Bij een persoonsgebonden budget (pgb) gelden er kwaliteitseisen voor de zorgverleners. Die kwaliteitseisen zijn er om ervoor te zorgen dat u goede zorg krijgt. Zodat uw zorgverlener u ook echt kan helpen met het halen van uw zorgdoelen.
U mag met een pgb zelf kiezen wie u inhuurt voor de ondersteuning die u nodig heeft. Uw zorgverlener moet wel aan de kwaliteitseisen voldoen. Kwaliteitseisen gelden voor professionele en informele zorgverleners. Een professionele zorgverlener is bijvoorbeeld een bedrijf, instelling of zzp-er die alle diploma's en papieren heeft die een professionele zorgverlener moet hebben. Een informele zorgverlener is bijvoorbeeld een familielid of vriend. Per 1 januari 2024 zijn de kwaliteitseisen aangescherpt voor een pgb jeugdhulpvoorziening. Alleen zorgverleners die aan alle kwaliteitseisen voldoen komen in aanmerking voor het professioneel (hogere) tarief. Voor professionele zorgverleners die al zorg leveren is er een overgangstermijn.
Om voor het (hogere) tarief in aanmerking te komen, moet een professionele zorgverlener onder andere voldoen aan deze eisen:
Nee, alleen uw cliënt kan tegen een beschikking in bezwaar gaan. En dan alleen tegen de duur en omvang van de indicatie. Een vastgesteld uurtarief zal door een bezwaar niet opgehoogd worden. Verder zijn er geen bezwaarmogelijkheden. De kwaliteitseisen en de hierbij behorende tarieven zijn door de Raad vastgesteld in de Verordening Jeugdhulp 2024 en worden niet aangepast op basis van signalen.
Nee, alleen het aanleveren van uw diploma is niet voldoende. Het aanleveren van een Crebonummer of Registerpleinnummer is verplicht. Levert u alleen een Crebonummer aan, dan kan achteraf nog naar uw diploma gevraagd worden.
Dan krijgt u voor nieuwe aanvragen van nieuwe budgethouders het tarief voor een niet-gekwalificeerde zorgverlener. Dit tarief kan niet verhoogd worden zolang u geen registratienummer of Crebonummer kunt aanleveren. Levert u al zorg dan verandert het tarief pas wanneer de betreffende indicatie van uw cliënt afloopt of wanneer de beschikking van uw cliënt voor die tijd wijzigt. .
Zodra u weer aan alle kwaliteitseisen voldoet kan uw cliënt zich melden bij de Toegang om een wijziging door te geven. Niet u, maar uw cliënt geeft dat door. De Toegang maakt dan een afspraak voor een gesprek. Tijdens dat gesprek beoordeelt de Toegang of u als zorgverlener aan alle kwaliteitseisen voldoet en in aanmerking komt voor het formele tarief.
De registratieprocedure kan 6 weken duren. Aan de inschrijving zijn jaarlijkse kosten verbonden. De kosten verschillen per registratie. Ga voor meer informatie naar www.registerplein.nl. Via de gemeente Tilburg is geen vergoeding voor de kosten mogelijk. Het is de verantwoordelijkheid van de zorgverlener om aan de kwaliteitseisen te voldoen. Inwoners moeten op passende ondersteuning kunnen rekenen.
Registerplein heeft een FAQ-pagina waar antwoorden op vragen die zij vaak horen te vinden zijn.
De gemeente wil dat de kwaliteit van zorg geborgd is. Registers geven daar invulling aan via voor de branche geldende beroepstandaarden. Daarin zijn eisen als opleiding, beroepscode en permanente scholing gewaarborgd.
De gemeente heeft ervoor gekozen om de nieuwe eisen niet direct in te laten gaan. U hebt tot 1 mei de tijd om de registraties op orde te brengen. Kunt u hier niet aan voldoen, dan is het aan u om stappen te zetten. Als dat dat betekent dat u moet stoppen met het leveren van zorg, dan kunnen cliënten zich melden bij de Toegang. De Toegang kijkt met uw cliënt naar een passende oplossing.
Voor alle grote zorgaanbieders is het werken met een systematische kwaliteitsbewaking verplicht. Voor ZZP’ers of kleine ondernemers is het niet verplicht, maar wel wenselijk.
U kunt zich melden bij de Toegang. Een medewerker van de Toegang gaat met u in gesprek om te bekijken welke zorgaanbieder passen kan zijn bij uw zorgvraag.
Nee, u moet het aantal uren zorg inzetten dat is vastgesteld. Komt u budget tekort dan kunt u het verschil wel zelf bijbetalen. Dat regelt u met een vrijwillige storting bij de SVB. Hoe dat werkt leest u op Vrijwillige storting | PGB | SVB. Kunt u het verschil niet zelf bijbetalen? Dan zult u op zoek moeten gaan naar een zorgverlener die de zorg wel kan leveren tegen het vastgestelde tarief. Lukt dit niet? Meldt u dan bij de Toegang. Zij kunnen met u meekijken naar een passende zorgverlener op basis van zorg in natura.
Nee, u kunt alleen in bezwaar gaan tegen de duur en omvang van de indicatie. Dus tegen hoe lang u zorg krijgt en hoeveel ondersteuning u krijgt. Het vastgestelde tarief wijzigt niet door in bezwaar te gaan.
Deze browser wordt niet meer ondersteund.
Een recente versie van Microsoft Edge, Chrome of Firefox.