Op deze pagina per thema de antwoorden op mogelijke vragen over de sloop van de residentie aan de Hopliedenkade.
Eigenaar Woonzorg Nederland en gemeente Tilburg hebben een gezamenlijke intentie uitgesproken om het gebouw Residentie Piushaven en het gebied rond het gebouw de komende jaren opnieuw te ontwikkelen. In dat geval gaat het hele gebouw verdwijnen en maakt het plaats voor nieuwbouw. Dat gebeurt in twee fases.
Fase 1 bestaat uit de sloop van 24 appartementen aan de kant van restaurant RAK. Hier komt een nieuw gebouw met ongeveer 75 huurappartementen. In het gebouw komen publieksfuncties, waaronder een sanitair blok voor de passanten van de haven. De sloop gebeurt op zijn vroegst in de tweede helft van 2025. De bewoners van de 24 appartementen kunnen verhuizen naar het deel van het gebouw dat de komende jaren nog blijft staan.
Fase 2 gaat uit van de sloop van het resterende gebouw om plaats te maken voor diverse gebouwen met onderin publieksfuncties, meer groen en een ondergrondse parkeergarage (voor de bewoners en bezoekers van de nieuwe appartementen).
Het gebouw heeft niet meer de gewenste uitstraling. Ook staat de gemeente voor de uitdaging om samen met corporaties meer woningen te bouwen voor de groeiende bevolking. Gemeente Tilburg en Woonzorg Nederland hebben dan ook de ambitie om deze plek te verbeteren en aan te sluiten bij de ontwikkeling van de Piushaven. Dit willen we doen door de openbare ruimte te verbeteren, te vergroenen en beter te verbinden met de Piushaven en omliggende wijken. Daarbij horen ook publieksfuncties en een parkeergarage.
Vanaf januari 2024 heeft een ontwerpteam gewerkt aan het opstellen van een regiedocument voor het totale gebied (fase 1 en 2). Hierin staan uitgangspunten over de plaats van de nieuwe gebouwen, de grootte en de hoogte en welke sfeer ze uitstralen. In dit document is ook het gekwalificeerd advies van het planteam opgenomen. Het planteam bestaat uit bewoners, omwonenden en ondernemers uit de omgeving. Het college van burgemeester en wethouders heeft op 8 oktober het regiedocument vastgesteld.
De gemeente stelt een Omgevingsplan (voorheen bestemmingsplan) op. In dit plan komen o.a. de bouwregels over de hoogte. Dit plan ligt begin 2025 ter inzage. Daar kunnen inwoners op reageren. De gemeenteraad neemt daarna een definitief besluit over het Omgevingsplan. Als de gemeenteraad instemt met het Omgevingsplan wordt ook de omgevingsvergunning voor bouwen fase 1 verleend. Daar kunnen inwoners nog op reageren. De verwachting is dat de eerste 24 appartementen op zijn vroegst in het tweede helft van 2025 worden gesloopt. Het overige gebouw blijft de komende jaren nog staan. De sloop van de rest van het gebouw is pas op zijn vroegst in 2028 aan de orde.
De gemeente staat voor de uitdaging om samen met corporaties en ontwikkelaars een groot aantal betaalbare en duurzame woningen te bouwen voor de groeiende bevolking. Ook de Piushaven is volop in ontwikkeling, op diverse plekken wordt gebouwd of zijn er bouwplannen. De ruimte om nieuwe woningen toe te voegen (oftewel te verdichten) is beperkt. Daarom is het nodig om de hoogte in te gaan. In 2021 heeft de gemeente hiervoor beleid gemaakt: de "Update Stedelijke ontwikkelingsstrategie Wonen 2021”. Daarin is vastgelegd dat we zoeken naar plekken waar we kunnen verdichten in het ‘dynamisch binnenstedelijk gebied’ van de Piushaven tot en met het Kenniskwartier.
Gemeente Tilburg, Woonzorg Nederland en enkele ontwerpers hebben samen gekeken naar hoe de nieuwbouw en verdichting het beste past bij de omgeving. Ook vanwege het financieel haalbaar maken van de plannen moeten er meer appartementen teruggebouwd worden. Dat is ook de wens van de gemeente, omdat er extra woningen nodig zijn voor de groeiende bevolking. Het kwaliteitsteam Piushaven geeft aan dat vijf bouwblokken in verschillende hoogtes beter aansluiten op de omgeving dan bijvoorbeeld 2 hele hoge woontorens. Het middelste bouwblok wordt het hoogste. Dit gebouw wordt even hoog als het hoogste appartementengebouw bij d’n Ophef (ongeveer 50 meter).
Er komen vijf aparte woonblokken. Dit biedt kansen om groen tussen de gebouwen toe te voegen waardoor de openbare ruimte beter aansluit op de omgeving. En door de hoogte in te gaan ontstaat er plek voor meer woningen. Het hoogste woonblok in het midden van het perceel wordt waarschijnlijk ongeveer even hoog als het hoogste appartementengebouw bij d’n Ophef; ongeveer 50 meter hoog, dat zijn 17 verdiepingen. De overige bouwblokken worden minimaal 19,5 meter hoog. Ze verschillen in hoogte zodat er een gevarieerd beeld ontstaat.
De hele ontwikkeling gebeurt in twee fases. De sloop van de 24 appartementen voor de 1e fase gebeurt op zijn vroegst in de tweede helft van 2025. De bewoners van de 24 appartementen verhuizen uiteraard voor die tijd. De huurders van Woonzorg Nederland zijn geïnformeerd over deze plannen. Voor hen wordt via onder andere een sociaal plan een passende regeling getroffen. De sloop van de rest van het gebouw is pas op zijn vroegst in 2028 aan de orde.
Voor de huidige bewoners wordt met Woonzorg Nederland een Sociaal Plan opgesteld. Daarin worden rechten en plichten opgenomen waaronder een verhuiskostenvergoeding.
Hoe wordt er omgegaan met de huidige huurders in het gebouw?
Woonzorg Nederland heeft de huurders geïnformeerd over de plannen. Zij gaan met de huurders tijdig in overleg over een passende oplossing voor iedereen.
Er is een wettelijk vastgelegde verhuiskostenvergoeding. Woonzorg keert deze verhuiskostenvergoeding uit.
In de ontwikkeling (fase 1 en fase 2) komen maximaal 300 appartementen in verschillende prijscategorieën. In de eerste fase zitten circa 75 appartementen in de middeldure huur. In fase 2 wordt ingestoken op circa 120 sociale huurwoningen.
De woningen van Woonzorg Nederland worden via het lokale woonruimteverdeelsysteem (Woning in zicht) aangeboden aan potentiële huurders. Bij interesse is dus de tip om de website van Woning in Zicht in de gaten te houden.
In de gebouwen worden woningen gerealiseerd in de sociale huur en middeldure huur. Er wordt nog onderzoek gedaan naar het toevoegen van koopappartementen.
Ja. In fase 1 komen publieksfuncties waaronder een sanitair blok voor de passanten van de haven en een ontmoetingsruimte voor de huurders. Ook in fase 2 komen publieksfuncties in de plint maar dit is nog niet concreet. Gedacht wordt aan daghoreca.
Ja. De ontwikkeling staat los van de inrichting van de haven.
Ja, op de pagina Residentie staan plaatjes van de plannen. Daar kunt u een indruk krijgen van hoe de gebiedsontwikkeling eruit komt te zien. Elk gebouw moet nog verder uitgewerkt worden qua kleur en materiaal.
Het proces om het Omgevingsplan (voorheen bestemmingsplan) op te stellen wordt gestart. Daarbij hoort ook een periode dat het Omgevingsplan ter inzage ligt en dat er eventuele zienswijzen ingediend kunnen worden.
In de eerste helft van 2025 ligt het Omgevingsplan ter inzage en kunnen inwoners reageren. De gemeenteraad neemt daarna een definitief besluit over het Omgevingsplan. Als de gemeenteraad instemt met de plannen, kan ook de vergunning voor fase 1 verleend worden. Ook daar kunnen inwoners nog op reageren.
Bij het opstellen van het regiedocument heeft een planteam, bestaande uit inwoners, ondernemers en omwonenden, een gekwalificeerd advies gegeven. De komende periode wordt onderzoek gedaan naar de verdere inrichting van de openbare ruimte en de bouwplannen van fase 2. Door deel te nemen aan het planteam kunt u hierover meedenken. Meer informatie over de invulling van het planteam volgt later.
In de eerste helft van 2025 gaat het Omgevingsplan (voorheen bestemmingsplan) naar verwachting formeel ter inzage. Dan kunt u ook formeel zienswijzen indienen. De gemeenteraad moet het Omgevingsplan vaststellen. Dan is het ook mogelijk om de raad toe te spreken. Op www.overheid.nl kunt u aangeven of u op de hoogte wilt worden gehouden als er een bouwplan in uw buurt ter inzage ligt.
Waar de balkons precies komen moet nog verder worden uitgewerkt.
Er is onderzoek gedaan naar hoe de schaduw valt. Daarbij is gekeken hoe de zonlichtinval en schaduwvorming op een locatie of gebouw gedurende verschillende tijden van de dag en seizoenen valt. De situatie bij de Hopliedenkade verbetert aanzienlijk, zonder een extreme toename van schaduw voor de rest van de omgeving.
De gebouwen zijn zo gepositioneerd dat er over het algemeen geen hinderlijke situaties rondom de blokken en in de openbare ruimte ontstaan.
Er komt een ondergrondse parkeergarage voor de hele gebiedsontwikkeling. De nieuwe bewoners van fase 1 kunnen parkeren in de bestaande parkeergarage onder fase 2. Als fase 2 gesloopt wordt zal er een tijdelijk parkeerterrein worden aangelegd. Er komen ook deelauto’s. En het eerst gebouw krijgt een ondergrondse stalling voor fietsen.
Dat moet nog worden uitgewerkt. Waarschijnlijk is het niet noodzakelijk om de straten aan te passen. De hoeveelheid extra verkeer vanwege de nieuwe bewoners past goed op de straten die er nu liggen.
Met het inrichten van een groene haven, wordt er aan de zuidzijde veel groen aangebracht. Daar waar mogelijk groeit het groen tegen de gevel omhoog.
Er staan enkele (relatief kleine) bomen op het perceel. De kans is groot dat deze relatief kleine bomen, met weinig groeiruimte, verdwijnen. In het nieuwe plan is ruimte voor nieuwe bomen. Buiten het plangebied staan grote bomen. Deze willen we behouden.
Zodra er meer bekend is over de start en inhoud van het planteam benaderen we de betrokkenen.
Het planteam voor het vervolg moet nog worden samengesteld. In het planteam zitten bewoners van het huidige pand, omwonenden en ondernemers uit de directe omgeving. Het planteam kijkt mee bij de uitwerking van de plannen en heeft gekwalificeerd adviesrecht. Zij geven advies aan het kwaliteitsteam dat het college adviseert.
Eerder al heeft een planteam een gekwalificeerd advies uitgebracht op het regiedocument. Nu willen we nog een planteam oprichten die mee kan denken over de inrichting van de openbare ruimte en de plannen voor fase 2.
Over de start en de inhoud van het planteam is nog niet alles bekend. We benaderen betrokkenen als er meer over bekend is.
Op z’n vroegst in de tweede helft van 2025. Het hangt onder meer af van de nog te volgen procedures.
De bouw van de 75 appartementen (fase 1) duurt ongeveer twee jaar.
De werklieden hebben werkdagen van 07.00 – 17.00 uur. Incidenteel wordt er op zaterdag gewerkt.
Dit wordt nog nader uitwerkt door Woonzorg Nederland en afgestemd met gemeente en omwonenden. Uitgangspunt is dat de bouwplaats zo compact mogelijk en binnen de huidige locatie Residentie wordt ingericht. Echter, er is mogelijk aanvullend terrein voor keten en opslag nodig.
De woningen blijven bereikbaar. Alleen de parkeerplaatsen aan de zijde van de Residentie komen tijdelijk te vervallen.
De verwachting is dat de eerste 24 appartementen op zijn vroegst in de tweede helft van 2025 gesloopt kunnen worden. Zodra er meer bekend is over de planning van de werkzaamheden in de eerste fase, worden betrokkenen uitgenodigd voor een toelichting tijdens een bewonersavond.
Deze browser wordt niet meer ondersteund.
Een recente versie van Microsoft Edge, Chrome of Firefox.