Mensen met de Oekraïense nationaliteit die in Tilburg (tijdelijk) worden opgevangen, kunnen zich bij de gemeente op dat adres inschrijven.
People with Ukrainian nationality who are (temporarily) staying with family or acquaintances in Tilburg can register with the municipality at that address.
Mensen met de Oekraïense nationaliteit die in Tilburg (tijdelijk) worden opgevangen, kunnen zich bij de gemeente op dat adres inschrijven. De gemeente moet daarbij de identiteit en nationaliteit kunnen vaststellen aan de hand van een paspoort of ander identiteitsbewijs. De inschrijving in de BRP zorgt ervoor dat de IND automatisch wordt geïnformeerd. Asiel aanvragen is de eerste 6 maanden nog niet nodig. Deze regels kunnen wijzigen. Houd daarvoor de website van de IND in de gaten.
Hebt u niet de Oekraïense nationaliteit? En had u een tijdelijke verblijfsvergunning in Oekraïne, bijvoorbeeld voor werk of studie? Dan valt u vanaf 4 maart 2023 niet meer onder de richtlijn. Dit betekent dat u na het verlopen van uw sticker of pasje niet meer in Nederland mag blijven. Had u tijdelijke (inter)nationale bescherming in Oekraïne dan valt u nog wel onder de richtlijn
People with Ukrainian nationality who are (temporarily) staying with family or acquaintances in Tilburg can register with the municipality at that address. The municipality must be able to establish their identity and nationality on the basis of a passport or other proof of identity. This registration ensures that the IND is automatically informed. Applying for asylum is not necessary during the first 6 months. These rules can change. Keep an eye on the IND website for this.
Are you non-Ukrainian and did you have a temporary Ukrainian residence permit, for example to work or study? Then you are no longer covered by the directive after 4 March 2023. This means that you are not allowed to stay in the Netherlands, after your sticker or card is expired. Did you have temporary (inter)national protection in Ukraine? Then you are still covered by the directive.
Vanaf 1 juli 2022 vallen ontheemden uit Oekraïne met een Burgerservicenummer onder de nieuwe Regeling Medische zorg Ontheemden (RMO). Dit betekent dat zij geen zorgverzekeringspremie of eigen risico hoeven te betalen.
From July 1, 2022 Ukrainian refugees with a citizen service number are covered by the Regeling Medische Zorg Ontheemden (RMO). This means that they don’t have to pay for health insurance or excess.
Many Ukrainian refugees stay in the Netherlands. There are considerable challenges, for example in the field of healthcare. On the page zorgkiezer.nl you will find information about the changes as of 1 July when it comes to health insurance for Ukrainian refugees. The information on this page is also suitable in Ukrainian.
Voor vluchtelingen uit Oekraïne is een vergoeding beschikbaar waarmee ze in hun eerste levensbehoeften kunnen voorzien, het zogenaamde Leefgeld. Oekraïners die dat geld willen aanvragen, kunnen het onderstaande aanvraagformulier invullen en mailen naar leefgeldoekraine@tilburg.nl.
Een medewerker van de gemeente neemt contact op voor een afspraak in de Stadswinkel Centrum aan het Koningsplein 10 in Tilburg. Om in aanmerking te komen voor de vergoeding, moeten vluchtelingen ingeschreven staan in de Basis Registratie Personen (BRP) van de gemeente. Hoe dat werkt, staat in de paragraaf hieronder.
Ook is het belangrijk dat er een Nederlandse bankrekening wordt geopend om het geld op over te laten maken. Dat kan via onderstaande link.
De Nederlandse regering wil dat werken loont. Daarom geldt vanaf 1 oktober 2025 een 115%-regel voor leefgeld. Dat wil zeggen dat het leefgeld pas stopt als uw inkomsten hoger zijn dan 115% van het leefgeld. Zijn uw inkomsten lager? Dan krijgt u aanvullend leefgeld tot 115% van het normbedrag. Het is heel belangrijk dat u elke maand uw inkomstenverklaring leefgeld aan ons doorgeeft. Hiermee kunnen wij uw leefgeld uitbetalen. Als u dit niet inlevert dan betalen wij u geen leefgeld. Let op: dit geldt alleen voor mensen in de gemeente Tilburg.
Wanneer kunt u uw inkomstenverklaring voor deze maand doorgeven? U kunt het inkomstenformulier invullen als u alle gegevens over deze maand heeft.
Heeft u géén inkomsten? Lever dit formulier ook dan in vóór het einde van de maand.
Heeft u wél inkomsten? Lever het formulier dan in zodra u uw loonstrook van uw werkgever heeft gekregen. Als wij dit hebben ontvangen, betalen wij uw leefgeld binnen 5 dagen.
Zolang u uw inkomstenverklaring (en uw inkomsten) niet aan ons heeft doorgegeven, ontvangt u van ons geen leefgeld.
U geeft uw inkomstenverklaring leefgeld maandelijks aan ons door via leefgeldoekraine@tilburg.nl.
Zijn er wijzigingen in uw situatie dan is het belangrijk om deze zo snel mogelijk aan de gemeente door te geven. Dit kan gevolgen hebben voor uw leefgeld. U kunt wijzingen doorgeven door het onderstaande formulier in te vullen en te mailen naar leefgeldoekraine@tilburg.nl.
In de tabel hieronder staat op welke data in 2025 het leefgeld op de bankrekening staat.
| Maand | Datum leefgeld op de bankrekening |
| Oktober 2025 | Woensdag 1 oktober 2025 |
| November 2025 | Maandag 3 november 2025 |
| December 2025 | Maandag 1 december 2025 |
In de tabel hieronder staat op welke data in 2026 het leefgeld op de bankrekening staat.
| Maand | Datum leefgeld op de bankrekening |
| Januari 2026 | Vrijdag 2 januari 2026 |
| Februari 2026 | Maandag 2 februari 2026 |
| Maart 2026 | Maandag 2 maart 2026 |
| April 2026 | Woensdag 1 april 2026 |
| Mei 2026 | Maandag 4 mei 2026 |
| Juni 2026 | Maandag 1 juni 2026 |
| Juli 2026 | Woensdag 1 juli 2026 |
| Augustus 2026 | Maandag 3 augustus 2026 |
| September 2026 | Dinsdag 1 september 2026 |
| Oktober 2026 | Donderdag 1 oktober 2026 |
| November 2026 | Maandag 2 november 2026 |
| December 2026 | Dinsdag 1 december 2026 |
Refugees from Ukraine can request an compensation for their basic necessities, the so-called Leefgeld.
Ukrainians who want to apply for that compensation can complete the application form below and email it to leefgeldoekraine@tilburg.nl.
An employee of the municipality contacts you for an appointment at Werk en Inkomen in the Stadswinkel at the Koningsplein 10 in Tilburg. To be eligible for the reimbursement, refugees must be registered in the Basis Registratie Personen (BRP). For more information, see the paragraph below.
It is also important to have a Dutch bank account. The money can be transferred to that account.
The Dutch government thinks it's important that you get payed when you work. Therefore, a 115% rule for living allowances will apply from October 1, 2025. This means that the living allowance will only stop if your income exceeds 115% of the standard amount. If your income is lower, you will receive supplementary living allowance up to 115% of the standard amount. It is very important that you submit your income statement for living allowance to us every month. This allows us to pay your living allowance. If you do not submit it, we will not pay you any living allowance. Please note: this only applies to residents of the municipality of Tilburg.
When do you have to submit your income statement for the month? You can complete the income statement form once you have all the information for the month.
If you have no income, please submit this form before the end of the month.
If you do have income, please submit the form as soon as you receive your payslip from your employer. Once we receive it, we will pay your living allowance within 5 days.
You will not receive any living allowance from us until you submit your income statement (and your income) to us.
You submit your income statement for living allowance to us monthly by leefgeldoekraine@tilburg.nl.
If there are any changes in your situation, it is important to report these to the municipality as soon as possible. This may have consequences for your compensation. You can report changes by completing the form below and emailing it to leefgeldoekraine@tilburg.nl.
You can see when you get paid in the table..
| Month | Money on your bankaccount |
| March 2025 | Monday 3 march 2025 |
| April 2025 | Tuesday 1 april 2025 |
| May 2025 | Friday 2 may 2025 |
| June 2025 | Monday 2 june 2025 |
| July 2025 | Tuesday 1 july 2025 |
| August 2025 | Friday 1 august 2025 |
| September 2025 | Monday 1 september 2025 |
| Oktober 2025 | Wednesday 1 oktober 2025 |
| November 2025 | Monday 3 november 2025 |
| December 2025 | Monday 1 december 2025 |
Soms maakt u zogenaamde buitengewone kosten, bijvoorbeeld medische kosten, kosten voor schoolvervoer of reiskosten voor het halen van een werksticker bij de IND. Deze kosten kunt u via het onderstaande formulier terugvragen bij de gemeente. Vergeet niet om naast dit formulier ook een kopie van de rekening van deze kosten toe te voegen.
Let op, de buitengewone kosten worden alleen vergoed als ze voldoen aan de volgende voorwaarden:
Sometimes you incur so-called extraordinary costs, for example medical costs, costs for school transport or travel costs to obtain a work sticker from the IND. You can reclaim these costs from the municipality using the form below. Do not forget to attach a copy of the invoice for these costs in addition to the form.
Please note that extraordinary costs will only be reimbursed if they meet the following conditions:
If you have any questions about the application process or the special costs, please send an email toleefgeldokraine@tilburg.nl.
Deze browser wordt niet meer ondersteund.
Een recente versie van Microsoft Edge, Chrome of Firefox.