of ouder onderling 1,5 meter afstand houdt. Voor kinderen tot 12 jaar telt de 1,5 meter afstand niet. Jongeren tot 18 jaar hoeven geen afstand te houden tot elkaar, maar wel tot volwassenen (18+). 

Regels evenementen binnen

  • Maximaal 100 personen per ruimte met vaste zitplaatsen (excl. personeel)
  • Geen maximum bij gebruik van vaste zitplaatsen, reservering en gezondheidscheck vooraf. 
  • In binnenruimtes met doorstroom geldt geen maximum. Wel zorgen locaties dat bezoekers 1,5 meter afstand houden. 

Regels evenementen buiten 

  • Voor horecagelegenheden geldt een maximum van 250 personen in de buitenlucht (excl. personeel). Een vaste zitplaats is verplicht.
  • Geen maximum voor buitenevenementen met doorstroom van bezoekers, zoals een rommelmarkt, braderie of een kermis. Zorg wel dat bezoekers 1,5 meter afstand houden.
  • Geen maximum voor overige buitenevenementen (geen horeca en geen doorstroom van bezoekers) bij gebruik van vaste zitplaatsen, reservering en gezondheidscheck vooraf.

Let op! Per soort evenement zijn speciale voorwaarden en regels opgesteld. Download onderaan deze pagina de noodverordening en hygiëne richtlijnen.

Het COVID-19 plan

Naast de gebruikelijke documenten zoals een situatieplan, plattengronden en veiligheidsplan, voegt u nu ook een COVID-19 plan toe aan uw melding of aanvraag. Hierin legt u uit welke maatregelen u gaat nemen. In de noodverordening Veiligheidsregio Midden-Brabant (PDF, 276,6 KB) en hygiënemaatregelen COVID-19 (PDF, 156,5 KB) staat waar uw activiteit of evenement aan moet voldoen om coronaproof te zijn.

Een evenement organiseren

Tot 1 oktober 2020 werkt het organiseren van een evenement als volgt: 

  1. Intakeformulier 2020 downloaden en invullen
  2. Formulier mailen naar evenementenaccount@tilburg.nl   
  3. Evenement melden of evenementenvergunning aanvragen (zodra u alle plannen en documenten heeft die nodig zijn voor een melding of aanvraag). 

Aanvragen worden 2 keer per week getoetst door een werkgroep. De werkgroep bestaat uit medewerkers van verschillende afdelingen van de gemeente en eventueel een jurist en/of externe hulpdiensten. Deze brede samenstelling is belangrijk omdat evenementen goed moeten verlopen. Als gemeente willen we activiteiten mogelijk maken en meedenken, maar we zijn ook verantwoordelijk voor de veiligheid, handhaving en openbare ruimte. De werkgroep moet hierin een goede afweging maken.

Aangepaste afhandeltermijnen

Met het versoepelen van de coronamaatregelen zijn activiteiten in of rond de stad gelukkig weer mogelijk. De gemeente wil graag zoveel mogelijk initiatieven kunnen behandelen. Daarom zijn tot 1 oktober 2020 de behandeltermijnen aangepast. Dit geldt alleen voor complete aanvragen en meldingen. U hoeft evenementen niet te melden voor de Evenementenkalender 2020. Meer over de behandeltermijnen.

Beoordeling van uw aanvraag

De gemeente beoordeelt uw aanvraag op verschillende punten: 

  • Voldoet het plan aan de nieuwe rijksmaatregelen en noodverordening.
  • Is handhaving van de 1,5 meter regel aangetoond en realistisch.
  • Past het binnen de locatiematrix (geluidsdagen, geluidsnormen, afzetten cityring, rustdagen, aantal bezoekers ed) en exploitatievergunning.
  • Wat zijn de kosten voor de gemeente (wegafzettingen en handhaving bijvoorbeeld) en met de verwachte overlast van een evenement.
  • Is er capaciteit voor inzet van politie, brandweer, GHOR (Geneeskundige Hulpverlenings Organisatie in de Regio) en derden waarmee de gemeente samenwerkt.
  • Evenementen die al op de kalender 2020 staan hebben voorrang op de locatie en datum.
  • Bijzondere voorwaarden voor sommige evenementen (zoals vechtsporten).

Wel of geen vergunning aanvragen

Ga naar de pagina Meldings- of vergunningsplicht om te zien of u wel of geen evenementenvergunning nodig heeft. 

Zorgen dat bezoekers zich aan de 1,5 meter houden

Om ervoor te zorgen dat bezoekers zich aan de 1,5 meter afstand houden, maakt u een COVID-19 plan. Daarin beschrijft u: 

  1. Hoeveel bezoekers u denkt te ontvangen en aan welke regels u zich moet houden.
  2. Welke hygiënemaatregelen u neemt (handen wassen/ontsmetten, schoonmaken etc). 
  3. Hoe u ervoor zorgt dat bezoekers zich aan de 1,5 meter kunnen houden én wat u als organisator doet als dat niet gebeurt. 

Denk bij het opstellen van het plan aan de volgende maatregelen en beschrijf iedere fase:

Fase 1 - Instroom: bezoekers komen aan op het evenement

  • Hoe beheerst u het aantal mensen dat naar uw evenement toe komt? Verkoopt u kaartjes, heeft u een reserveringsysteem of een andere werkwijze? 
  • Hoe zorgt u ervoor dat bezoekers 1,5 meter afstand kunnen houden bij het parkeren en het lopen naar uw evenement? Bijvoorbeeld  bij stoplichten, de kassa en als veel bezoekers tegelijkertijd aankomen? Denk aan:
    • De aankomst van bezoekers zoveel mogelijk spreiden.
    • Voldoende ruimte bij het parkeren van fietsen.
    • Ruimte bij stoplichten of het vermijden daarvan. De bezoekersstromen scheiden.
    • Hoe gaat u om met onverwachte toestroom van bezoekers? Bijvoorbeeld mensen die niet hebben gereserveerd, die buiten uw terrein mee feesten of kijkers?

Fase 2 - Tijdens het evenement

  • Heeft u voldoende ruimte voor 1,5 meter tussen de bezoekers? Bereken de netto vloeroppervlakte. Dus de totale oppervlakte van uw evenemententerrein minus de oppervlakte van de opstallen die u daarop plaatst. Reken dat iedere bezoeker gemiddeld 3,6 m2 ruimte nodig heeft. Deze berekening neemt u op in uw plan.
  • Hoe heeft u het evenemententerrein ingericht zodat bezoekers 1,5 meter afstand kunnen houden? Denk aan
    • Een hek om uw evenemententerrein zodat u altijd weet hoeveel mensen zich daarop bevinden. Als er geen hek komt, hoe gaat u dan de 1,5 meter garanderen?
    • Maatregelen (markeringen) bij toiletten, bars en andere activiteiten op het terrein. 
    • Bezoekers moeten niet 'tegen elkaar opbotsen'. Creëer aparte ruimte om te lopen, én aparte ruimte om stil te staan of ergens naar te kijken. 
  • Wat gaat u doen als bezoekers zich niet aan de 1,5 meter (kunnen) houden? 
  • Hoe ziet de evenementenorganisatie eruit? Wie gaat mensen aanspreken als er geen  afstand wordt gehouden? Hoeveel mensen kunt u daarvoor inzetten?
  • Organiseert u een evenement met muziek en alcohol? Hoe zorgt u er dan voor dat aan het einde van de avond de 1,5 meter wordt geregeld? 

Fase 3 - Uitstroom/einde: bezoekers gaan naar huis

Dit is meestal een drukke periode met hectiek. Denk er goed over na en gebruik de punten onder instroom, maar dan voor uitgaand publiek. Beschrijf ook hoe u voorkomt dat veel bezoekers tegelijk vertrekken. 
 

Wie is verantwoordelijk voor het naleven van de regels?

  1. Het toezicht en de naleving op de geldende maatregelen en de vergunningsvoorschriften ligt in eerste instantie bij de organisator.  
  2. Toezicht en handhaving vanuit de gemeente gebeurt alleen bij evenementen waar we denken dat het nodig is op basis van de risico's (veiligheid, gezondheid en/of overlast); 
    • Bij mogelijke risico's bezoeken handhavers uw evenement (meerdere keren). Dat doen we niet om alle kleine overtredingen van de 1,5 meter regel te zien en direct boetes uit te delen. We snappen dat het moeilijk is om dit goed te organiseren en daar hebben we begrip voor. We gaan dus altijd met u in gesprek. Samen kijken we wat we kunnen doen om de situatie te verbeteren. U als organisator bent daarbij aan zet om maatregelen te treffen. 
    • Bij ernstige overtredingen van 1,5 meter kunnen we niet wegkijken. De gemeente heeft een verantwoordelijkheid naar de rest van de samenleving. Dus we treden handhavend op als we het gevoel krijgen dat de situatie niet goed geregeld is of als u als organisator onvoldoende doet om het evenement in goede banen te leiden. Dat kan in de vorm van boetes, het intrekken van de vergunning of zelfs het stilleggen van uw evenement op dat moment De beste manier om dit te voorkomen is met het maken van een goed plan. 

Afspraken over reiniging en gebruik openbare ruimte

Organiseert u een A- of een B-evenement dan maakt u afspraken over de reiniging en voor- en naschouwing van de openbare ruimte. Zodra de opbouw start belt of mailt u de onderhoudspartner van het gebied. 

Onderhoudspartners evenementen
LocatieContactgegevens
Tilburg Binnenstad, West (gebied Burg. Baron van Voorst tot Voorstweg), Zuid (gebied tot A58),
Noord, Berkel-Enschot en Udenhout 
Diamant-groep
Groen@diamant-groep.nl
ReeshofBrouwers Groenaannemers B.V.
wouter@brouwersgroenaannemers.nl of
david@brouwersgroenaannemers.nl  
BedrijventerreinenDolmans Broeren
gocbedrijventerreinen@dolmanslandscaping-broeren.com
BosgebiedenWeijtmans
bosbeheertilburg@weijtmans.nl
MoerenburgBrouwers Groenaannemers BV
bas@brouwersgroenaannemers.nl

Stroom regelen

Stroomvoorziening regelen werkt als volgt:

  1. Stuur 3 dagen vóór u de elektrakast gebruikt  een mail naar info@vangorpelektro.nl 
  2. Geef deze gegevens door:  
    • de  unieke code van de kast (begint met 'EVE' of 'SPE') 
    • uw contactgegevens met e-mailadres en 06-nummer
    • dag(en) en tijden voor het openen en sluiten van de kast
    • reden van toegang tot de elektrakast

Bij spoed kunt u bellen met 013-549 5619.

Wegafsluitingen

Wegafsluitingen vraagt u aan via het intakeformulier. De werkgroep evenementen beoordeelt of een wegafsluiting mogelijk is. Wegen waarop een buslijn rijdt, worden niet afgesloten.

Ik wil iemand spreken over mijn plannen

Wilt u vooraf uw plannen bespreken? Neem dan contact op met een van onze accountmanagers. 

Accountmanagers evenementen
LocatieContactgegevens
Binnenstad, Spoorzone en Het Laarjet.van.baast@tilburg.nl of bel 06-515 74 175
Overige locatieswim.caron@tilburg.nl of bel 06-122 38 666